Permalänk
Medlem

Varmt R9 290 DC2

Min sambos dator har mitt gamla Asus R9 290 DC2 OC. Jag minns att jag själv gjorde ett tappert försök till att överklocka det men gav snabbt upp eftersom kylningen, specifikt för VRM:erna, helt enkelt inte orkar med.

Numera vill jag snarare gå åt andra hållet - se till att kortet håller sig vid sina 1000 MHz men utan att konstant hålla 94 grader och 2000+ RPM som det gör just nu, så jag undrar om ni har några tips. Hawaii är inte kul, I know, men något måste man ju kunna göra.

Jag har rengjort kylflänsen och satt på ny NT-H1 både på kärnan och under VRM-flänsen, men det verkar inte ha hjälpt särskilt mycket.

Sänker jag power limit i Afterburner eller Wattman så dyker frekvensen omedelbart, så det är inte ett alternativ. Jag har inte testat att undervolta ännu, men jag vill minnas att man inte brukar kunna undervolta Hawaii med mer än ~25mV innan det ställer till problem.

Så... någon som har nån snilleblixt?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Moderator
Testpilot

@Arzei: Har du testat att helt enkelt bara undervolta som du själv är inne på. Det är ju det allra mest effektiva för att sänka temperaturen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Ja R9 290 temps är ett jävla gissel. På understa fläktplatsen i mitt define R3 slängde jag på en 140mm noctuafläkt som jag hittade på loppis för 10:- minns inte hur stor tempskillnad det gav. Hade provat att byta kylpasta två gånger innan jag satte i en till fläkt. Maxar chassits fläktar när jag spelar tyngre fläktar och försöker leva med ljudnivån. Nu tror jag inte kortet throttlar längre i alla fall. Annars skulle jag väl rekommendera att sälja kortet och köpa typ ett RX 570 från amazon.de för under 1500 kr. Det har avsevärt lägre strömförbrukning, värmeutveckling, likartad prestanda och två spel på köpet. Du kan välja mellan Resident Evil 2, The division 2 och nya Devil may cry (5?). Vet att det gäller i USA och gissar att det gäller europa också.

Tyvärr finns det väl inga snilleblixtar som inte innefattar hög ljudvolym. Eller jo... kanske ett förresten. Du kan byta ut fläktarna på grafikkortet och trajpa dit två stycken 120mm fläktar med högt tryck. Ska se om jag hittar en tråd om det.

Update:
Om du scrollar ner på sidan så ser du en kille som bytt ut fläktlösningen på den befintliga kylaren på sitt kort. Det är väl typ en sån lösning som skulle kunna ge en radikal tempförbättring.
#17575719

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Vatten låter mina två 290n tåga på. Men det är ett lite mer jobb och ev pengar än att pröva undervolta. Men det finns antagligen inte så mycket att hämta där.

Peltor och 4000 rpm annars?

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Mitt Asus R9 290 DC2 gick aldrig varmt i mitt Fractal Design XLR2 men kan det vara så att du behöver byta kylpasta på kortet?
Mitt 980Ti så var kylpastan torr så tänkte på om du inte redan gjort det?

Permalänk
Medlem

@Arzei:

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Titta, där var du ju. Hade redan hänvisat till din modd. Men ja, det är nog den enda räddningen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...