Permalänk

Bygga chassi, krävs fläktar?

Hallå!
Jag funderade på att bygga ett chassi till datorn så jag har ritat upp ett i CAD. Det är ritat för mATX och är endast 332 mm brett vid den bredaste punkten, d.v.s. vid fötterna. Min fråga är ifall det kan klara sig utan fläktar eller inte. Jag har hört att den bästa miljön (temperaturmässigt) för en dator är på en öppen testbänk. Som ni ser på bilden är det väldigt öppet och därför tänkte jag att fläktar kanske inte var så viktigt i detta fallet. Det finns en vinklad fläkt som ska blåsa luft mot moderkortet, men kommer den räcka? Eller skulle jag kanske kunna ta bort den helt? Det kommer dras ganska många sladdar under den så jag vet inte hur mycket den kommer hjälpa i vilket fall som helst. Om jag måste ha fläktar, skulle det duga med att sätta en 200 mm fläkt under hela chassit som får blåsa upp igenom?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du vill nog ha någonting som förflyttar den varma luften ut ur chassit åtminstone. Tror inte det gör så mycket nytta med en fläkt som blåser luft in i chassit om du inte har något som blåser ut också.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha i chassit? kylare till processor/grafikkort? hårddiskar? psu i eller utanför?

Permalänk

Jag kanske bör förtydliga lite.

Moderkort och grafikkort sitter ovanför filtret med endast glas runtomkring.
Fläktar, hårddiskar samt PSU sitter inne i "boxen".
PSUn, CPUn och GPUn har egna kylare.
Frågan är väl egentligen om det finns några punkter på moderkortet som kräver separat kylning. Punkter som får kylning i ett vanligt chassi med hjälp av chassifläktarna, eller om de kan klara sig utan.

Permalänk

@daskedennis: Tanken med fläkten är att den ska blåsa ut så egentligen har jag inget insug utan endast utsug. Vad gäller varm luft vet jag inte om det blir mycket sådan eftersom det endast finns en PSU och två hårddiskar inuti "boxen". Det är främst komponenterna ovan jag är lite orolig över.

Permalänk
Medlem

Enklast är ju att testa sig fram, annars krävs ju ett massivt simuleringsjobb för att kunna utröna vad som behövs och inte. Allt du kan få här är rena gissningar.

Bygg upp strukturen ovanför lådan och montera dit moderkort/grafikkort och stresstesta dem. Är det varmt så kan du ju behöva någon fläkt, annars inte. Är ju inte svårare än så.

Permalänk

@loefet: Låter vettigt, är väl bara att sätta igång då!

Permalänk
Medlem

@kolomakatita: Läs på hur du får rätt lufttryck i chassit så du får både ut varma luften och mindre damm.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

@SCORPIUS: Okej tack för tipset

Permalänk
Avstängd

Ja fläktar krävs absolut!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Beror ju också på vad datorn används till.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@kolomakatita: Läs på hur du får rätt lufttryck i chassit så du får både ut varma luften och mindre damm.

Blir väl inte så mycket lufttryck i ett öppet chassi.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

https://imgur.com/a/p6skRvr

Har bestämt mig för att gå för en 200mm fläkt på botten av chassit och får se hur det funkar.
Tack för alla svar!