Permalänk

iOS Xcode JSON fråga

Hej!

Sitter och bygger ett system som skall använda sig av instagram bland annat.

Jag behöver hämta information om antalet följare, härifrån:

Följande kodrad används nu och denna fungerar för att hämta full_name med, men jag vet inte riktigt hur jag kommer åt counts och sen followed_by, kan någon hjälpa mig med detta?

Koden jag använder:

let strFullName = (json?.value(forKey: "data") as AnyObject).value(forKey: "full_name") as? String print(strFullName)

Denna funkar perfekt och skriver ut namnet, men som sagt, kommer inte åt followed_by.

Visa signatur

[ -- Gaming -- ]
{ i5-9600k - RTX 3070 OC - 16GB - 3 x 1TB m.2 }
[ -- Workstation --]
{ i7-5960X | GTX 1660 6GB / Quadro | 48GB corsair dominator platinum | 20TB }
{ Lenovo T480S | i7-8650U | 16 GB | 512 GB }

Permalänk
Medlem

Nu har jag aldrig skrivit swift, men från ditt fungerande exempel tar jag at du borde kunna indexera followed_by genom count på samma sätt som du indexerar full_name genom data. Nåt i stil med:

let data = json?.value(forKey: "data") as AnyObject let fullName = data.value(forKey: "full_name") as? String let count = data.value(forKey: "count") as AnyObject let followedBy = count.value(forKey: "followed_by") as? UInt

Detta känns dock som en ganska verbos approach att läsa json-data. Kanske går det att deserialisera json-datan till en swift-strukt i ett ensa steg? Har som sagt ingen koll på Swift, men i många språk kan man automatiskt generera (de)serialiseringskod med bara nån liten annotering. Du kan ju kika om nåt sånt finns.

Visa signatur

Arbets- / Spelstation: Arch Linux - Ryzen 5 3600 - RX 7900 XT - 32G DDR4
Server: Arch Linux - Core i5-10400F - 16G DDR4