Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2017

iOS Xcode JSON fråga

Hej!

Sitter och bygger ett system som skall använda sig av instagram bland annat.

Jag behöver hämta information om antalet följare, härifrån:

Följande kodrad används nu och denna fungerar för att hämta full_name med, men jag vet inte riktigt hur jag kommer åt counts och sen followed_by, kan någon hjälpa mig med detta?

Koden jag använder:

let strFullName = (json?.value(forKey: "data") as AnyObject).value(forKey: "full_name") as? String print(strFullName)

Denna funkar perfekt och skriver ut namnet, men som sagt, kommer inte åt followed_by.

[ { systemutvecklare med för lite fritid } ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NördCentrum
Registrerad
Jun 2011

Nu har jag aldrig skrivit swift, men från ditt fungerande exempel tar jag at du borde kunna indexera followed_by genom count på samma sätt som du indexerar full_name genom data. Nåt i stil med:

let data = json?.value(forKey: "data") as AnyObject let fullName = data.value(forKey: "full_name") as? String let count = data.value(forKey: "count") as AnyObject let followedBy = count.value(forKey: "followed_by") as? UInt

Detta känns dock som en ganska verbos approach att läsa json-data. Kanske går det att deserialisera json-datan till en swift-strukt i ett ensa steg? Har som sagt ingen koll på Swift, men i många språk kan man automatiskt generera (de)serialiseringskod med bara nån liten annotering. Du kan ju kika om nåt sånt finns.

A: Win10 - i5 2500 - RX 580 - 12G ram
B: Arch - 2 x Xeon X5770 - R9 280X - 32G ram