En fläkt på gtx 970 som ej funkar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015

En fläkt på gtx 970 som ej funkar

Tjena, har haft min evga 970 ssc i 4-5 år nu och märkte för någon dag sen när jag startade upp ett spel, att datorn började låta högre en dammsugare. Undersökte och märkte att bara 1 av de 2 fläktarna på gpu som drar igång när de behövs.
Någon aning om det här är något som går att fixa eller är det någon del som har rykt? Försökte googla runt lite men hittade inte många svar
Tack i förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

90% garanti har lagret skurit i fläkten.

kan väl ytterst tillfälligt ibland gå att få loss med lite ny olja i fläktlagret men det brukar inte bli långvarigt utan ytters tillfällig nödlösning.

alternativ 2 är ju att hitta en ersättningsfläkt antingen en orginal från något skrotat kort med ok fläktar, modifierade 3e part fläktar, eller annan liknande fläkt från kortkylare med samma fläktdiameter.

Alternativ 3 är väl att köpa en 3eparts kylare till kortet men sällan prisvärt då de allt som oftast kostar nästan lika mycket som du får för ett begagnat fungerande lika dant kort.

billigaste alternativet brukar vara att gettomodda fast passande chassifläktar eller radiatorfläktar på kortet kopplade till grafikkortets fläktstyrning.

annars kolla efter kylare från folk som monterat vattenkylning de brukar sälja sina orginalkylare relativt billigt. kan ju även kolla efter kylare till ett nyare kort bara för fläktarna och inte själva kylaren då ~80-90mm fläktar när man har dubbla är relativt standard tror ditt kort kör typ 85mm eller 87mm men med lite filande i plasten kan ev upp till 90-92mm monteras utan problem.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Samma hände med mitt MSI-kort. Petade igång fläkten manuellt och därefter har det fungerat finfint.
Om inte, köp ny kylare/kort.

WS: 4770K, 16GB, 1TB SSD, GTX 970 SLI, Acer XB271HU+Asus PB278Q.
FS: Supermicro X9SCM/CSE-743TQ, Xeon 1230, 28TB
HP MS G8 Xeon 1265L. Qnap TS453A 12TB, Asrock HTPC, HP Elitebook, Aruba AP:s, HP Poe switch, Fortigate 60D

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Eh.. läs modellnamn på ettiketen som sitter på fläkten å köp från ebay. Går på 100ring eller så. Inte värt att försöka dra igång gamla fläktar eller ta från andra trasiga kort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2017

Med tanke på att du har haft kortet i 4-5 år så kanske det är dags att uppgradera. Annars får du väl byta ut fläkten. Det går nog att köpa från kina eller någonstans eller om du hittar ett defekt 970 kort billigt så kan du använda fläkten från den?!? Skulle annars stark rekommendera Palit 2070 dual fan. Grymt kort. 5690 kr går den för!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2002

@kingpinx: Som redan svarats så har väl fläkten lagt av, motorns lindningar har gjort sitt?
Bor du i Gbg och orkar hämta, så har jag en oanvänd fläkt till ett MSI 970 Gaming liggande, helt gratis.
Hela fläkt paketet, då jag demonterade min till förmån för ett vattenblock dag ett.
Vet inte om det passar på ett EVGA kort, men den ligger här i alla fall!

Asus ROG X Hero | 8700K @5,2GHz | Asus 1080Ti Poseidon | 32 Gb Corsair RGB 3000 | Samsung 960 PRO 512Gb | Corsair MR750i | Win-X Pro
[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/4in7gk-2.png[/img]
Asus Sabertooth Z97 Mark-1 | i7 4790K @ 4,9GHz | MSI GTX970 | 32 Gb 2400 Corsair | Samsung 960 EVO 500Gb | EVGA Supernova G2 750W | Win-X Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2008

Hände precis samma med mitt 970 från MSI, i förrgår stängde datorn plötsligt av sig och kortet luktade bränt... Efter det gick inte datorn igång när kortet satt i.

Tänkte precis skriva ett inlägg om kortet ens är värt att skänka bort eller om det likaväl kan gå på tippen