Battlefield V får stöd för Nvidia DLSS

Trädvy Permalänk
Häxmästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av MarkSix:

Hur aktiverar man DLSS? inställningen är inte valbar för mig.

Om du har ett RTX 2080 Ti fungerar DLSS endast i 3 840 x 2 160 pixlar samt med DXR påslaget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
TX-225 GAVw
Registrerad
Dec 2017
Skrivet av JonasT:

Om du har ett RTX 2080 Ti fungerar DLSS endast i 3 840 x 2 160 pixlar samt med DXR påslaget.

Menar ni att de är låst till specifik upplösning beroende på vilken modell av RTX 20 kort man sitter med?

🖥 Fractal Design Define Mini C. Fractal Design Integra M 550W. Intel Core i5-8600K. GIGABYTE Z370M D3H. 2x8GB Crucial Ballistix Elite 2666MHz. GIGABYTE GTX 1070 Ti WINDFORCE. 525GB Crucial MX300 + 1TB Crucial P1. 32 GB Intel Optane Memory. 2TB WD Black. LG BP50NB40.
AOC G2460FQ. GUNNAR VAYPER ONYX. Logitech G603. Logitech G240. Logitech G613. Logitech G933. Luxorparts Headphone Stand.

Trädvy Permalänk
Häxmästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av HC-8315:

Menar ni att de är låst till specifik upplösning beroende på vilken modell av RTX 20 kort man sitter med?

Ja, dessvärre är det så.

RTX 2080 Ti: 3 840 x 2 160
RTX 2080: 3 840 x 2 160 och 2 560 x 1 440
RTX 2070: 3 840 x 2 160, 2 560 x 1 440 och 1 920 x 1 080
RTX 2060: 3 840 x 2 160, 2 560 x 1 440 och 1 920 x 1 080

I samtliga fall måste DXR vara aktiverat.

Edit: Både @leadc4ge och @Teval har även kunnat köra 3 440 x 1 440 med DLSS aktiverat på ett RTX 2080 Ti.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Somewhere
Registrerad
Jun 2008

@JonasT:
Ok tack. Kör just nu på min 1440p skärm så det förklarar saken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
TX-225 GAVw
Registrerad
Dec 2017
Skrivet av JonasT:

Ja, dessvärre är det så.

RTX 2080 Ti: 3 840 x 2 160
RTX 2080: 3 840 x 2 160 och 2 560 x 1 440
RTX 2070: 3 840 x 2 160, 2 560 x 1 440 och 1 920 x 1 080
RTX 2060: 3 840 x 2 160, 2 560 x 1 440 och 1 920 x 1 080

I samtliga fall måste DXR vara aktiverat.

Ha, de där sög rätt hårt för min del då jag sitter med en 1080p skärm. Jag lutar jäkligt mycke åt att be NVIDIA betala tillbaka mina pengar istället för att ge mig ett nytt grafikkort på RMAn.

🖥 Fractal Design Define Mini C. Fractal Design Integra M 550W. Intel Core i5-8600K. GIGABYTE Z370M D3H. 2x8GB Crucial Ballistix Elite 2666MHz. GIGABYTE GTX 1070 Ti WINDFORCE. 525GB Crucial MX300 + 1TB Crucial P1. 32 GB Intel Optane Memory. 2TB WD Black. LG BP50NB40.
AOC G2460FQ. GUNNAR VAYPER ONYX. Logitech G603. Logitech G240. Logitech G613. Logitech G933. Luxorparts Headphone Stand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Ryzer:

Var tacksam att någon trycker på för utveckling.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade ju hellre sätt en högre satsning på anti-cheat, som spelet är i nuläget så är det ju ospelbart.
Men klart att dlss är viktigt att satsa på då.

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 128gb / Timecapsule 3TB / Ipad Air 2 / Apple Watch 42mm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

Hmmm dlss funkar att aktivera i bf v för mig. 3440x1440. Ser ut som skit dock. Ser uppdkalat ut från 1920x800 typ. Läs mer i tråden på guru3d så har fler fått det funka i den upplösningen..köpte ett x2080ti för att tes men funderar på att lämna tillbaka det. Är det någon annan som har problem med att reflektionerna i vattenpölarna blinkar och flimrar när RT är aktiverat? Oavsett inställningar på dxr/dlss. Allt annat på ultra

Intel 5820k @ 4,5GHz | Asus X99-A | MSI GTX 1080 Ti | Corsair 32Gb DDR4 | Samsung 950 Pro NVMe 512Gb | Samsung 850 Evo 512Gb | QNAP TS-251 w/ 2xWD Red | Focusrite Scarlett 6i6 | KRK rokit6 | Sennheiser PC360 / Siberia v2 | Logitech G900 Chaos Spectrum | Logitech G810 Orion Spectrum | Asus PG-348Q | Panasonic PT-AT5000 | Harman Kardon HKTS60 | XTZ SUB AMP 1 DSP | 2x99W12.18p

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av JonasT:

Ja, dessvärre är det så.

RTX 2080 Ti: 3 840 x 2 160
RTX 2080: 3 840 x 2 160 och 2 560 x 1 440
RTX 2070: 3 840 x 2 160, 2 560 x 1 440 och 1 920 x 1 080
RTX 2060: 3 840 x 2 160, 2 560 x 1 440 och 1 920 x 1 080

I samtliga fall måste DXR vara aktiverat.

Funkade utmärkt i 3440x1440 med DXR + DLSS för mig, på ett 2080TI.

8700K@5G | 2080 Ti | 16GB@3200Mhz | LG 55 C7V OLED | Acer X34P
MacBook Pro 13" TouchBar 2018 | 16GB | 512GB SSD

Trädvy Permalänk
Häxmästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av leadc4ge:

Hmmm dlss funkar att aktivera i bf v för mig. 3440x1440. Ser ut som skit dock. Ser uppdkalat ut från 1920x800 typ. Läs mer i tråden på guru3d så har fler fått det funka i den upplösningen..köpte ett x2080ti för att tes men funderar på att lämna tillbaka det. Är det någon annan som har problem med att reflektionerna i vattenpölarna blinkar och flimrar när RT är aktiverat? Oavsett inställningar på dxr/dlss. Allt annat på ultra

Skrivet av Teval:

Funkade utmärkt i 3440x1440 med DXR + DLSS för mig, på ett 2080TI.

Åfan! Det var ju klart positivt att det fungerar i den upplösningen också. Specifikationerna/begränsningarna jag staplade upp tidigare kom direkt från Nvidia, så uppenbarligen behöver de komplettera den listan.

Angående blinkande vattenpölar så har jag upplevt det med DLSS aktiverat ihop med DXR. Ska kika mer på det under dagen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Somewhere
Registrerad
Jun 2008

Fan det är ju ett stort skämt att man inte kan välja upplösning bara för att man sitter med ett 2080Ti

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av JonasT:

Åfan! Det var ju klart positivt att det fungerar i den upplösningen också. Specifikationerna/begränsningarna jag staplade upp tidigare kom direkt från Nvidia, så uppenbarligen behöver de komplettera den listan.

Angående blinkande vattenpölar så har jag upplevt det med DLSS aktiverat ihop med DXR. Ska kika mer på det under dagen.

Ok nice, Jag försöker själv förstå om det är drivrutinen som strular r eller om det är hårdvaran. Är dock samma även utan dlss för mig. Jag testade specifikt tiraelleur, där den första spelbara scenen (bilen som exploderat och brinner) ger som ett "shimmer" om man tittar ut över vattnet samt att reflektionerna i samtliga pölar flimrar ngt enormt, tänk stroboskop. Konstigt nog verkar det flimra mindre om man står och tittar ner i pölen en stund (yes jag måste vara dum i huvudet som lägger tid på detta :-). Märkte även ett fel där 3d modellerna väldigt nära min karaktär växlade LOD på ett superstörigt och felaktigt sätt. Men det gick visst till sig efter att ha fipplat grafikinställningar fram och tillbaka. Oklart vad som hjälpte.

Intel 5820k @ 4,5GHz | Asus X99-A | MSI GTX 1080 Ti | Corsair 32Gb DDR4 | Samsung 950 Pro NVMe 512Gb | Samsung 850 Evo 512Gb | QNAP TS-251 w/ 2xWD Red | Focusrite Scarlett 6i6 | KRK rokit6 | Sennheiser PC360 / Siberia v2 | Logitech G900 Chaos Spectrum | Logitech G810 Orion Spectrum | Asus PG-348Q | Panasonic PT-AT5000 | Harman Kardon HKTS60 | XTZ SUB AMP 1 DSP | 2x99W12.18p

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av JonasT:

Åfan! Det var ju klart positivt att det fungerar i den upplösningen också. Specifikationerna/begränsningarna jag staplade upp tidigare kom direkt från Nvidia, så uppenbarligen behöver de komplettera den listan.

Angående blinkande vattenpölar så har jag upplevt det med DLSS aktiverat ihop med DXR. Ska kika mer på det under dagen.

Efter närmare titt så ser DLSS ganska sönder ut i 3440x1440, väldigt suddigt.

8700K@5G | 2080 Ti | 16GB@3200Mhz | LG 55 C7V OLED | Acer X34P
MacBook Pro 13" TouchBar 2018 | 16GB | 512GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Mar 2018

Mycket dålig upplösning på min 4k 144hz skärm!! Att köra med DX11 är mycket finare.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Teval:

Efter närmare titt så ser DLSS ganska sönder ut i 3440x1440, väldigt suddigt.

Ja extremt suddigt beskriver det. Så du menar att det egentligen ska se bättre ut? Om man kör i 16:9. Måste testa ikväll

Intel 5820k @ 4,5GHz | Asus X99-A | MSI GTX 1080 Ti | Corsair 32Gb DDR4 | Samsung 950 Pro NVMe 512Gb | Samsung 850 Evo 512Gb | QNAP TS-251 w/ 2xWD Red | Focusrite Scarlett 6i6 | KRK rokit6 | Sennheiser PC360 / Siberia v2 | Logitech G900 Chaos Spectrum | Logitech G810 Orion Spectrum | Asus PG-348Q | Panasonic PT-AT5000 | Harman Kardon HKTS60 | XTZ SUB AMP 1 DSP | 2x99W12.18p

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av leadc4ge:

Ja extremt suddigt beskriver det. Så du menar att det egentligen ska se bättre ut? Om man kör i 16:9. Måste testa ikväll

Ja absolut, exakt hur nvidia gör rekonstruktionen är väl inte känt, men motsvarande rekonstruktionstekniker som används på Xbox och Playstation är ju på stillbilder i vissa fall väldigt svåra att särskilja från en native upplösning. I Final Fantasy XV så fungerar ju DLSS bra t.ex

8700K@5G | 2080 Ti | 16GB@3200Mhz | LG 55 C7V OLED | Acer X34P
MacBook Pro 13" TouchBar 2018 | 16GB | 512GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

4k hdr rtx+dlss ser iaf väldigt bra ut. Det kanske är som de säger att det gör sig bäst på högre upplösningar så uppskalningen inte blir så tydlig.1440p är redan en väldigt acceptabel upplösning på 27" så att skala upp det till 4k ser väldigt bra ut.

ca 63 fps average med ultra+hdr+rtx+dlss i ett par story missions i bfv jag testade. ca 78 fps utan rtx och samma settings i övrigt. Spelade bara 1.5-2h ca, men jag tror faktiskt att jag gillar rtx mer än rtx off. Känns som att spela en cinematic.
Spelet är dock extremt snyggt utan rtx med, men det är fler skarpa onaturliga linjer utan. Känns som man behöver spela några veckor med/utan för att avgöra vad som verkligen är bäst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

En snabbtjosan i Singeplayer, Provence, om man kollar på alla blad osv utan att röra musen, är inte pixlarna allt mer I rörelse? "Cinematic" ja?
Synd det är omständigt att starta om spelet och inte ha 10 datorer, vet inte hur Mycket jag placeboar.