Ryzen RAM-uppgradering (Corsair Vengeance LPX 2x8GB till 4x8GB med bibehållen hastighet?)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

Ryzen RAM-uppgradering (Corsair Vengeance LPX 2x8GB till 4x8GB med bibehållen hastighet?)

Hej!

Jag har idag en dator med följande komponenter:

Moderkort: Asus Prime B350M-A
Processor: AMD Ryzen 5 1600
RAM: 2x8GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz (CMK16GX4M2B3000C15)
(Och en del annat så klart, som jag inte tror spelar roll. )

Jag kör idag RAM-minnet i 2933 MHz genom att ladda överklockningsprofilen.

När jag köpte datorn hade jag inte behov av mer än 16 GB, men jag har börjat köra en del labbar med virtuella maskiner, som gör att 16 GB inte riktigt räcker till. Jag vill alltså gå upp till 32 GB.

Samtidigt vill jag inte tappa i hastighet på minnet efter uppgraderingen, eftersom jag även spelar på datorn.

Moderkorts supportsida hos Asus länkar till en Memory-QVL. Men filnamnet tyder på att de kanske länkat fel QVL (den för Asus Prime X370 Pro istället för Asus Prime B350M-A). Finns även en Memory-QVL för Asus Prime B350-Plus som är samma moderkort som mitt fast i ATX-formfaktor.

Om jag förstår QVL:erna rätt(?) visar båda QVL:erna visar att mitt minneskitt bara verkar fungera med 2 moduler populerade om man kör en Ryzen-processor. (Finns även ett kapitel för Athlon-processorer som man inte ska förvirras av!) Jag antar att detta betyder att detta betyder att moderkortet/processorn inte är kompatibelt med 4 st DIMM:ar, eller kanske att det funkar men att överklockningen inte funkar.

Har jag förstått rätt? Betyder det alltså att jag måste byta ut mitt minne till ett nytt kitt (t.ex. 2x16GB) för att gå upp till 32GB med bibehållen hastighet, eller finns det något sätt att lösa det på genom att köpa 2x8GB extra?

För bäst hjälp, försök att svara på alla frågor som ställs i ett inlägg. Då slipper vi fråga om samma sak fler gånger, och du får hjälp snabbare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

Efter att jag inte fick några svar här så testade jag en annan approach. Ringde upp @Inet. De sade att det skulle funka att köpa ett likadant kit som jag redan hade, och lovade att jag fick returnera minnena om det inte funkade. Tänkte att det vore värt att testa, för det är ju betydligt billigare att stoppa i mer minne än att byta ut.

Så jag gick till deras butik efter jobbet, och köpte ett likadant kitt. Nu har jag 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz (CMK16GX4M2B3000C15, ver. 5.30) installerade i min maskin, och jag har fått upp dem i 2933 MHz genom att ladda profilen. Hade lite strul i början men det visade sig vara att minnena inte satt i ordentligt. Minnessocklarna på mitt moderkort är av erfarenhet lite otillförlitliga, så man behöver ofta montera minnena ett par gånger innan det funkar.

För tidigt att säga om det är stabilt. Windows bootar i alla fall och visar rätt minnesmängd och hastighet.

För bäst hjälp, försök att svara på alla frågor som ställs i ett inlägg. Då slipper vi fråga om samma sak fler gånger, och du får hjälp snabbare.