Bioware: "Vi är inte färdiga med Mass Effect"

Permalänk
Melding Plague

Bioware: "Vi är inte färdiga med Mass Effect"

I en intervju berättar Biowares Casey Hudson och Mike Darrah att utvecklaren inte övergett Mass Effect, och att det finns många idéer för en ny del i spelserien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag älskade Me1-2-3 serien. Spelat igenom flera gånger med olika builds och stiler på story.
Andromeda spelade jag inte alls klart. Glömt bort det tom. Kanske dags o hoppa in och köra "god mode" eller nåt o kolla in storyn. Gameplay var ju ganska meh.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Hoppas att de inte gör en girig cash grab denna gången.
Bioware lär er av Activision, Sparka ut EA!

Permalänk

Är nog ensam i världen med att känna så, men jag hade riktigt kul med Andromeda. Spelade igenom hela.
Inte bäst i serien, men fick lite mer skit än det egentligen förtjänade.

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem

@SollieFoto: Håller faktiskt med. Andromeda ÄR ett bra spel. Dom har förenklat några element men även gjort andra mer irriterande, det känns lite som mineral letandet i första spelet men nu ska vi göra skitgörat i en bil istället. Det ogillar jag starkt. Sen saknar jag VERKLIGEN hela good/bad-guy(girl?) scenariot i Andromeda som dom hade och gjorde ännu mer distinkt i Mass Effect 2.

Verkligen att kollegorna dog beroende på vem som valdes, utan att det fanns minsta antydan om att en kollega KUNDE dö öht!

Dold text

Sådana saker gjorde Mass Effect 2 till något av ett "leva upp till" spel för resten av serien, som dom tyvärr inte riktigt kunnat hålla imho.

Men, ser verkligen fram emot nästa spel i serien oavsett om det fortsätter vid 3ans slut, eller vad dom nu än tänker sig. Bara det finns story element och konsekvenser från 2an (och gärna ännu mer av det!) samt förenklingarna i Andromeda, men slutligen att dom slopar hela det här mineral skitgörat.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Bara första spelet som var bra. Resten är bara nerdummat skräp

Självklart är dom inte klara, med tanke på hur mycket pengar dom har dragit in. Nån som trodde något annat?

Permalänk
Medlem

Till er som tycker att Andromeda är ett bra spel, verkligen? I jämförelse med vadå? Kanske hade varit förlåtet om det hade kostat $29.99 men låt oss inte glömma att det var ett fullpris AAA-spel med buggar utan dess like.

Jag tror man gillar konceptet mer än spelet, man ser bortom de brister som fanns och det man lovade som aldrig kom, de lovade ju att det skulle komma minst 2 DLCs och att storyn tas vidare... Vilket inte skedde.

Så well, kanske inte är det sämsta spelet som gjorts, men vad var det vi egentligen fick förutom ett skal och alla löften som aldrig genomfördes.

Hoppas på ett nytt Mass Effect spel, gillar serien och gillar konceptet Andromedia, men genomförandet var rätt uselt.

Permalänk
Medlem

De borde göra spel som utspelar sig innan ME3 om de ska göra något. Kan vara ME0 1.5 eller 2.5 men inte gärna något senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Ge mig Andromeda 2! Otroligt underskattat spel.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av SollieFoto:

Är nog ensam i världen med att känna så, men jag hade riktigt kul med Andromeda. Spelade igenom hela.
Inte bäst i serien, men fick lite mer skit än det egentligen förtjänade.

Jag håller också med dig. Världen var fint gjord, patch 1.10 gjorde det högst spelbart, vissa dialoger var verkligen lustiga. I min bok är spelet värt en 3a av 5 för det gör en hel del rätt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Glädjande nyheter. Första Mass Effect fick mig förälskad, Mass Effect 2 är ett av mina absoluta favorit spel. ME3 + mod som förbättrade det var fantastiskt bra. I början var jag besviken på 3an men när jag accepterade att slutet var meh men resan dit var fantastisk så insåg jag att det faktiskt var ett riktigt bra spel som fångade domedags känslan i galaxen.

Andromeda var en blandad upplevelse. Inte dåligt direkt men saknade ett visst djup. Var ett tag sedan jag spelade det men på det hela taget inte ett dåligt spel.

Så glädjande nyheter. Skulle vilja se en fortsättning på Andromeda där man fortsätter kampen mot vad dom nu hette men som levererar en mer storslagen upplevelse ala orginal serien. Kan dom knyta in lite info om orginal serien, t.ex att man fått nyheter från vintergatan skulle det vara fantastiskt. Antingen genom att göra kampen mot vad-dom-nu-hette mer existensiell genom att man vet att vintergatan är förlorad eller genom att risken att reapers är på G mot Andromeda.

Alternativt att andromeda kolonisatörerna knyter tillbaka till vintergatan på något vis, problemet är bara att det måste funka med alla tre avsluten på 3an då.

Hur som så är det glädjande.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Andromeda på många sätt var ME-seriens svar på The Last Jedi är det svårt att se hur de ska ta den "tråden" vidare. Ärligt talat, hur idiotiskt var det inte att förlägga spelet i en helt annan galax, som om Vintergatan var typ "klar"?!?

I bästa fall retcon:ar man bort den abort som var Andromeda och gör en riktig uppföljare till ME3 någon generation eller två efter Shepard med gott om referenser till val och karaktärer från sin genomspelning av det och BOOM, there you go.

Permalänk
Medlem

@gonace: Vadå som aldrig kom? Har precis kört igenom spelet 2 vändor denna månad utan problem, buggar eller övriga fel. Spelet är fixat. Så detta Andromeda-release hat folk har, är ju gammalt tugg nu.

Edit: Jag kan fullgott hålla med dig om att löftena om DLCs och resterande inte var något vi fick, och som svider. Men storyn i Andromeda räcker ändå för att det ska bli ett fullgott spel. Det är dessutom längre än 3an, fast 3an har varit det sämsta i serien förvisso. Men längden på 1an kändes seg, 2an var så pass bra att det inte fick ta slut, 3an, ja det vet du vad jag tycker nu, och Andromeda fastnar någonstans mellan 2an och 3an. Grafiken är bra, ljudeffekterna och för att inte nämna skådespelarna gör ett bra jobb också.

Så egentligen, idag, är det faktiskt ett AAA spel. Vid release så var det precis som alla andra spel är idag vid release, ett beta test med pre-order bonus prylar som tillför NOLL funktion samt en massa bullshit om saker vi aldrig får se eller funktioner som uteblir. Säg mig något AAA spel idag som är fullt funktionellt vid release. Det var länge sedan vi hade Nintendo kvalitet på spelen. Dvs, vid release så var det 100% färdigt och buggar fanns inte att tala om. Sen kan vi skylla på att "det är mer komplicerat idag". Allt handlar om kunskap egentligen och engagemang. Men Money Money Money är det som gäller efter 2008.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av gonace:

Till er som tycker att Andromeda är ett bra spel, verkligen? I jämförelse med vadå? Kanske hade varit förlåtet om det hade kostat $29.99 men låt oss inte glömma att det var ett fullpris AAA-spel med buggar utan dess like.

Jag tror man gillar konceptet mer än spelet, man ser bortom de brister som fanns och det man lovade som aldrig kom, de lovade ju att det skulle komma minst 2 DLCs och att storyn tas vidare... Vilket inte skedde.

Så well, kanske inte är det sämsta spelet som gjorts, men vad var det vi egentligen fick förutom ett skal och alla löften som aldrig genomfördes.

Hoppas på ett nytt Mass Effect spel, gillar serien och gillar konceptet Andromedia, men genomförandet var rätt uselt.

Definitivt!

Jag har hållit på och spelat det sedan i augusti.

Spelet känns mer som en mer modern version av ME1, mer rent rpg.

Plus
Combat Systemet är brilijant
Bra Grafik
Intressant story
Squaden har en del intressant karaktärer
Mycket att pyssla när det gäller weapon och power custom
Grafiken i Ultra
Rösten på Male Ryder påminner extremt mycket om Nathan Drake i Uncharted vilket är ett plus enligt mig
Har inte upplevt många buggar/glitches alls, upplevde mer i ME2.
Bra journal som ger bra koll på vad som ska göras
Nomad är smidig att köra
En del referenser till trilogin

Minus
Största minuset i hela spelet är att man inte kan kontrollera squamats powers
Äventyret är väldigt fritt vilket i många fall är trevligt men det påverkar också flytet och en intensiv handling som i ME2/ME3.
Endast tre powers åt gången
Animationerna i ansikten kunde klart vara bättre(dock inget jag stör mig mycket på)
Inget Renegade/Paragon system, hade det funnits hade det blivit mer intressant när man spelar om spelet
Att det förmodligen inte kommeren uppföljare, alldeles för många obesvarade frågor.

Sammanfattning 8,5/10
Ett bra Mass Effect spel med ännu mer rpg element.
Combat systemet är underbart och är väldigt smidigt och snabbt vilket gör att små missions(som i många fall i de flesta spel blir lite tråkiga) blir fortfarande kul.

Spelet når inte upp till ME2/ME3 men är fortfarande ett riktigt bra spel.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Ja, vi har ju vetat hela tiden att de inte påbörjade utvecklingen av ett nytt Mass effect direkt pga all negativ uppståndelse kring andromeda. Sålde inte superbra heller pga det antar jag. All planerad DLC övergav de osv.

Dvs de bekräftatar det vi vetat sedan länge. Mer Mass Effect kommer, men pga hur det gick ligger det fortfarande på is helt enkelt.

Något jag är extremt sorgsen över faktiskt. Tycker det är skittråkigt att min favoritspelserie ska råka ut för detta. Allt för totalt ointresserat folk ska ha lite kul på spelets bekostnad och rida på klick-vågen som omgav hela situationen.

Alltså, jag förstår kritiken och inte enbart ointresserat folk följde flocken utan anledning osv, många var upprörda pga deras kärlek för ME. Utvecklingen osv var dåligt skött på många sätt och vis men SÅ dåligt var inte Andromeda, det hela blev så oproportionerligt tycker jag...

Men tyvärr så tog inte EA uppståndelsen på rätt sätt. De valde att sopa det hela under mattan istället för att på allvar försöka fixa det för folk överdrev o det grövsta som vanligt. Känner jag internet rätt valde de (tyvärr) rätt. Hur bra spelet än fixats osv hade det fortsatt och vart det jävla liv. För tydligen ska internet fungera så numera. Det är jävligt coolt att hata olika saker (företag). Fruktansvärt tråkigt tycker jag.

/Slut på rant från ett ME fan som blev ordentligt tagen i röven pga folk ville ombord på hattåget som omgav Andromeda...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Hade varit trevligt ifall man fått välja ras och inte behöva köra som människa. Varit en bra chans att expandera bakgrund mm på alla dom andra raserna som finns.

Gärna sett att man inte är kopplad till någon stor organisation då det hade varit mer trovärdigt att kunna spela som "ond" då. Att vara mänsklighetens utvalda soldat som sen är totalt psycho känns inte realistiskt Om än roligt och femshep ska alltid vara renegade för den delen

Helst ska det utspelas efter ME3, kändes så billigt och lat av utvecklare med Andromeda att kunna ignorera allt vi gjort i dom tidigare spelen. Men samtidigt så verkade lathet och snålhet varit temat dom gick på med Andromeda. T ex att alla Asari hade samma ansikte förutom två named npc's(?).

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Har inte vågat röra Andromeda ännu efter alla skriverier som varit sen release. Har sett det på rea på origin för typ 70 spänn så tänkte norpa det då och köra igenom. Älskade verkligen Trilogin även om jag kräktes över slutet i 3an så var upplevelsen dit helt fantastisk! Spelat igenom 3 gånger på olika sätt.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Keeper of Traditions

Så länge det är riktiga Bioware som gör det, så hoppas jag verkligen det kommer mer. Vi passerar snart sju år sedan de släppte ett

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv

Varför kan inte Bioware satsa på deras succéer istället för att mangla vidare på dessa serier (ME och Dragon Age) som redan körts i botten.

Ett riktigt Neverwinter Nights 2 samt Star Wars: KotOR 2 av Bioware hade varit fantastiska nyheter. Baldurs Gate 3 kanske?

Permalänk
Avstängd

sorry men Biowares sista bra spel var ME2 och Dragon age Origins Expansionen. Nej tack.

Skrivet av anon12433:

Varför kan inte Bioware satsa på deras succéer istället för att mangla vidare på dessa serier (ME och Dragon Age) som redan körts i botten.

Ett riktigt Neverwinter Nights 2 samt Star Wars: KotOR 2 av Bioware hade varit fantastiska nyheter. Baldurs Gate 3 kanske?

Kotor 2 och neverwinter nights 2 va betydligt bättre gjorda av Obsidiant entertainment, jag tycker det är skönt att bioware inte fick göra dem. Kotor 2 är ju bland dem bästa spelen genom tiderna.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av anon12433:

Varför kan inte Bioware satsa på deras succéer istället för att mangla vidare på dessa serier (ME och Dragon Age) som redan körts i botten.

För att Mass Effect enligt mig och många är världens bästa spelserie någonsin.
Det finns ingen annan spelserie enligt mig som lyckas med sådan imponerande atmosfär, musiken, färgspektrat, storyn, karaktärerna....

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Det blir nog ett Mass Effect Mobile i slutändan.

- Rekrytera Garrus, $9.99!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

sorry men Biowares sista bra spel var ME2 och Dragon age Origins Expansionen. Nej tack.

Kotor 2 och neverwinter nights 2 va betydligt bättre gjorda av Obsidiant entertainment, jag tycker det är skönt att bioware inte fick göra dem. Kotor 2 är ju bland dem bästa spelen genom tiderna.

Märkligt att spelserierna dog efter att Obsidian rört vid dem då, precis som alla andra uppföljare de tagit över. Obsidians skapelser var rent skräp i jämförelse med Biowares magnifika spel. Obsidian kan hålla sig till sina spel istället så att de inte besudlar fler spelserier. Men nu var det inte Obsidian jag ville diskutera utan Bioware och de spelen jag önskar att de borde göra.

Permalänk
Hedersmedlem

Som många andra hoppade jag över Andromeda på grund av allt dåligt jag hört om det. Mass Effect 1-3 är dock några av de bästa spelen jag spelat, så skulle gärna se att de gör ett nytt försök.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Låt oss be real. Ingen av ME spelen var bra. Tvåan var smårolig som actionspel särskilt som Vanguard. Trean hade roliga interaktioner med gruppmedlemmarna, särskilt om man hade spelat tvåan. Ettan nja, den hade exploration som påminde om Starflight, fast det blev tröttsamt ganska snabbt när man märkte att det var poänglöst, fast tanken var där. Man hade ju hoppats att de hade tagit allt det som hade potential och utvecklat det men nä. Sen hade mer frihet inte skadat heller.

Sen vet jag inte hur det var me Andromeda, animationerna var ju skrattretande så jag skippa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peterrrrr:

För att Mass Effect enligt mig och många är världens bästa spelserie någonsin.
Det finns ingen annan spelserie enligt mig som lyckas med sådan imponerande atmosfär, musiken, färgspektrat, storyn, karaktärerna....

Jag tror det finns fler som rankar KotOR som bättre än något Mass Effect spel. Det första ME var hyfsat, hade några RPG element och duglig story. 2'an och 3an var inte mycket att hänga i granen och faktiskt rätt dåliga spel. Andromeda har jag inte spelat. Över lag är det en ganska dålig serie med uselt gameplay och det enda egentliga bra är en okej story.
Hur som helst, Bioware har nu manglat ut 4st ME spel och 3st Dragon Age, men bara ett NwW/KotOR.
Jag tycker det är rätt uppenbart var mer fokus borde läggas.

Permalänk
Medlem

Älskade 1,2 o 3 men har fortfarande inte spelat Andromeda... Vet inte om jag nånsin kommer göra det heller. Inte bara för att de hade problem rent tekniskt med animationer etc (det mesta kanske är fixat nu?) så verkar även story och karaktärer inte vara lika intressanta (av det jag hört och läst).

Får se, kanske nån gång, eventuellt... ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Märkligt att spelserierna dog efter att Obsidian rört vid dem då, precis som alla andra uppföljare de tagit över. Obsidians skapelser var rent skräp i jämförelse med Biowares magnifika spel. Obsidian kan hålla sig till sina spel istället så att de inte besudlar fler spelserier. Men nu var det inte Obsidian jag ville diskutera utan Bioware och de spelen jag önskar att de borde göra.

Spel serien dog inte, den blev populär nog för EA bioware att mjölka med SWtor.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

...Hur som helst, Bioware har nu manglat ut 4st ME spel och 3st Dragon Age, men bara ett NwW/KotOR.
Jag tycker det är rätt uppenbart var mer fokus borde läggas.

IP:t för KoTOR har nog Disney, och de verkar hata SW äldre än första trilogierna, undantag Solo som de trodde de kunde göra snabba pengar på. Jag tyckte faktist inte den var så dålig... Bättre än TFA och TLJ. Och om BioWare säger att de inte är färdiga med ME kommer nog ordern från EA.

Men jaja. Jag hade inte sagt nej till Jade Empire 2 istället, eller ja KoTOR eller annat SW relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SollieFoto:

Är nog ensam i världen med att känna så, men jag hade riktigt kul med Andromeda. Spelade igenom hela.
Inte bäst i serien, men fick lite mer skit än det egentligen förtjänade.

Ganska mycket skit vill jag påstå faktiskt. Visst hade det en del grafiska buggar, & lustigheter både små och större, men storyn var väldigt bra. Den lämnades öppen för vad jag misstänker en öppning till uppföljare. Självklart kan man inte sparka ut galaxens elakingar i ett enda spel med den storyn dom vävde.

Spelar om ME:A just nu, så hoppas verkligen en uppföljare kommer För mig dog ME med Sheppard i och med slutet på ME:III, så för min del får dom gärna låta den tråden vara död och begraven.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova