Varför köpa t.ex Strix istället för billigaste av bättre modell?

Permalänk
Medlem

Varför köpa t.ex Strix istället för billigaste av bättre modell?

Kikar vi t.ex på 2060/2070 Serien så går ett Asus 2060 Strix på ca 5.000 kr. Kollar vi på de billigare RTX 2070 så ligger de på runt 5800kr. Tar vi samma kort fast i 2070/80 så är priserna 7300kr/8000kr.

Några argument för Strix (och jämlika kort) är ju saker som bättre kylning, lägre ljudvolym och bättre överklockning än de billigaste korten. Men frågan är ju ifall man tar ett "billigare" kort av nästa nivå och underklockar/undervoltar det en aning ifall det inte också får lika låg ljudvolym som Strix. Det kommer ju säkert också prestera bättre än det bästa kortet i klassen under, även när det är underklockat. Du har ju också möjligheten att vid senare tillfälle i PCns livscykel faktiskt överklocka ditt "bättre" kort mot kostnad för värme/ljudvolym.

Vad är era tankar om det? Någon som sett något kul jämförelse på detta? För enkelhets skull tycker jag att vi lämnar det estetiska utanför just denna diskussionen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chrisism8:

Men frågan är ju ifall man tar ett "billigare" kort av nästa nivå och underklockar/undervoltar det en aning ifall det inte också får lika låg ljudvolym som Strix. Det kommer ju säkert också prestera bättre än det bästa kortet i klassen under, även när det är underklockat.

Här är vad jag tror kring de raderna jag citerar nu:

1. Ett undervoltat kort av en högre nivå kommer att prestera bättre än kortet i klassen under.

2. Om man jämför grafikkort med en riktigt usel kylare (typ nya Radeon VII), så tror jag att även undervoltat så kommer det att låta mer än en påkostad, bra och tyst kylare. Om kylaren ändå håller bra standard så kommer ljudnivån inte att vara ett problem.

Kontentan är att om du får tag i ett bättre kort med en okej kylare så är det klart värt, tycker jag. En usel kylare gör det däremot rent plågsamt, är jag rädd.

Permalänk
Medlem

Verkar som att folk tycker att ett billigare kort av den bättre modellen är vägen att gå

Permalänk
Administrativ avgift

@Chrisism8: Klockningen är densamma i princip , silicon lottery (googla) - Kylarna är kompetenta ex palit men har ej 0DB mode men fläktar i 15% låter ingenting endå. Strix kylarna i all ära men vi snackar om lättkylda kort endå så att strix kylaren är bara overkill. Ex Zotac/Palit´s kylare är de bästa/prisvärdaste som finns nu på 2060/2070, Även enda upp till 2080TI. För i tiden spelade detta stor roll då kylarna var så SJUKT kassa ibland , nu är det i princip gigabytes kylare som suger då de övervoltar korten så hårt men ja det är upp till personen i fråga. Men är man missnöjd med kylaren eller att det inte funkar för en använd öppet köp.

Mitt 2080TI PNY XLR8 som man kan få tag i ganska billigt jämfört med Strix klockar bättre än recensionsexemplar av Strixkorten, har även testat ett strix 2080TI så jag vet vad det presterar. Är man så ljudfantast så satsar man på vattenkylning

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

@Chrisism8: Säger som jag alltid gör. Så länge det inte är ett kort som är designat för att blåsa ut luft så ta det billigaste och sätt på två 120mm fläktar och få ett tyst och svalt kort.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

@Chrisism8: Säger som jag alltid gör. Så länge det inte är ett kort som är designat för att blåsa ut luft så ta det billigaste och sätt på två 120mm fläktar och få ett tyst och svalt kort.

https://i.imgur.com/dVXww8p.jpg?1

Detta.

Dock så har dessa ''FE'' kort som blåser ur varmluften en tendens att throttla som fasiken pga dålig kylare.

120/140mm fläkten baktill chassit gör ett bättre jobb med att suga ur den varma luften från datorlådan, inkl värmen från grafikkortet.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Därför att somliga av oss lyckades köpa RTX 2060 ROG Strix som kostade som ett vanligt RTX 2060. Jag håller med om att de är överprisade annars. Detta RTX 2060-kort är bara 5% svagare än ett RTX 2070.

https://www.guru3d.com/articles_pages/asus_geforce_rtx_2060_s...

Permalänk
Medlem

Skulle väl säga att det beror på. Har du ett chassi med etc tempererat glas och lysande fläktar kan det vara schysst att kombinera det med ett strix kort för estetiken. I en låda utan fönster känns det irrelevant hur kylaren ser ut.

Permalänk
Medlem

Olika prioriteringar. Vissa prioriterar några fps extra medan andra prioriterar en tystare dator.

Skickades från m.sweclockers.com