Varför köpa t.ex Strix istället för billigaste av bättre modell?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Mar 2015

Varför köpa t.ex Strix istället för billigaste av bättre modell?

Kikar vi t.ex på 2060/2070 Serien så går ett Asus 2060 Strix på ca 5.000 kr. Kollar vi på de billigare RTX 2070 så ligger de på runt 5800kr. Tar vi samma kort fast i 2070/80 så är priserna 7300kr/8000kr.

Några argument för Strix (och jämlika kort) är ju saker som bättre kylning, lägre ljudvolym och bättre överklockning än de billigaste korten. Men frågan är ju ifall man tar ett "billigare" kort av nästa nivå och underklockar/undervoltar det en aning ifall det inte också får lika låg ljudvolym som Strix. Det kommer ju säkert också prestera bättre än det bästa kortet i klassen under, även när det är underklockat. Du har ju också möjligheten att vid senare tillfälle i PCns livscykel faktiskt överklocka ditt "bättre" kort mot kostnad för värme/ljudvolym.

Vad är era tankar om det? Någon som sett något kul jämförelse på detta? För enkelhets skull tycker jag att vi lämnar det estetiska utanför just denna diskussionen.

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 Skylake 6700K @ 4.6 Ghz || Noctua NH-D14 w/ 2x FD Venturi HP-14 Fläktar|| Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|| MSI 1070 Gaming X || NZXT H440 || Supernova G2 850w || W10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av Chrisism8:

Men frågan är ju ifall man tar ett "billigare" kort av nästa nivå och underklockar/undervoltar det en aning ifall det inte också får lika låg ljudvolym som Strix. Det kommer ju säkert också prestera bättre än det bästa kortet i klassen under, även när det är underklockat.

Här är vad jag tror kring de raderna jag citerar nu:

1. Ett undervoltat kort av en högre nivå kommer att prestera bättre än kortet i klassen under.

2. Om man jämför grafikkort med en riktigt usel kylare (typ nya Radeon VII), så tror jag att även undervoltat så kommer det att låta mer än en påkostad, bra och tyst kylare. Om kylaren ändå håller bra standard så kommer ljudnivån inte att vara ett problem.

Kontentan är att om du får tag i ett bättre kort med en okej kylare så är det klart värt, tycker jag. En usel kylare gör det däremot rent plågsamt, är jag rädd.

AMD Ryzen 5 1600 | ASUS Prime X370 Pro | OCZ Vector 512GB | Fractal Design Newton R3 600W | Fractal Design Define R4| Corsair Venegance Red DDR4 16GB 3000MHz | Powercolor Radeon HD7970 | Eizo Foris FS2331