Kontantanvändandet minskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Bankerna ger ungar kort från 7 år om föräldrarna så vill. Är du mogen nog att använda Swish är du mogen nog att använda kort skulle jag säga.

Ja, och jag vill till exempel inte att min åttaåring har kort eller swish än. Det är för abstrakt för att hon ska förstå pengarnas värde. Dessutom vill jag inte att hon redan nu börjar bli spårad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Det där är också en grej hur ska man göra med barnens veckopeng? Även om det går att Swisha så är man väl inte mogen att springa runt med kort vid tio års ålder.

Ju abstraktare pengar blir, desto enklare är det att göra sig av med och svårare att förstå. Om min dotter har t.ex. fem tjugolappar, så blir det lät för henne att se hur stor del av sina pengar hon blir av med vid köp. Svårare att veta det om hon bara drar ett kort eller swishar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepard:

Jag använder fysisk valuta väldigt sällan nu för tiden och när jag väl gör det så känner jag mig som en turist för att jag inte känner igen de "nya" sedlarna och mynten.

Vid varje tekniskt framsteg så finns det bakåtsträvare som bara väljer att se nackdelarna. Samma sak var det när man började skicka E-post istället för brev.

Kivra är det värsta som skett mig, missar så oerhört mycket viktigt pga att jag aktiverade det..
Det är helt hur man väljer, kontanter i lill butiken i orten är otroligt skönt, tjugo meter kö och du ska ha en grej för femma, kasta över femman till kassörskan så kan du gå ut med din vara, detta försvinner helt...
Flickvän från Mexico har sjuka problem med sitt kort, nekas på majoriteten av ställena hon provat handla på, hur hade hon klarat sig om jag inte kunde ta ut pengar osv?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Kivra är det värsta som skett mig, missar så oerhört mycket viktigt pga att jag aktiverade det..
Det är helt hur man väljer, kontanter i lill butiken i orten är otroligt skönt, tjugo meter kö och du ska ha en grej för femma, kasta över femman till kassörskan så kan du gå ut med din vara, detta försvinner helt...
Flickvän från Mexico har sjuka problem med sitt kort, nekas på majoriteten av ställena hon provat handla på, hur hade hon klarat sig om jag inte kunde ta ut pengar osv?

Jag är med på att det finns massvis utav brister med de tjänster erbjuds idag. Problemet är att just när man väljer att stirra sig blind på dessa brister som finns just IDAG. Ett kontantlöst samhälle kommer också att utvecklas om man väljer att gå den vägen. Idag kanske det låter simplare att bara slänga över en femkrona men imorgon kanske du bara behöver lägga tummen på en bricka vid utgången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Ju abstraktare pengar blir, desto enklare är det att göra sig av med och svårare att förstå. Om min dotter har t.ex. fem tjugolappar, så blir det lät för henne att se hur stor del av sina pengar hon blir av med vid köp. Svårare att veta det om hon bara drar ett kort eller swishar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det gäller för övrigt vuxna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Det gäller för övrigt vuxna också.

Det är sant, hade inte det varit så lätt att handla på kort/kredit/faktura eller ta smålån så hade det kanske rent av hade varit en sund ekonomi där vanligt folk inte lånade lika mycket för konsumtion. Tänker på lyxfällan, de flesta medverkande verkar ju inte fatta vad de håller på med förrän de ser pengarna på tavlan eller får det beskrivet för sig när de får se ett badkar med tusenlappar som de blåst på energidryck och kebab.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepard:

Jag är med på att det finns massvis utav brister med de tjänster erbjuds idag. Problemet är att just när man väljer att stirra sig blind på dessa brister som finns just IDAG. Ett kontantlöst samhälle kommer också att utvecklas om man väljer att gå den vägen. Idag kanske det låter simplare att bara slänga över en femkrona men imorgon kanske du bara behöver lägga tummen på en bricka vid utgången.

Då har vi gått på tok för långt, finns inte en enda logisk idé på varför vi ska välja gå en sån grov väg.
Vad gör man med folket som står sig emot detta? Vill inte koppla pengar till iris avläsning eller fingeravtryck, likheller förbaskat ens Samsung Pay (Som blivit _tvingande_ i mobilerna efter senaste update.)
Byta land för komma bakåt i utveckling är framtiden

Edit: Så länge ett köp slutförs så är det lyckat, vi gör köp med enbart mobiler/watches osv om vi så vill (nästan överallt) dock, VARFÖR göra standard av det, istället för ett frivilligt val? Större chans att hamna i Black Mirror's S01E02 liknande sits, om alla hjärndött går efter det nyaste och bästa och ingen säger emot, så sitter vi där en dag.

Skrivet av Findecanor:

Whoa! Har du någon som helst koll på hur osäkert biometri faktiskt är?
Det är väldigt lätt att lura dagens fingeratrycks-scanners. Kolla upp t.ex. vad Chaos Computer Club har gjort.
Du lämnar ditt fingeravtryck överallt du går, och du har ingen möjlighet att ändra det efter att någon har kopierat det och börjat använda det i ditt namn.

Tumavtryck funkar bra för att identifiera någon, eller som en del i ett tvåfaktor-system, men det är verkligen inte lämpligt som den enda autenticeringsmekanismen för något så viktigt som betalningar.

Han menar bara att det vore enklare så, sen om vi kommit så långt som med chip i armen och annat skit så kan man absolut få det "säkert"
Det enda är att:
Tjänar du en extra koving utanför arbetet så kanske du inte vill deklarera varenda krona... och sen lämna spår exakt vart man varit, hur och när..?
No thanks.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepard:

Vid varje tekniskt framsteg så finns det bakåtsträvare som bara väljer att se nackdelarna.

Såna där svartvita resonemang är bara larviga. Typ, vid varje teknisk utveckling finns det nyttiga idioter som väljer att bara se fördelarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepard:

Idag kanske det låter simplare att bara slänga över en femkrona men imorgon kanske du bara behöver lägga tummen på en bricka vid utgången.

Whoa! Har du någon som helst koll på hur osäkert biometri faktiskt är?
Det är väldigt lätt att lura dagens fingeratrycks-scanners. Kolla upp t.ex. vad Chaos Computer Club har gjort.
Du lämnar ditt fingeravtryck överallt du går, och du har ingen möjlighet att ändra det efter att någon har kopierat det och börjat använda det i ditt namn.

Tumavtryck funkar bra för att identifiera någon, eller som en del i ett tvåfaktor-system, men det är verkligen inte lämpligt som den enda autenticeringsmekanismen för något så viktigt som betalningar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Ju abstraktare pengar blir, desto enklare är det att göra sig av med och svårare att förstå. Om min dotter har t.ex. fem tjugolappar, så blir det lät för henne att se hur stor del av sina pengar hon blir av med vid köp. Svårare att veta det om hon bara drar ett kort eller swishar.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja det handlar om hur man lär barnen och hur pengar visualiseras? Har inget med kontanter att göra. Tekniska framsteg leder ofta till att vi människor behöver ett nytt begreppsätt. Tänk när första sedeln kom och föräldrarna skulle förklara för barnen att ”denna pappersbit är lika mycket värd som guldmyntet”....

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Det är sant, hade inte det varit så lätt att handla på kort/kredit/faktura eller ta smålån så hade det kanske rent av hade varit en sund ekonomi där vanligt folk inte lånade lika mycket för konsumtion. Tänker på lyxfällan, de flesta medverkande verkar ju inte fatta vad de håller på med förrän de ser pengarna på tavlan eller får det beskrivet för sig när de får se ett badkar med tusenlappar som de blåst på energidryck och kebab.

Återigen, inget med kontanter att göra. Programmet hade kunnat skriva siffror lika väl och deltagarna hade förstått, det är det de aldrig fått dörut, en summering. Att de använder sedlar är endast för att det är mer slagkraftig TV.

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk

Med tanke på att hela Västra Götalands sjukvård har gått över till SMSPARK samt diverse matbutiker har scanners och snabbkassor så tror jag nog kontanter är ett minne blott precis som utvecklingen visar här

Dom utgår från att man ska göra allting via mobilen. Och tappar du din mobil eller får den bestulen så blir det ett rent h*lvete att betala saker eller se dina sms påminnelser och gud vet vad. Hemsk situation egentligen där allt värdefullt ligger i en liten opålitlig telefon i fickan som dessutom används och laddas var och varannan kväll. Själv har jag dock alltid runt 4000 i kontanter hemma att röra mig med om något skulle inträffa. Inte mycket men det duger och självklart då i olika sorters valörer

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Det gäller för övrigt vuxna också.

Skrivet av john_doe:

Det är sant, hade inte det varit så lätt att handla på kort/kredit/faktura eller ta smålån så hade det kanske rent av hade varit en sund ekonomi där vanligt folk inte lånade lika mycket för konsumtion. Tänker på lyxfällan, de flesta medverkande verkar ju inte fatta vad de håller på med förrän de ser pengarna på tavlan eller får det beskrivet för sig när de får se ett badkar med tusenlappar som de blåst på energidryck och kebab.

Håller med er båda två.

Skrivet av Ronja_Hood:

Nja det handlar om hur man lär barnen och hur pengar visualiseras? Har inget med kontanter att göra. Tekniska framsteg leder ofta till att vi människor behöver ett nytt begreppsätt. Tänk när första sedeln kom och föräldrarna skulle förklara för barnen att ”denna pappersbit är lika mycket värd som guldmyntet”....

Javisst. Det skulle absolut gå att lösa på något pedagogiskt och visuellt sätt. Till exempel om Swish hade haft en grafisk (och numerisk) representation av hur mycket pengar man har på kontot och hur stor del som försvinner. Hade kanske till och med varit tydligare än kontanter?

Bara siffror tror jag inte på. För gemene man funkar det säkert bra nog, men för de personer som hamnar i lyxfällan behövs nog mer. Det mest tragiska verkar vara att många av dem inte fattar enkla begrepp som procent och ränta

Tyvärr tror jag inte att bankerna har något intresse av att förtydliga och därigenom riskera att konsumtionen minskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Megacrash:

Använder bara kontanter, smidigare och enklare oftast, för mig. Bättre koll på hur mycket pengar man har kvar av månaden. Har man pengar på kortkontot är det lätt att man beställer hem massa skit från internet eller vänjer sig med tankesättet det är bara "dra kortet" när man man blir sugen på något.

Förstår inte hur många här tycker det är ok att tvinga folk till att skaffa dator/smarttelefoner med internet etc, fyfan

Jag tycker det ska finnas möjlighet att VÄLJA själv hur man ska betala, det ena sättet behöver ju inte utesluta det andra.

Självklart, så när jag köper något av dig kommer jag VÄLJA att betala i natura. Du kränker min rätt att välja betalmedel om du inte accepterar min potatisskörd som betalning för din begagnade bil.

Du får såklart välja kontanter så länge som det finns någon som vill ta emot dem, men förr snarare än senare kommer ni bli så få att ingen längre kommer vilja betala för att ni ska få leka med era papperspengar. Då får ni antingen börja bära kostnaden själva eller anpassa er till verkligheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

@Klarspråkarn: Har du i vuxen ålder haft lite att röra dig med så vet du att siffror är siffror, att man håller koll på varenda krona även om man inte använder kontanter. Internetbanken, snabbsaldo och liknande betyder att du istället för att kolla på bankomatkvittot när du tar ut pengar kommer ha koll hur mycket du har kvar innan och efter varje inköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Klarspråkarn: Har du i vuxen ålder haft lite att röra dig med så vet du att siffror är siffror, att man håller koll på varenda krona även om man inte använder kontanter. Internetbanken, snabbsaldo och liknande betyder att du istället för att kolla på bankomatkvittot när du tar ut pengar kommer ha koll hur mycket du har kvar innan och efter varje inköp.

Alt. kan utantill nummret till ett antal smslåns”banker”.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Alt. kan utantill nummret till ett antal smslåns”banker”.

Gäller ju bara de som vill leva på existensminimum resten av livet.

Permalänk
Medlem

@Niivpzi: Chip i handen är nog bland de mest osäkra lösningarna. När en säkerhetsrisk upptäcks i hårdvaran ska man då hålla på och skära ut och sätta in nya chip? Det kommer det finnas motstånd till och därav öppna upp för nya säkerhetshål. Klocka eller telefon fyller uppgiften, man kan byta kort/bank utan att byta hur man betalar o.s.v. osäker programvara kan spärras/uppdateras o.s.v. Ska man betala för något så får man väl helt enkelt se till att ha med sig kort, telefon eller klocka.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Håller med er båda två.

Javisst. Det skulle absolut gå att lösa på något pedagogiskt och visuellt sätt. Till exempel om Swish hade haft en grafisk (och numerisk) representation av hur mycket pengar man har på kontot och hur stor del som försvinner. Hade kanske till och med varit tydligare än kontanter?

Bara siffror tror jag inte på. För gemene man funkar det säkert bra nog, men för de personer som hamnar i lyxfällan behövs nog mer. Det mest tragiska verkar vara att många av dem inte fattar enkla begrepp som procent och ränta

Tyvärr tror jag inte att bankerna har något intresse av att förtydliga och därigenom riskera att konsumtionen minskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Ironiskt nog skulle mer övervakning kunna bidra till en lösning. Tänk till exempel om en app med hjälp av data från din bank kunde presentera hur mycket pengar du lagt på cola den här månaden eller med hur mycket du redan överskridit en normal chipskonsumtion. Än så länge får vi nöja oss med att se hur mycket vi handlat för på 7-11.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Ironiskt nog skulle mer övervakning kunna bidra till en lösning. Tänk till exempel om en app med hjälp av data från din bank kunde presentera hur mycket pengar du lagt på cola den här månaden eller med hur mycket du redan överskridit en normal chipskonsumtion. Än så länge får vi nöja oss med att se hur mycket vi handlat för på 7-11.

Fast bankerna behöver inte ta del av allt det för att du ska få en sådan app/tjänst. Räcker med digitala kvitton. Det kan t.o.m. lösas helt utan "molnlösningar". NFC + WiFi Direct eller BT skulle kunna föra över kvittot från kassaregistret till din telefon/klocka, sen skulle du kunna köra en app som sammanställer allt utan att dela med sig av datan. "Ta kvittot" genom att skanna en QR-kod bör också fungera. Ska du dela med dig av allt det måste det finnas någon belöning för att så göra.

Permalänk

Någon som vet någon förening som driver frågan om ett kontantlöst samhälle...? Jag ställer mig gärna först i kön. Nu får jag alla pensionärer efter mig men bort med alla kontanter. Nu när man säljer saker på typ blocket frågar vissa om jag tar kontant. Swish is KING.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Fast bankerna behöver inte ta del av allt det för att du ska få en sådan app/tjänst. Räcker med digitala kvitton. Det kan t.o.m. lösas helt utan "molnlösningar". NFC + WiFi Direct eller BT skulle kunna föra över kvittot från kassaregistret till din telefon/klocka, sen skulle du kunna köra en app som sammanställer allt utan att dela med sig av datan. "Ta kvittot" genom att skanna en QR-kod bör också fungera. Ska du dela med dig av allt det måste det finnas någon belöning för att så göra.

Ja, men belöningen kan vara bekvämlighet. Om den ena lösningen kräver att du scannar en kod eller har en viss telefon med vissa features.. medan den andra är helt automagisk och plattformsagnostisk. Vilken tror du blir populärast?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av crew seven:

Det enda jag måste gå ut för är när håret ska klippas och nånting gott ska inhandlas på bolaget.

Systembolaget erbjuder hemleverans i vissa områden, så snart är de besöken en del av det förflutna.
https://www.systembolaget.se/bestalla-drycker/hemleverans/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Ja, men belöningen kan vara bekvämlighet. Om den ena lösningen kräver att du scannar en kod eller har en viss telefon med vissa features.. medan den andra är helt automagisk och plattformsagnostisk. Vilken tror du blir populärast?

Lösningen som inte kräver att handlare ansluter sig till en viss tjänst och där det inte krävs att kunden identifierar sig manuellt eller har kundkort. En "offline"-lösning kan ha flera olika leverantörer och standarder, bara dessa är öppna för apparna, medan online-lösningar behöver växlar för att prata mellan olika system.

Digitala kvitton idag är antingen kundkort/loyalitetsprogram eller Sparakvittot/Findity. Inget av de som finns är enkelt nog för att spika riktningen.

Handlare måste ju kunna erbjuda kvitton även till de som motsätter sig databehandling! Skatteverket kommer inte acceptera något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Systembolaget erbjuder hemleverans i vissa områden, så snart är de besöken en del av det förflutna.
https://www.systembolaget.se/bestalla-drycker/hemleverans/

Skickades från m.sweclockers.com

Japp dock är det svin dyrt med deras leverans men förhoppningsvis blir det bättre i framtiden.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Klarspråkarn: Har du i vuxen ålder haft lite att röra dig med så vet du att siffror är siffror, att man håller koll på varenda krona även om man inte använder kontanter. Internetbanken, snabbsaldo och liknande betyder att du istället för att kolla på bankomatkvittot när du tar ut pengar kommer ha koll hur mycket du har kvar innan och efter varje inköp.

Javisst, det är lättare att hålla koll på sitt totala saldo. Och för oss med bra matematisk förmåga är det enkelt att räkna ut innan man genomför köpet vad kostnaden innebär.

Min poäng är att det med modern teknik skulle kunna gå att förenkla och förtydliga så pass mycket att till och med små barn och personer med svåra funktionsnedsättningar skulle kunna förstå och fatta bättre beslut. Jämfört med Swish och betalkort blir kontanter konkret, vilket många behöver.

Ur bankernas och affärernas perspektiv bör man förenkla betalningar så mycket som möjligt, för då impulsköper folk mer saker (plus olika fördelar med att slippa kontanthantering, möjlighet att automatisera osv) Frågan blir dock hur bra det är för konsumenterna?

Alltså, jag gillar och använder Swish, kreditkort, kontaktlös betalning, one click buy på amazon, mm. Det är extremt bekvämt, men jag konsumerar betydligt mer pga det. Och jag blir spårad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Någon som vet någon förening som driver frågan om ett kontantlöst samhälle...? Jag ställer mig gärna först i kön. Nu får jag alla pensionärer efter mig men bort med alla kontanter. Nu när man säljer saker på typ blocket frågar vissa om jag tar kontant. Swish is KING.

Skickades från m.sweclockers.com

Har för mig att ca en miljon människor i Sverige inte använder Internet ens, och de flesta är pensionärer. Så du får nog vänta tills de dör och då slipper du den konflikten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Javisst, det är lättare att hålla koll på sitt totala saldo. Och för oss med bra matematisk förmåga är det enkelt att räkna ut innan man genomför köpet vad kostnaden innebär.

Min poäng är att det med modern teknik skulle kunna gå att förenkla och förtydliga så pass mycket att till och med små barn och personer med svåra funktionsnedsättningar skulle kunna förstå och fatta bättre beslut. Jämfört med Swish och betalkort blir kontanter konkret, vilket många behöver.

Ur bankernas och affärernas perspektiv bör man förenkla betalningar så mycket som möjligt, för då impulsköper folk mer saker. Frågan blir dock hur bra det är för konsumenterna?

Alltså, jag gillar och använder Swish, kreditkort, kontaktlös betalning, one click buy på amazon, mm. Det är extremt bekvämt, men jag konsumerar betydligt mer pga det. Och jag blir spårad.

Självklart kommer folk ha olika svårt/lätt för olika saker, men klarar någon t.ex. inte av att handla mat med kort så kommer de inte heller klara av att handla med kontanter och behöver förmodligen hjälp av en personlig assistent eller av hemtjänsten för att handla. (Alternativt någon som har svårt med pengar överhuvudtaget och behöver god man eller förvaltare som har koll på läget).

De svagare grupperna i samhället har inte massor pengar att spendera och sugs därför inte in i alla konsumentfällor. Så jag ser det inte som en större fråga på så sätt överhuvudtaget, de som har pengar kommer knappast hålla i de hårdare, för jag kan väl lika gärna lägga den där tian som skramlar på en chokladbit tänker de istället.

Förr i tiden kunde du gå förbi en affär och bli lockad av varuautomaten istället. Bara i med ett/några mynt och du får godis/cigaretter eller vad som helst. Idag måste du in i butiken och krångla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Har för mig att ca en miljon människor i Sverige inte använder Internet ens, och de flesta är pensionärer. Så du får nog vänta tills de dör och då slipper du den konflikten

98 % har tillgång till internet i hemmet, gamlingarna har internet och dator eller telefon/surfplatta med andra ord.

Permalänk
Medlem

Fördelen med kontanter är att det är helt omöjligt att spåra.

Man gör dock sig själv en otjänst att tro att kontanter är mer "riktiga pengar" än de på ditt bankkonto. De är precis lika "värdelösa" båda två.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"