Beställt 1 vara fått 2, säljare verkar inte vara intresserad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Jan 2002

Beställt 1 vara fått 2, säljare verkar inte vara intresserad

Hej
Köpte en telefon i november över nätet.
Fick telefonen skickad till mig via DHL och hämtade ut några dagar senare, inget konstigt med det.
2 veckor senare får jag ett sms att jag har paket från PostNord att hämta, avsändare var inget jag kände igen.
Jag hämtade ut paketet och dör i ligger en likadan telefon.
Efter lite undersökning verkar det vara från samma företag men med ett annat namn.
Då båda företagens nämns på båda deras sidor.
Kontaktar dom ang detta och får inget svar fören efter en vecka.
Då säger dom bara låt paketet ligga så skickas det tillbaka.
Återkommer till dom direkt att jag hämtat ut paketet så det behöver skickas nån form av retur sedel.
Får svar 1 vecka senare hur jag vill göra, låta paketet ligga eller få en retursedel.
Skriver igen att jag behöver retursedel.
Sen är det tyst.
Jag mailade igen förra veckan då jag hittade lådan med telefonen i eftersom jag själv glömt detta.
Jag har en ny inte fått svar, alltså dom känns som riktiga klåpare och jag har en extra telefon som ligger i obruten förpackning som jag ej betalat för.
När kan jag räkna den som "min" för dom verkar inte intresserade att få den tillbaka.

Ursäkta långt inlägg men jag vet inte vad glra

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012

Företaget har upp till tre år på sig att fakturera, sen preskriberas ärendet och telefonen blir din.
Under dessa tre år så kan företaget när som helst fakturera dig om de inser sitt misstag.

Jag hade fortsatt tjata om fraktsedeln.

CPU: i7-8700k @ 5 GHz + Noctua NH-U14S || GPU: Asus RTX 2080 Dual OC.
MoBo: Asus Rog Strix Z370-F Gaming || RAM 16 GB G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz.
PSU: Seasonic Focus+ 850W Gold || Chassi: Corsair Crystal 460X + 6st Corsair LL120.
Lagring: Samsung 830(128 GB), Samsung 860 EVO(500GB) Crucial MX300(525 GB).
Skärmar: Acer Predator XB271HU + Samsung C27F396 || OS: Win 10 Pro N.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av MinscS2:

Företaget har upp till tre år på sig att fakturera, sen preskriberas ärendet och telefonen blir din.
Under dessa tre år så kan företaget när som helst fakturera dig om de inser sitt misstag.

Fast det där gäller nog bara om det finns ett avtal. I TS fall finns inget köpeavtal på telefon nummer 2 så det borde gå utmärkt att låta bli att betala en eventuell faktura, förutsatt att den bestrids. Därmed inte sagt att telefonen tillhör TS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Jan 2002

Ja jag har inte haft syfte att behålla telefonen.
Har råkat ut förr att fått mer än beställt men det har gått rätt omgående då att jag fått retursedel så jag kan returnera med enda kostnaden för mig att åka till utlämningsstället och lämna den.
Denna säljare verkar nu helt sluta svara.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Du kan inte räkna telefonen som "din". Den tillhör fortfarande företaget juridisk och som nämnt ovan så kan det finnas en fordran i upp till tre år. Nu har du redan bett om retursedel ett par gånger men jag skulle försöka ett par gånger till. Och även om du inte skulle få någon så går äganderätten inte över till dig automatiskt bara för att du tycker det - de måste så klart ge sitt medgivande för att det ska ske först

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Eventuellt kan du lämna in den till polisen som hittegods? Då blir det inte ditt problem längre i alla fall.
OBS! Kvitto från polisen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Nov 2007

Se till att ha det skriftligt på att du begärst fraktsedel (mail typiskt) och låt den ligga i förpackningen. Avskrivs automatiskt efter 3år men jag är osäkert på vad som sker med äganderätten, men det är osannolikt att den överförs till dig.
Alternativt gör du som @kissekotten4 säger och lämnar den till polisen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av KAD:

Fast det där gäller nog bara om det finns ett avtal. I TS fall finns inget köpeavtal på telefon nummer 2 så det borde gå utmärkt att låta bli att betala en eventuell faktura, förutsatt att den bestrids. Därmed inte sagt att telefonen tillhör TS.

Gäller detta vid sms-avi på ett Boeing 747 också?

Bara att hävda att det var det planet du alltid? "Nejdå, jag har inga köpeavtal *ställer sig framför planet å försöker dölja det lite över axeln*"

Ironin är såklart för att visa att varken Boeing747 eller mobilen är hans och att det har väldigt lite med köpeavtal att göra. Om något kommit fel så blir det inte ditt per automatik.

//Skulle dock vilja se postnord frakta ett!

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Fallet påminner om Kronofogden som skickade flera miljoner kronor två gånger till samma mottagare. Först när mottagaren tjatat om att de fått för mycket pengar insåg Kronofogden att de hade ett litet programfel. Hur mycket som de betalat ut fel får vi aldrig veta...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2018

Hände mig för många år sedan. Hämtade ut paketet då det inte framgick vad det va. Visade sig då vara en tredje mobiltelefon (Vi hade beställt två. En var till sambon och mig).

Ringde upp företaget som inte hade en aning om det alls. Gav dom alla uppgifter osv men de kunde inte ens hitta telefonen i fråga. Så de frågade gång på gång om jag va seriös och då det följde med ett nytt abonnemang med den så kände jag ju inte att jag ville ta risken så de tyckte att jag fick bestämma. De kunde skicka ut en retursedel eller så fick jag behålla den.

Ärlig som man va så valde man ju retursedel. Inte ville jag stå där helt plötsligt och få ännu dyrare faktura när de väl hittat sakerna i sina system

Skickades från m.sweclockers.com