Nerklockat grafikkort?

Permalänk

Nerklockat grafikkort?

Tjenare!

Håller på att bygga en dator på en relativt tajt budget och vill därför försöka köra med begagnade grejer. Mitt mål är väl att kunna köra relativt nya spel, inte nödvändigtvis på högsta grafik men näst därtill i alla fall. Just nu dock gäller min fråga ett grafikkort jag funderar på att köpa. Det är ett GeForce GTX 1070 8GB AMP inköpt sent 2017 som jag tror kommer att passa resten av min build bra. Jag frågade säljaren om vad han använt kortet till och svaret var mining men att han hade klockat ner de från 240W till 120W för att kunna köra det lite säkrare. Nu till min fråga, vad tror ni experter där ute om detta, kommer detta kort fortfarande kunna prestera godtyckligt eller är det bättre att leta vidare.

Letar inte riktigt efter tips på andra kort som kommer funka bättre utan är främst ute efter att få lite mer info om hur mycket påverkan mining har. Tex. om kortet i fråga presterade 100% när de var nytt hur många procent skulle ni chansa på är kvar idag?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@KOMBARRAN:
Vid mining är det mest värmen som är den stora boven till att ett kort åldras i förtid.
Så många klockar därför ner dem på olika sätt, för att de inte ska bli för varma.

Så jag skulle säga att det är nog ingen större fara att köpa det kortet.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Nerklockat grafikkort?

@Belzader: Okaj men då kör jag på det, Tack för infon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KOMBARRAN:

Tjenare!

Håller på att bygga en dator på en relativt tajt budget och vill därför försöka köra med begagnade grejer. Mitt mål är väl att kunna köra relativt nya spel, inte nödvändigtvis på högsta grafik men näst därtill i alla fall. Just nu dock gäller min fråga ett grafikkort jag funderar på att köpa. Det är ett GeForce GTX 1070 8GB AMP inköpt sent 2017 som jag tror kommer att passa resten av min build bra. Jag frågade säljaren om vad han använt kortet till och svaret var mining men att han hade klockat ner de från 240W till 120W för att kunna köra det lite säkrare. Nu till min fråga, vad tror ni experter där ute om detta, kommer detta kort fortfarande kunna prestera godtyckligt eller är det bättre att leta vidare.

Letar inte riktigt efter tips på andra kort som kommer funka bättre utan är främst ute efter att få lite mer info om hur mycket påverkan mining har. Tex. om kortet i fråga presterade 100% när de var nytt hur många procent skulle ni chansa på är kvar idag?

Tack på förhand!

Beror väl lite på hur det är nedklockat, är det omflashad* BIOS i kortet så vill du ha med originalbiosen. Nu har Nvidia program för att ställa effektgräns mm (nvidia-settings o nvidia-smi som man använder i Linux) utan att flasha vilket är säkrare.

Ett standard 1070 drar nominellt 150W, går bara att ställa upp lite så jag undrar var siffran 240W kommer ifrån? De som minar brukar ställa ned den till 100-110W för dels går inte prestanda ned nämnvärt och kortet går tystare o svalare.

Så är det inte omflashad BIOS så kan man enkelt ställa tillbaka till original och då ska prestanda vara original också, dvs 100%. Det mining gjort är att dels slita lite på kortets livslängd men samtidigt ska ska tidiga fel (fabrikationsfel tex) var borta för annars hade kortet i så fall redan varit trasigt.

* AMD kort måste flashas vid mining för att ändra effekgränser mm men inte Nvidia, så inte så troligt han gjort det.

Permalänk

@SAFA: Tack för infon!! verkar som om han satt maxeffekten till 120W med Afterburner och använt AwesomeMiner för övervakning, betyder detta att jag relativt enkelt kan "klocka upp" det igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KOMBARRAN:

@SAFA: Tack för infon!! verkar som om han satt maxeffekten till 120W med Afterburner och använt AwesomeMiner för övervakning, betyder detta att jag relativt enkelt kan "klocka upp" det igen?

Inställningar i Afterburner är mjukvaru baserade, dvs. är det inte igång så är inget ändrat, utan kortet är "standard", och även om du skulle installera Afterburner, så kommer inget att vara ändrat på eftersom du inte har de ändringar han har gjort i det.
AwesomeMine är ett rent övervaknings program, så det ändrar inte på något.

Så kort å gott.
Det kort du får är inget ändrat på utan allting är så som det kom från fabrik.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader: okaj, Låter asbra! Mitt första inlägg på swecklockert detta och trodde aldrig någon skulle svara så riktigt glatt överaskad, stort tack!