AMD släpper ny drivrutin med stöd för Metro Exodus

Trädvy Permalänk
Häxmästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

AMD släpper ny drivrutin med stöd för Metro Exodus

Då var det dags för en ny grafikdrivrutin från AMD i form av Radeon Software Adrenalin 2019 Edition 19.2.2. Bland nyheterna syns officiellt stöd för en rejäl rad nya speltitlar, däribland högaktuella Metro Exodus och Far Cry: New Dawn.

Support For

• AMD Radeon VII

• Far Cry® New Dawn

• Metro Exodus™

• Sid Meier’s Civilization® VI: Gathering Storm

• Crackdown 3™

• Up to 5% performance gains with AMD Radeon™ Software Adrenalin 2019 Edition 19.2.2 on a Radeon™ RX 590

Förutom optimeringar för spel har AMD även ordnat till en hel del av det strul som fanns ihop med Radeon VII och överklockning, där klockfrekvenser som ändras i Wattman nu ska appliceras ordentligt.

Fixed Issues

• Using the Alt+Tab shortcut out of a fullscreen application or game may be slow or take longer than expected when using a display connected by DisplayPort.

• Apply and Discard buttons may not appear in some areas of Radeon Overlay under the Radeon WattMan overclocking tab.

• Radeon WattMan may fail to apply memory clock changes on AMD Radeon VII.

• AMD Radeon VII may intermittently experience a system hang when attempting to perform a timeout detection and recovery on Windows®7 system configurations.

• Radeon WattMan may display the incorrect max fan/temperature values for AMD Radeon VII.

• Radeon WattMan may experience issues with changed values failing to save or load when multiple changes are applied at once.

• AMD Radeon VII may experience intermittent system stability issues on some X399 motherboards.

• Player Unknown’s Battlegrounds may intermittently experience an application crash when changing post-processing settings.

• Radeon Settings may experience an application hang when loading the performance histogram in a game profile through game manager.

• Update Notifications may sometimes incorrectly list the currently installed driver as an available upgrade.

• Apex Legends™ may intermittently experience line corruption on AMD Radeon VII.

Radeon Software Adrenalin Edition 19.2.2 Driver for Windows 10 64-bit
Radeon Software Adrenalin Edition 19.2.2 Driver for Windows 7 64-bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
TX-225 GAVw
Registrerad
Dec 2017

Inte för att vara den men... kl 10:10 och ingen har kommenterat detta ännu!

🖥 Fractal Design Define Mini C. Fractal Design Integra M 550W. Intel Core i5-8600K. GIGABYTE Z370M D3H. 2x8GB Ballistix Elite 2666MHz. NVIDIA RTX 2080 FE. 250GB + 1TB WD BLUE 3D NAND. 32 GB Intel Optane Memory. 2TB WD Black. SAMSUNG SE-218.
AOC G2460FQ. GUNNAR VAYPER ONYX. Logitech G603. Logitech G240. Logitech G613. Logitech G933. Luxorparts Headphone Stand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av HC-8315:

Alla sitter stackade på gröna laget nuförtiden

Intel i5 2500k @ 4,6 Ghz | Corsair Hydro H80 | Corsair 16GB Vengence Cl9 | Asus Maximus IV Gene-Z | 60GB SSD Crucial C300 | Asus hd 7970 1125/1575 @1172mA | Corsair AX850W | Tj08-E | Win 7 Ultimate |
3D Mark http://3dmark.com/3dm11/2883492

Trädvy Permalänk
Redaktör 🌲
André Granroth
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av HC-8315:

AMD-användare verkar generellt inte vara lika benägna att diskutera drivrutiner som Nvidia. De är också objektivt sämre på att göra trådar (hint, hint).

Phanteks Eclipse P400S || MSI Z270 Tomahawk || Intel Core i7-7700K || Corsair Vengeance LPX 16 GB || Asus GTX 1070 Strix 8GB || Corsair RM750i || Asus PB278Q

Nyhetstips skickas helst genom SweClockers kontaktformulär.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2007

Titeln är väl inte så iögonfallande för en AMD/Steam/GOG "stackare" som mig direkt...

Metro Exodus är väl främst toutad som en Nvidia-RTX/EpicStore titel så jag antar att "stackare" av det gröna laget sitter som på nålar just nu inför nvidias drivrutinssläpp...

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 16.04 LTS

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av HC-8315:

Inte för att vara den som är den, men tipsade om denna tråd, i en annan kl 10:45.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av André:

AMD-användare verkar generellt inte vara lika benägna att diskutera drivrutiner som Nvidia. De är också objektivt sämre på att göra trådar (hint, hint).

Ha!
Vaknade i natt och hade svårt att sova, då jag upptäckte detta.
Hade skapat en snygg tråd här på Sweclockers med punktmarkeringar på vad som var fixat och inte fixat, allt som var kvar var att skicka meddelandet.
Möttes av texten "nere för underhåll".

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Somewhere
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av André:

Kan det verkligen stämma? Jag har fått uppfattningen att AMD-användarna mer aktiva och pålästa än Nvidia-användarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2009

Jahopps... Ny version släppt, och jag som bökade o hade mig med att uppdatera bara för ett par dagar sedan. *stånk*

Vet inte varför, men AMDs installationsprogram orsakar stenhäng under uppstart varje gång jag uppdaterar nuförtiden (det är säkert "windows rot"-relaterat...) Blir tvungen att avbryta uppstarten upprepat för att tvinga datorn att starta i reparationsläge, starta om, välja säker uppstart, starta om igen, köra DDU, och SEN ominstallera drivrutinen igen. Faen microsoft alltså... Vad skulle de ta bort hamra-F8-funktionen för! Så mycket meck och klickande bara för att kunna starta i felsäkert läge.

Vet inte om jag känner för att våga mig på att uppdatera så snart igen utan att köra DDU först... lol Jag spelar ju inte ens de här två nya spelen.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av LennyV:

Jahopps... Ny version släppt, och jag som bökade o hade mig med att uppdatera bara för ett par dagar sedan. *stånk*

Vet inte varför, men AMDs installationsprogram orsakar stenhäng under uppstart varje gång jag uppdaterar nuförtiden (det är säkert "windows rot"-relaterat...) Blir tvungen att avbryta uppstarten upprepat för att tvinga datorn att starta i reparationsläge, starta om, välja säker uppstart, starta om igen, köra DDU, och SEN ominstallera drivrutinen igen. Faen microsoft alltså... Vad skulle de ta bort hamra-F8-funktionen för! Så mycket meck och klickande bara för att kunna starta i felsäkert läge.

Vet inte om jag känner för att våga mig på att uppdatera så snart igen utan att köra DDU först... lol Jag spelar ju inte ens de här två nya spelen.

har du testat "Clean" Installation?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av André:

Hur drar du de slutsatserna? Denna artikel har t.ex lika många kommentarer som en artikel som släpptes igår .

Kollade genom att sök på "drivrutin", fick följande resultat om jag baserade på vilka spel de släppte till:
Far Cry 5: AMD 12, NVIDIA 5 : AMD släppte först
Sea of thieves: AMD 8 , NVIDIA 3 : AMD släppte först
Final fantasy: AMD 3, NVIDIA 12 : NVIDIA släppte först
Kingdom come deliverance: AMD 2, NVIDIA 10 : NVIDIA släppte först
DOOM VFR: AMD 3, NVIDIA 4 : AMD släppte först
Battlefront 2: AMD 12 , NVIDIA 8 : NVIDIA släppte först
CodWW2: AMD 11 , NVIDIA 6 : NVIDIA släppte först
Destiny 2: AMD 6 , NVIDIA 15 : NVIDIA släppte först
Shadow of war: AMD 23, NVIDIA 32 : NVIDIA släppte först
Totalt: AMD 80 kommentarer med 3 försprång, NVIDIA 95 kommentarer med 6 försprång.

Det finns några undantag till regeln att: Den som släpper först en drivrutin till ett spel är också den som får flest kommentarer, men överlag stämmer det. I de fall som är undantagen är faktiskt AMD 2-1 mot NVIDIA. Om jag skulle gissa varför så diskuterar de slut spelet i första drivrutinstråden och har inget kvar att diskutera till den andra. Om man sedan tar i hänsyn att de med NVIDIA-kort är överrepresenterade så kan det mycket väl vara så att AMD användare är lika eller mer benägna att diskutera drivrutiner. I överlag så verkar grupperna ha väldigt likartade diskussionsbenägenheter.

I genomsnitt får varje artikel 10 kommentarer, men medianen är 8. Alltså har t.ex denna artikel ett hyfsat normalt antal kommentarer. Den här tråden är för övrigt också ett undantag där AMD:s drivrutinstråd har fler kommentarer på metro exodus. ¯\_(ツ)_/¯

Trädvy Permalänk
Redaktör 🌲
André Granroth
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av MarkSix:

Kan det verkligen stämma? Jag har fått uppfattningen att AMD-användarna mer aktiva och pålästa än Nvidia-användarna.

Skrivet av Radolov:

Hur drar du de slutsatserna? Denna artikel har t.ex lika många kommentarer som en artikel som släpptes igår .

Kollade genom att sök på "drivrutin", fick följande resultat om jag baserade på vilka spel de släppte till:
Far Cry 5: AMD 12, NVIDIA 5 : AMD släppte först
Sea of thieves: AMD 8 , NVIDIA 3 : AMD släppte först
Final fantasy: AMD 3, NVIDIA 12 : NVIDIA släppte först
Kingdom come deliverance: AMD 2, NVIDIA 10 : NVIDIA släppte först
DOOM VFR: AMD 3, NVIDIA 4 : AMD släppte först
Battlefront 2: AMD 12 , NVIDIA 8 : NVIDIA släppte först
CodWW2: AMD 11 , NVIDIA 6 : NVIDIA släppte först
Destiny 2: AMD 6 , NVIDIA 15 : NVIDIA släppte först
Shadow of war: AMD 23, NVIDIA 32 : NVIDIA släppte först
Totalt: AMD 80 kommentarer med 3 försprång, NVIDIA 95 kommentarer med 6 försprång.

Det finns några undantag till regeln att: Den som släpper först en drivrutin till ett spel är också den som får flest kommentarer, men överlag stämmer det. I de fall som är undantagen är faktiskt AMD 2-1 mot NVIDIA. Om jag skulle gissa varför så diskuterar de slut spelet i första drivrutinstråden och har inget kvar att diskutera till den andra. Om man sedan tar i hänsyn att de med NVIDIA-kort är överrepresenterade så kan det mycket väl vara så att AMD användare är lika eller mer benägna att diskutera drivrutiner. I överlag så verkar grupperna ha väldigt likartade diskussionsbenägenheter.

I genomsnitt får varje artikel 10 kommentarer, men medianen är 8. Alltså har t.ex denna artikel ett hyfsat normalt antal kommentarer. Den här tråden är för övrigt också ett undantag där AMD:s drivrutinstråd har fler kommentarer på metro exodus. ¯\_(ツ)_/¯

Haha, var inte meningen att trampa någon på tårna. Det sades lite med glimten i ögat och för att uppmana andra att starta trådar om drivrutiner. Förutom @Ratatosk då.

Phanteks Eclipse P400S || MSI Z270 Tomahawk || Intel Core i7-7700K || Corsair Vengeance LPX 16 GB || Asus GTX 1070 Strix 8GB || Corsair RM750i || Asus PB278Q

Nyhetstips skickas helst genom SweClockers kontaktformulär.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Wattman funkar iaf för Radeon VII nu som den ska, men jag har problem med BSOD's så jag hoppas dessa löser dem också.

ASUS ROG Crosshair VII Hero| AMD Ryzen 7 2700X @4300MHz| EK based custom watercooling| Samsung 970 EVO 256 + 512GB M.2 NVMe| G.Skill Trident Z RGB 3600 MHz 32GB @3200 MHz 16-16-16-36-81 1T| Sapphire Radeon VII| LG 34GK950F + LG 34UC88-B| EVGA SuperNova P2 1600W| Lian-Li PC-O11 Dynamic| Windows 10 LTSB

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av André:

Haha, var inte meningen att trampa någon på tårna. Det sades lite med glimten i ögat och för att uppmana andra att starta trådar om drivrutiner. Förutom @Ratatosk då.

Det ville sig inte den här gången, men Jonas tråd är fin den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016

Får en del Artifacting med denna version. Bara att gå tillbaka då -_-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta
Registrerad
Jan 2004

Äntligen funkar det att tabba ut till windows igen från FC5.

Asus Strix B450, Ryzen 2600, G.skill Flare X 3200, Corsair RM750X V.2, Sapphire Vega 56
http://rec.elmor.se/review.php?user=41

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Inga problem med BSODs längre. underbart!

ASUS ROG Crosshair VII Hero| AMD Ryzen 7 2700X @4300MHz| EK based custom watercooling| Samsung 970 EVO 256 + 512GB M.2 NVMe| G.Skill Trident Z RGB 3600 MHz 32GB @3200 MHz 16-16-16-36-81 1T| Sapphire Radeon VII| LG 34GK950F + LG 34UC88-B| EVGA SuperNova P2 1600W| Lian-Li PC-O11 Dynamic| Windows 10 LTSB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Nov 2009

Sitter ju och spelar i orkestern med studentspexet här i Linköping nu, så har inte tid att starta trådar heller. Men kom gärna och se på spexet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ingelstad
Registrerad
Apr 2009

Aldrig fel med 5% boost med RX590.

Skickades från m.sweclockers.com