Permalänk
Medlem

Homeplug bråkar

Använder TP-LINK TL-WPA4220 KIT till TV:n. Några TV kanaler har jag bara via internet och ibland använder jag Chromecast. Problemet är att det ibland lägger av. Kanske 10-30S. Vid play TV gör det ju inget men om det är vanlig TV så missar man en del av programmet. Funderar på att byta till annat fabrikat. Men läste just i "PC FÖR ALLA" test av Devolo. De skriver i omdömet bl.a. "Störningskänslig och ojämn powerline". Det framgår inte av artikeln om det är samma problem som jag har. Men känns inte tryggt att köpa nytt och kanske få samma problem igen.
Så min fråga till forumdeltagarna är om Ni märkt liknande problem?
Ett elände med intermittenta fel. Om något brunnit vet man ju vad man ska byta. Det jag funderar på är om något kan störa signalen på nätkabeln. Man har ju diverse nätadaptrar för strömförsörjning. De är ju nuförtiden switchade med några hundra KHz. Sedan har jag trådlösa hörlurar kopplade till TV:n. Man kan ju felsöka genom att koppla ur en massa enheter. Men problemet är att felet kommer så sällan. Kan fungera flera dagar. det kan ju vara själva TV:n som stör också. Så innan jag hittar på något dumt så vill jag veta vad Ni andra tycker.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att ingen homeplug/nätverk över elen är speciellt bra, snarare totalt oanvändbart för IPTV/Streaming... för surf och annat, kanske.

Skulle jag rekommendera något annat än kabel så är det isf kanske ett bättre meshnät.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Min erfarenhet är att ingen homeplug/nätverk över elen är speciellt bra, snarare totalt oanvändbart för IPTV/Streaming... för surf och annat, kanske.

Skulle jag rekommendera något annat än kabel så är det isf kanske ett bättre meshnät.

Kan fungera under rätt förutsättningar men generellt svårt att fungera bra tillförlitligt.. Annars någon typ av Punkt till Punkt Wifi med riktantenn?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Tack för Era synpunkter. Fick mina farhågor besannade om att Homeplug inte är att lita på. Använde tidigare WIFI. Men då var problemet främmande sändare som brakade in med en signalstyrka som var mångdubbel mot min egen. Ett ständigt laborerande med frekvensen. Man får ju bara ha signalstyrkan 100 mW i Sverige. Man kan ju undra vad för apparater folk i grannskapet har. Jag råkar äga två stycken utomhus WIFI länkar som ligger och skräpar. Ska nog ta och testa hur dom fungerar. Dom har ju riktanten och det går att ställa på rätt hög effekt. Ett problem är att det är gipsplattor i väggarna och dom dämpar rätt bra. Men inte lätt att dra sladd i en gammal kåk. Har allt funderat på det men det blir det sista alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Tack för Era synpunkter. Fick mina farhågor besannade om att Homeplug inte är att lita på. Använde tidigare WIFI. Men då var problemet främmande sändare som brakade in med en signalstyrka som var mångdubbel mot min egen. Ett ständigt laborerande med frekvensen. Man får ju bara ha signalstyrkan 100 mW i Sverige. Man kan ju undra vad för apparater folk i grannskapet har. Jag råkar äga två stycken utomhus WIFI länkar som ligger och skräpar. Ska nog ta och testa hur dom fungerar. Dom har ju riktanten och det går att ställa på rätt hög effekt. Ett problem är att det är gipsplattor i väggarna och dom dämpar rätt bra. Men inte lätt att dra sladd i en gammal kåk. Har allt funderat på det men det blir det sista alternativet.

Jag håller på och renoverar hemma i en väldigt gammal kåk och när elektrikern var över för att sanera undan, inför snickarna, så frågade jag om hur svårt det är att dra om el och få med tp-kabel för nätverk. "Det beror på, men oftast brukar det gå bra". Det kan ju vara något att kolla upp för dig tänker jag, det är några timmars jobb såklart och det kostar... whut, 400kr / h (?), men det blir ju strulfritt också.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Kommunikation över elnätet kan fungera bra ena stunden och katastrof nästa. Det är precis som du säger, beroende på elmiljön i nätet. Alla produkter som säljs, får störa till en viss gräns. Men ju mer störkällor desto sämre förutsättningar för nätverkskommunikationen. Det som fungerar bra en dag, kan slås ut fullständigt genom att du köper ny mobilladdare, köper ny LED-lampa till en armatur etc.

Det är alltså inte att lita på utan är rena lotteriet.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.