Snabbtest: Nvidia DLSS i Battlefield V

Permalänk
Medlem

DLSS ser ju skräp ut i BF:V i alla fall. 5-15% prestandaboost för hälften så bra bildkvalité. Njah, AMD hade nog rätt i sin kritik.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Skippa dlss om du har ett 2080 ti. Minska istället bildupplösningen till 90-95 procent av 4k och du kan njuta av ray tracing medium utan ett väsentligt tapp i bildkvalitet. Vissa banor funkar tom native 4k. Mitt kort ligger runt 70-80 utilization med dlss samt rt medium vilket känns som slöseri på prestanda

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Önskar att jag hade kunnat se vad bilden var på min PC men jag har tyvärr "lätta" grafiska buggar från att ha lyckats köra samma windows session i över 6 månader:

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Var kanske inte så dåligt att man köpte ett 1080 ti istället för 2080 ändå..

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk

@gujukal:

Nja, inte om korten kostade lika mycket. Men man kanske inte köper ett 2080 för att få raytracing eftersom det uppenbarligen inte kan dra runt några spel i vettig fps. DLSS (aka vaselin) bara för att aktivera raytracing är väl lite hål i huvudet. Tanken är väl att det ska se snyggare ut och inte "bara" för att kunna aktivera den funktionen. Just nu är väl 2080ti det enda som hyfsat kan tygla raytracing men då måste man ju kränga en njure på svarta marknaden för att få råd till.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

av dessa bilder att dömma gillar jag inte DLSS, det är ju som ett blur filter över hela spelet. gör ju spelet fulare

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag ska hoppa in och kika på hur det ser ut på mitt RTX 2070 i helgen här.

Snabb fråga. Går det att köra DLSS utan att aktivera ray tracing över huvud taget? Jag ser denna funktionen lite som en "livlina" för ett grafikkort som börjar bli gammalt. Att jag kan smälla på det när grafikkortet börjar tycka att det är för jobbigt att driva spel i 2560x1440 utan att jag har på ray tracing.

DLSS förutsätter att spelutvecklaren kör spelet genom Nvidias serverhall för att "lära upp" algoritmen i hur den ska skala upp det specifika spelet. Det behöver köras separat för varje upplösning.

Svaret blir alltså ja, om spelutvecklaren väljer att göra detta. Alltså i praktiken nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om en spelutvecklare lägger till ny content, exempelvis ett nytt flygplan med tillhörande texturer i BF V, så måste alltså Nvidia vara involverade och träna upp algoritmen utifrån nya supersamplade bilder. Känns ju som hela koncepet är skakigt och hämmar spelutvecklare från att släppa ny content ofta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det var nog dumt och läsa denna artikel från telefonen för jag såg ingen skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Jag såg ingen skillnad på min dator så det var inget fel på din telefon i alla fall

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag såg ingen skillnad på min dator så det var inget fel på din telefon i alla fall

Ser skillnad på telefon och dator. Köp ny hårdvara

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Som jag förstått det har alltså Nvidia lyckats skapa det mest exklusiva Snapchat-filtret för 100-tals miljarder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Ser skillnad på telefon och dator. Köp ny hårdvara

Skickades från m.sweclockers.com

För en film? glöm det. Jag köper inget nytt så länge datorn funkar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

-"DLSS fungerar bäst i högre upplösningar" (Nvidia)

Makes sense då modellen har mer indata att jobba på för att kunna sina approximationer när den fyller ut med gissade pixlar när den skalar upp.

Men, DLSS skulle lösa den hemska framraten vi fick med DXR. I 1080p kanske den ger ok fps, men spelen ser ut som suddigt skräp.

I 4K ser det bättre ut, om än en klar skillnad emot native 4K OCH vi är tillbaka att få typ max 50-70fps igen.

Nej, DLSS var ingen magic bullet. Partiell ray-tracing är i sin linda, det är idag en gimmick och om kanske 1-2 generationer så kommer det vara något för gemene man. Att ha gått ut med ett kort som levererar generell prestanda i klass med förr generationen och pressat upp priset till sjuka nivåer var inte ett smart drag. Något som Nvidias egna rapporter visar.

Kanske skulle man sattsat på ett sepparat ray-tracing kort som kunde jobba i tandem med GPU'n. Då hade man kunnat göra en kompetent GPU och folk som inte brydde sig om ray-tracing hade kunnat köpa nästa generations GPU och njutit av den. De som ville utöka med ray-tracing stöd hade kunnat köpa ett extra kort som skötte det. Nu har man tvingat "vanligt folk" att betala absurda summor för kort som inte presterar tillräckligt mycket bättre för att vara i närheten av att motivera priset och få med en feature som många av dem kanske inte kommer nyttja.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173108:

Ser ingen visuell skillnad alls. Kan hända att Youtube inte kan återge samma kvalié som en direkt bild från spelet.
Föreslår att SweClockers byter plattform till något bättre än Youtube. Youtube brukar alltid kännas lite för hårt komprimerat, det syns på de blurriga pixelgrupperna.

Jag skulle alltid vilja ha tillgång till det exporterade materialet innan det körs igenom pastamaskinen aka, YouTube.
är smått meningslöst med någon typ av jämförelse av grafik på en plattform där allt ser ut som barnmat oavsett.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Hardware Unboxed har gjort en bra video om DLSS.

"DLSS provides much worse image quality than upscaling fram a resolution that provides equivalent performance. For 4K-gamers with a 2080 Ti, our upscaled 1685p image looked far better than DLSS, while providing an equivalent performance uplift over native 4K. At 1440p, upscaling from 1210p, also looked better than DLSS.

"There's really no other way to put it: DLSS sucks. It's a complete garbage and a huge waste of time."

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

har "fått igång" DLSS på 3 440 × 1 440 pixlar med mitt Geforce RTX 2080 Ti.
Eller jag tror det

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

4K sida vid sida jämförelse. Om jag inte hade dom bredvid varandra så var det svårt se stor skillnad. Skulle säkert kunna ha DLSS påslaget om det kunde göra så spel når 144 fps.

https://www.youtube.com/watch?v=LrNGW8bWIhg

Beror på youtube-kompression. För att dra en jämförelse så tyckte jag det ser bättre ut om jag spelar i 1440p på min 4K skärm och låter skärmen skala upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Hardware Unboxed har gjort en bra video om DLSS.

"DLSS provides much worse image quality than upscaling fram a resolution that provides equivalent performance. For 4K-gamers with a 2080 Ti, our upscaled 1685p image looked far better than DLSS, while providing an equivalent performance uplift over native 4K. At 1440p, upscaling from 1210p, also looked better than DLSS.

"There's really no other way to put it: DLSS sucks. It's a complete garbage and a huge waste of time."

https://www.youtube.com/watch?v=3DOGA2_GETQ

Har man en 2080 ti så är tappet i bildkvalitet med DLSS ännu värre än man ser i deras video eftersom man kan spela med rtx medium på och 90 resolution scale (3456 x 1944) med 60 fps utan drops. 1944p är snarlikt 2160p. 1944p spöar 1440p DLSS så hårt att det är löjligt. DICE bör verkligen ta bort funktionen ur spelet tills att de lyckats få den att överträffa iallafall 1685p (som har samma performance hit). De lurar ju en massa gamers nu. Jag måste säga att jag rätt så pissed på Nvidia efter det här. DLSS var ju halva argumentet varför jag köpte en 2080 ti....Skönt iallf att ray tracing är så vackert i metro. Nvidia borde lägga ner DLSS och använda tensor kärnorna till variable rate shading istället. Wolfenstein visar ju att det funkar finfint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berniz:

Bäst! Precis så det ser ut ju. Nej tack jag tror min 1080TI är bäst ändå. Deras 2080 serie verkar som en beta version. Nästa modell kanske blir bra.

Permalänk
Skrivet av Datanisse:

Ja lurad blev man allt!

Det är en AI som måste tränas, de kommer fler uppdateringar och AIn kommer ju bli bättre så man får ju se, än så länge ser det bistert ut för mitt rtx kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

Bäst! Precis så det ser ut ju. Nej tack jag tror min 1080TI är bäst ändå. Deras 2080 serie verkar som en beta version. Nästa modell kanske blir bra.

Jag tror mer det är mjukvaran som är beta. Hårdvaran finns där. Men det är upp till spel/program-utvecklarna att nyttja den till fullo.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag ska hoppa in och kika på hur det ser ut på mitt RTX 2070 i helgen här.

Snabb fråga. Går det att köra DLSS utan att aktivera ray tracing över huvud taget? Jag ser denna funktionen lite som en "livlina" för ett grafikkort som börjar bli gammalt. Att jag kan smälla på det när grafikkortet börjar tycka att det är för jobbigt att driva spel i 2560x1440 utan att jag har på ray tracing.

Nope. Du behöver raytracing på som jag förstår det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag ska hoppa in och kika på hur det ser ut på mitt RTX 2070 i helgen här.

Snabb fråga. Går det att köra DLSS utan att aktivera ray tracing över huvud taget? Jag ser denna funktionen lite som en "livlina" för ett grafikkort som börjar bli gammalt. Att jag kan smälla på det när grafikkortet börjar tycka att det är för jobbigt att driva spel i 2560x1440 utan att jag har på ray tracing.

Skrivet av lnd1437:

Nope. Du behöver raytracing på som jag förstår det.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är korrekt. Den nuvarande implementationen av DLSS i Battlefield V kräver att man aktiverar ray tracing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Jag tror mer det är mjukvaran som är beta. Hårdvaran finns där. Men det är upp till spel/program-utvecklarna att nyttja den till fullo.

Ju det kommer säkert att bli bättre men frågan är om det är värt att uppgradera. Personligen tycker jag min 1080TI är helt perfekt för mig. Jag tror denna generation (2080 serien) är lite omogen speciellt med ray tracing som drar ner FPS rejält. Däremot så tror jag nästa generation kommer att bli en riktigt bra produkt. Jag avvaktar.
Men visst om man har typ 980 eller äldre så är det ju bra produkter ändå. Men knappast värt det för de som har 1080/1080ti tycker jag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reza666:

Ju det kommer säkert att bli bättre men frågan är om det är värt att uppgradera. Personligen tycker jag min 1080TI är helt perfekt för mig. Jag tror denna generation (2080 serien) är lite omogen speciellt med ray tracing som drar ner FPS rejält. Däremot så tror jag nästa generation kommer att bli en riktigt bra produkt. Jag avvaktar.
Men visst om man har typ 980 eller äldre så är det ju bra produkter ändå. Men knappast värt det för de som har 1080/1080ti tycker jag.

Håller med. Jag köpte ett 2070 enbart för att jag inte såg det värt att köpa nåt från tidigare generation. RTX/DLSS var inte något som påverkade köpet överhuvudtaget.

Permalänk

Ser inget vidare ut :/