The Division 2 säljer bättre än föregångaren – trots slopad Steam-lansering

Trädvy Permalänk
Pattern Juggler
Registrerad
Dec 1999

The Division 2 säljer bättre än föregångaren – trots slopad Steam-lansering

Ubisofts beslut att hoppa över Steam för lanseringen av The Division 2 var ett lyckat sådant, då spelet redan har fler förbokningar än föregångaren.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2002

Det här är bra! Steam har monopoliserat länge!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2008

Låter jäkla konstigt. Ettan var ganska upphypat men tvåan känns betydligt svalare. Men kul att det går bra för Massive!

MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 1155 | Intel i7 2700K 3,50ghz | OCZ Agility 3 120gb SSD | Corsair 16gb CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX980 Ti SC+ 6GB | Dell UltraSharp U2713HM H-IPS 27
Ducky G2PRO Mx Brown TKL | Q-Pad 5k | Audio Technica ATH-M50 - Beyerdynamic 770 PRO
Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2011

And so it begins - fragmenteringen av launchers.

Min spåkula säger att inom 5 år kommer vi ha en release av en launcher-launcher; En produkt där man samlar alla sina launcher-konton i en och samma launcher (Steam, Epic Games Store, Origin etc)

|Define XL | AX850W | P8P67 EVO | 2600K | NH-C14 | GTX 980 | Vengeance 2x4GB | 520 240 GB + VelociRaptor 160gb+ F1 1TB + Green 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Essence STX | DT880 PRO @ 250 ohm + Modmic V4| MK-85 Pro (Brown)|5K Laser|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Tvivlar på att en särskilt stor andel av dessa förbeställningar har gått genom Epic Store. Precis som med det tidigare spelet måste man ju fortfarande gå genom Ustore för att spela.

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Zotac 980ti Amp Edition // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Goldfinger:

Det här är bra! Steam har monopoliserat länge!

Bra hade snarare varit om spelet släppts i flera butiker (Steam, GOG, Uplay m.fl.) och så hade spelarna själva kunnat välja. Steam är inget monopol eftersom de inte hindrar utgivare från att släppa spel på andra plattformar. Varför är spel bundna till en viss butik något att hurra över?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017
Skrivet av Mithras:

Min spåkula säger att inom 5 år kommer vi ha en release av en launcher-launcher; En produkt där man samlar alla sina launcher-konton i en och samma launcher (Steam, Epic Games Store, Origin etc)

Exklusiva skins för varje launcher samt DLC's.

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2010

Och om det funnits på Steam så hade det varit ännu fler förbokningar nu 😊

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Jan 2012

Trevligt, efter att ha provat Betan så fick jag goda förhoppningar om spelet

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Msi GTX 1070 Gaming X - EVGA Supernova G3 750w - Fractal Design C TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Mithras:

precis vad jag också tror! one launcher to rule them all

Ryzen 1700 @ 3.9ghz, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011

Div2 är väldigt likt ettan, men de ändringar och förbättringarna man såg i betan var helt klart till det bättre. Jag fick spelet i samband med köpet av Radeon VII, men hade ändå köpt det om så inte var fallet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Durkadur:

Bra hade snarare varit om spelet släppts i flera butiker (Steam, GOG, Uplay m.fl.) och så hade spelarna själva kunnat välja. Steam är inget monopol eftersom de inte hindrar utgivare från att släppa spel på andra plattformar. Varför är spel bundna till en viss butik något att hurra över?

Det har du rätt i, men ibland behövs det en knuff i rätt riktning! Så kanske fler följer efter och vågar trotsa steams monopol. Det är ju bra om användarbasen sprider sig till fler butiksplattformar.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

Grymt bra, nu hoppas jag Steam justerar priserna, även för oss små indies

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hooden
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Mithras:

Inte riktigt vad du skrev men något åt det hållet
https://playnite.link/

Finns säkert andra, men var bara en slump att jag råkade komma förbi den.

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 1700 @ 3,9GHz | RAM: 2x8GB G.Skill Trident 3200 MHz | GFX: GTX 1080 Ti | OS: Windows 10 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX370UA i7-7500U/8 GB/512 GB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Okt 2012

För mig personligen så är det inte något problem att spelet inte släpps på Steam, eftersom man ändå måste ha Uplay och nästan alla billiga nycklar man kan köpa från nätbutiker (Green Man Gaming o.s.v.) ändå är Uplay-nycklar så har jag helt hoppat över Steam när det kommer till Ubisofts spel.

Fractal Design Define C | Asus Maximus VI Hero | Intel Core I7 4770K | Asus GTX 1080 Strix | Corsair Vengeance LP 32GB | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Evo 1TB | WD Green 2TB x 2 | Noctua NH-U14S | LG 32GK850G | Ducky One TKL RGB | Logitech G403 | Sennheiser HD 650 | Objective2+Odac | Røde NT-USB + Røde PSA1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

Lite felaktigt härledning att det var ett "lyckat beslut" då ingen vet hur det gått om spelet släppts till Steam också eller enbart.

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ]
[ Sony AF9 65" | HTC Vive | Huawei P20 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Varför ska man gå omvägen via Epic Store för att köpa ett Ubisoft-spel?

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 16 GB Corsair V LPX 3200 | Gigabyte 2080 Ti 11GB Gaming OC | Acer XB271HU
7700K | Asus z270F | Msi 1080 Ti Gaming X
Acer Windows Mixed Reality Headset

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inglewood
Registrerad
Aug 2005

Att förboka ett spel är lika intelligent som att köpa en get, mata den med gammal mat och sedan sitta inlåst med den i en låda stor nog för er två under en gassande sol i Sahara-öknen.

WS: 8700K 4.8ghz - 32GB - 1.5TB SSD - 15TB HDD - GTX 1070 8GB - 40" 3840x2160 - W10 Pro
LAPTOP: Lenovo ThinkPad X131e - 12GB - 120GB SSD - W10
NAS: HP MicroServer Gen8 - 32TB
Mobil: OnePlus 6T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009

@xpanterx: Det är ju utifrån vad de själva har tänkt som värsta scenario, de hade ju säkert tänkt att det hade kunnat gå mycket sämre för att det lanseras på en annan plattform men så var inte fallet.

Däremot undrar jag ifall min kopia räknas med här när man köpte ett grafikkort ifrån AMD. Om det är räknas som en förhandsbokning.

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Stefan_ah:

@xpanterx: Det är ju utifrån vad de själva har tänkt som värsta scenario, de hade ju säkert tänkt att det hade kunnat gå mycket sämre för att det lanseras på en annan plattform men så var inte fallet.

Däremot undrar jag ifall min kopia räknas med här när man köpte ett grafikkort ifrån AMD. Om det är räknas som en förhandsbokning.

Funderade på samma för isåfall har jag "förhansbokat" 2 spel hehe. Vet du om det är Steam man får spelet till när man löser in sina koder?

ASUS ROG Crosshair VII Hero| AMD Ryzen 7 2700X @4300MHz| EK based custom watercooling| Samsung 970 EVO 256 + 512GB M.2 NVMe| G.Skill Trident Z RGB 3600 MHz 32GB @3200 MHz 16-16-16-36-81 1T| Sapphire Radeon VII| LG 34GK950F + LG 34UC88-B| EVGA SuperNova P2 1600W| Lian-Li PC-O11 Dynamic| Windows 10 LTSB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av Mithras:

Har ju varit så hela tiden, upp till utvecklaren/utgivaren av spelet att fundera på hur mycket av kakan man ger till Steam, Origin, Epic osv.

Alla har exklusiva spel, att Division 2 hamnar på Ubisofts egna är väl inget konstigt, precis som CSGO bara finns på steam, BFV enbart i Origin, Fortnite i Epic games launcher etc.

Launchers kommer vi inte slippa, men om du tänker dig att det blir som typ Trillian var för alla messenger-appar så kommer det aldrig att hända då stor del av anti-cheat och annat finns med i klienten.

Folk har blivit allergiska mot launchers men de flesta verkar vara helt ok med att Valve tar 30% av vinsten från utvecklarna när de kör via Steam.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av Goldfinger:

Det har du rätt i, men ibland behövs det en knuff i rätt riktning! Så kanske fler följer efter och vågar trotsa steams monopol. Det är ju bra om användarbasen sprider sig till fler butiksplattformar.

Ännu en gång, Steam har ingen monopol på digitala PC spel. Finns gott om konkurrenter, sen att Steam är den klart ledande bland dem faller inte under definitionen av monopol.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Monopol

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Galactica
Registrerad
Feb 2005

Inte helt ärlig rubrik. Att antalet förhandsbokningar är fler på Uplay denna gången när det inte finns på Steam är inte så konstigt. Det betyder inte att det säljer mer.

Med det sagt; förhandsboka aldrig spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2017

Det här handlar väl främst om att de spelare som spelar ettan har vant sig vid Ubisofts launcher och hur man köper DLC och liknande. Jag tror inte det är så värst många nya unika spelare som plötsligt hoppat på och förbokat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Maj 2013

Ser fram emot detta!

Ettan var visserligen inte vad jag hoppades på, trodde att allmänt överleva skulle vara mer del av utmaningen än det blev och att man skulle vara mer ute i det öppna efter storyn var klar. Typ som Survival-DLCn fast mindre extremt förstås. Men var riktigt nöjd iaf faktiskt i slutändan. Haft många kul timmar i det.

Skickades från m.sweclockers.com

Chassi: Fractal Design Define R4 | MB: ASRock Z77 Extreme 4 | CPU: Intel Core i7 3770K@4.2Ghz | Kylare: Noctua NH-U9B | RAM: 8GB Team Elite DDR3 1600Mhz | GPU: Palit GTX 1080 Ti Super Jetstream | PSU: EVGA Supernova G2 750W | TGB: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Sony MDR-1A+Antlion Modmic 4.0

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016
Skrivet av Mithras:

Njo, är väl rimligt men det kommer ju främst att lösa själva startandet av spelet, men åtminstone för egen del är det inte där skon klämmer med att ha flera launchers. Det som strular till det kommer ju vara funktionerna runt omkring. Att en extern launcher skulle kunna samordna molnsparande (vilket jag själv tycker är kickass då jag spelar samma steamspel från olika datorer) då inte alla launchers har molnsparande är ju osannolikt. Annat exempel är de communitybaserade funktionerna, som tex mallarna som spelarna själva skapar för respektive spel för konfigurationer av steamkontollen.
Det man vill undvika är ju inte tvunget många olika launchers, utan problematiken som medförs när spel är exklusiva till en launcher.

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009

@Gambit_2K: Har faktiskt inte så bra koll. Jag var in på AMD rewards och aktiverade alla spel som jag hade fått men tror att de skickar ut en notis när det lanseras. Då loggar man nog in på AMD rewards igen och plockar en kod. Men det är bara en gissning, första gången jag tar ut koder från deras system.

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jan 2009

Sen är det ju så att på Uplay kan man byta ut sina "gold U" (100st) som man tjänar i spelen, mot 20% rabatt. Något liknande finns inte på Steam. Gjorde detta själv för 2 dagar sedan och betalade Division 2 ca 470kr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av cyprus:

Varför ska man gå omvägen via Epic Store för att köpa ett Ubisoft-spel?

Det är det man slipper som tur var, hade varit mycket värre om de gjort som med Metro att spelet bara finns på EGS. I detta fallet finns spelet både på Uplay och EGS vilket gör att man kan ta ett aktivt val och skita i EGS kräket.

Skrivet av Mackenzie:

Sen är det ju så att på Uplay kan man byta ut sina "gold U" (100st) som man tjänar i spelen, mot 20% rabatt. Något liknande finns inte på Steam. Gjorde detta själv för 2 dagar sedan och betalade Division 2 ca 470kr.

Fast här är Ubisoft lite snikna. Tidigare var det så att dina Uplay Gold inte hade något bäst före datum, nu har de det och perioden är inte särskilt lång heller (vad jag minns). Jag tappar text två tredjedelar av mina guld om ett par månader. Bäst att köpa massa skit i alla spel för de guld jag har kvar.

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 2080Ti Gaming Trio @ 2040/15400MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A @ 95Hz]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2016

Spelar roll var det släpps då...

Corsair Crystal 570X - MSI Z97S SLI KRAIT EDITION - SAMSUNG 960 EVO 250GB - i7 4790K OC 4.7Ghz - Corsair Dominator Platinum 32gb RAM 1600mhz - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming - Corsair RM1000i -ROG SWIFT PG348Q - Corsair Strafe - Corsair Scimitar Pro