The Division 2 säljer bättre än föregångaren – trots slopad Steam-lansering

Permalänk
Medlem

@Mithras: Kanske jag är gammalmodig men jag önskar dom helt skulle skippa launchers. Jag klarar av att installera och köra igång ett spel själv. Ge mej istället en direkt länk till en installations fil som är DRM fri.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av enterthewoid:

@Mithras: Kanske jag är gammalmodig men jag önskar dom helt skulle skippa launchers. Jag klarar av att installera och köra igång ett spel själv. Ge mej istället en direkt länk till en installations fil som är DRM fri.

Yea. Finns väl delvis kvar. Spel man köper på GOG behöver exempelvis ingen launcher. En del äldre blizzardspel gäller samma sak.

Själv minns jag fortfarande väldigt tydligt hur skönt jag tyckte det var med en launcher till Company of heroes. Spelet behövde patchas med alla patchar i rad och med installation kunde denna process ta 2-3 timmar. Det här var alltså efter att man hade allt meterial lokalt. Fy fanken haha. Och inga accumuleringspatchar heller.
Minns att jag köpte CoH på skriva och sedan köpte spelet igen på steam bara för att det var så jäkla mycket skönare att steam hanterade den där patch-soppan typ oändligt mycket bättre ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrenochrome:

Vilket tydligen ska vara krångligare på Epic Store än på Steam enligt vad jag har hört...men har inte testat själv, så kan inte säga säkert. Enda gången jag refundat nåt på Steam var det väldigt lätt iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Refunda på steam är lätt, 2017 köpte jag 10 äldre steam spel som inte funkade på W10 som de skulle och alla gick att refunda alla spelen och fick pengarna tillbaka på kortet inom 24 Timmar.
Nu kommer jag dock köpa Division 2 på Uplay som jag gjorde med Far cry New Dawn.

Permalänk
Medlem

Miljöerna ser tråkigare ut, men jag hade riktigt trevligt med ettan så det blir förmodligen att spela igenom tvåan också!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att Private Betan som var ute, kändes stabil, med både FPS och hur spelet fungerade. drog upp allt till max, 3440x1440p med ett 1080ti, och hade runt 60-75fps konstant över hela spelet. *med smådips ibland* men kändes bra!

Finns små saker att klaga på som rekyl. AI som var bedrövlig hos fiender osv. Men finns bra mycket i 2an som inte 1an hade!

Permalänk
Medlem

Så The Division var nytt och folk kände inte till det på Steam. Spelet var bra och många förbokar trots att det ligger på annan plattform. Så kanske inte har med launchern att göra. Eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

And so it begins - fragmenteringen av launchers.

Min spåkula säger att inom 5 år kommer vi ha en release av en launcher-launcher; En produkt där man samlar alla sina launcher-konton i en och samma launcher (Steam, Epic Games Store, Origin etc)

Snart är vi väl tillbaka på att man har ett spel som är standalone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

And so it begins - fragmenteringen av launchers.

Min spåkula säger att inom 5 år kommer vi ha en release av en launcher-launcher; En produkt där man samlar alla sina launcher-konton i en och samma launcher (Steam, Epic Games Store, Origin etc)

"Microsoft Launcher" brought to you by Windows Store.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Bara för ett spel är via Steam så kan man endå efter att tryck på Spela upp ett Hej från Ubisoft (regga dig) och säkert andra.
Hur många launchers sitter ni spelgalningarna med 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Vad jag har läst så får utgivare som publicerar sina spel på Steam enligt avtalet med Steam inte erbjuda lägre priser via andra launchers, och eftersom Steam är så stort så blir det i praktiken ett monopol. Så det är inte konstigt att utvecklare nu börjar välja bort Steam. Lägre cut från andra launchers är förmodligen ännu mer attraktivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Spelutvecklarna kan be Steam att generera Steam-koder för utvecklarnas egen spridning; Giveaways, tävlingar och dylikt.
Avtalet förbjuder utvecklarna från att sälja dessa Steam-koderna billigare än vad spelet säljs för på Steam.

De får dock ge bort koderna gratis.

I denna tråden verkar det finnas vissa som tycker att detta är bra. På vilket sätt, undrar jag.
Argumentet som presenteras är att 'Steam tar en stor andel av pengarna, vilket gör det dyrare för dig som kund!'

Detta kanske skulle betyda någonting om denna 'nya mindre andelen' hade lett till en prisminskning.
Hittills har man inte sett någon prisminskning, och därmed är 'detta gynnar dig som kund' bara tomma ord.

'Framtidshopp' om att detta kan leda till lägre prissättning känns liknande till preorders.
Ett tecken på kanske lite för hög tillit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Illunwe:

Spelutvecklarna kan be Steam att generera Steam-koder för utvecklarnas egen spridning; Giveaways, tävlingar och dylikt.
Avtalet förbjuder utvecklarna från att sälja dessa Steam-koderna billigare än vad spelet säljs för på Steam.

De får dock ge bort koderna gratis.

I denna tråden verkar det finnas vissa som tycker att detta är bra. På vilket sätt, undrar jag.
Argumentet som presenteras är att 'Steam tar en stor andel av pengarna, vilket gör det dyrare för dig som kund!'

Detta kanske skulle betyda någonting om denna 'nya mindre andelen' hade lett till en prisminskning.
Hittills har man inte sett någon prisminskning, och därmed är 'detta gynnar dig som kund' bara tomma ord.

'Framtidshopp' om att detta kan leda till lägre prissättning känns liknande till preorders.
Ett tecken på kanske lite för hög tillit.

Jag har inte hävdat att lägre cuts kommer att leda till billigare spel.

För många små spelutvecklare så kan det nog vara skillnaden mellan förlust och vinst om de slipper ge 30% av försäljningssumman till Steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Har ju varit så hela tiden, upp till utvecklaren/utgivaren av spelet att fundera på hur mycket av kakan man ger till Steam, Origin, Epic osv.

Alla har exklusiva spel, att Division 2 hamnar på Ubisofts egna är väl inget konstigt, precis som CSGO bara finns på steam, BFV enbart i Origin, Fortnite i Epic games launcher etc.

Launchers kommer vi inte slippa, men om du tänker dig att det blir som typ Trillian var för alla messenger-appar så kommer det aldrig att hända då stor del av anti-cheat och annat finns med i klienten.

Folk har blivit allergiska mot launchers men de flesta verkar vara helt ok med att Valve tar 30% av vinsten från utvecklarna när de kör via Steam.

Spelen har samma pris för slutkonsument, om steam tar 30% av kakan intresserar mig inte för fem öre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fast här är Ubisoft lite snikna. Tidigare var det så att dina Uplay Gold inte hade något bäst före datum, nu har de det och perioden är inte särskilt lång heller (vad jag minns). Jag tappar text två tredjedelar av mina guld om ett par månader. Bäst att köpa massa skit i alla spel för de guld jag har kvar.

Hade inte en aning om att dem ändrade på det.
Satt och samlade på dem för att jag tänkte, "Någon dag kanske det kommer något skin på R6S eller liknande som man faktiskt vill ha" men dem har väl försvunnit nu. Det är en småsak, men fortfarande något som får mig att tappa lusten i en platform och dess spel helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

@Mithras: Kanske jag är gammalmodig men jag önskar dom helt skulle skippa launchers. Jag klarar av att installera och köra igång ett spel själv. Ge mej istället en direkt länk till en installations fil som är DRM fri.

Du får väl börja supporta GOG i så fall. Rösta med plånboken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Så The Division var nytt och folk kände inte till det på Steam. Spelet var bra och många förbokar trots att det ligger på annan plattform. Så kanske inte har med launchern att göra. Eller har jag missat något?

Tror att de flesta förbokade spelet på Uplay...
Jag och några andra skaffade spelet på Uplay då det inte fanns på steam så varför skulle jag göra ett till konto för bara för att ha The Division 2 på epic games när jag bara kunde starta uplay och köpa det