Fortsatt sjunkande priser på SSD-enheter – 1 TB för runt 1 500 kronor 

Trädvy Permalänk
Pattern Juggler
Registrerad
Dec 1999

Fortsatt sjunkande priser på SSD-enheter – 1 TB för runt 1 500 kronor 

På bara fyra månader har det skett stora förändringar på marknaden för SSD-enheter, där många modeller i de större storleksklasserna börjar komma ned i pris.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2014

Snart kan det bli värt att bygga en NAS med bara SSD-diskar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Fortfarande dyrt. Problemet är att även om ssd sjunker i pris, så ökar ens behov för varje år.
Jag minns tider när folk frågade vad tusan skulle man som privatperson med 1TB ssd till, idag är det mer vad som skulle vara bra för en stor skara även om de är lite för dyra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2007

Härligt att se att det börjar hända lite grejer efter att ha stagnerat ett tag. Lite billigare bara sen ryker mina HDDer.

Citera så att jag hittar tillbaka! Intel i7 4770k | Gigabyte GA-Z78X-UD4H | 8GB Corsair XMS3 1333Mhz
| Geforce GTX 980 | OCZ Agility 3 120GB | EVGA G2 750W | Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromma
Registrerad
Jan 2014

För en NAS skulle jag nog fortsatt använda HDD, då det vid diskstrul är galet mycket lättare att plocka fram data från en snurrdisk jämför med en SSD. Dessutom är inte mina prestandabehov galet höga (inte ens när jag importerar bilder behöver det gå så fort).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Det är verkligen på tiden. Sett i ett längre tidsperspektiv är nedgången inte så dramatisk, det var många år sedan 500 GB gick ner till under 1500:-.

Ryzen 7 1800X, Asus Prime X370 Pro, 16 GB DDR4 3200 C14, Asus GTX 1070, 2,3 TB SSD, Win10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
umeå
Registrerad
Jun 2005

@Johan86c: Du kanske ska prioritera vad du lagarar på SSD.

Ja, det är nice o ha allt på SSD. men data som du inte rör mer än nån gång per år är bara onödigt att ha på SSD, där är mekaniska diskar mycket bättre lämpade.

Jag spelar en del men en 500 GB ssd räcker för alla spel som jag för stunden spelar och resten är ju typ en webläsare. I min NAS har jag 16TB lagring och det är mest för foton och diverse arkiv - men bortsett från bilderna är inget oersättligt och dom har jag på andra ställen också.

Men att ha 10TB SSD bara för att ha är fan onödigt. Du kan nog lätt frigöra utrymme och kommer du och säger att du behöver det för videoredigering ja då är du inte målgruppen för detta och kan nog mycket väl köpa stora feta dyra SSD'er om det är ditt leverne.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundbyberg
Registrerad
Aug 2005

Nice! Förhoppningsvis kan man köpa en billig 2tb till PS5 när den kommer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Jag håller ögonen på 4TB-versionen av Samsung QVO, men det är aningen för dyrt ännu. Tråkigt dock att Samsung manipulerar marknaden genom att "anpassa" produktionen. Får hoppas att någon annan tillverkare istället gasar på så att de kan använda lägre pris.

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook. Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Snart så kanske det kommer en seriös hdd ersättare som funkar som ensam lagring internt, dvs 3-4 Tbyte för max 3000kr. Det krypar ju ditåt men det verkar gå väldigt sakta med enheter större än 1 TByte
Kommer ihåg när vi fick de första datorerna med HDD på jobet , Macar med 20Mbyte hdder som kostade en månadslön och lät som en stenkross, den första hdd jag själv köpte var på 120 MByte till Amiga.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Snåla inte nu, ju mer SSD i världen desto lägre blodtryck hos befolkningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011

2TB är inte mycket dyrare per GB nu heller. Snart värt att köpa sådana istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2015

Det här en smula förbittrande att se SSD-priser såhär, och sen för mig som fotograf kolla på CFast-priser som är pretty much små SSD:ar fast i 3x4cm minnskortsform, och se där istället att 128GB kostar typ 4000...

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av boibo:

@Johan86c: Du kanske ska prioritera vad du lagarar på SSD.

Ja, det är nice o ha allt på SSD. men data som du inte rör mer än nån gång per år är bara onödigt att ha på SSD, där är mekaniska diskar mycket bättre lämpade.

Jag spelar en del men en 500 GB ssd räcker för alla spel som jag för stunden spelar och resten är ju typ en webbläsare. I min NAS har jag 16TB lagring och det är mest för foton och diverse arkiv - men bortsett från bilderna är inget oersättligt och dom har jag på andra ställen också.

Men att ha 10TB SSD bara för att ha är fan onödigt. Du kan nog lätt frigöra utrymme och kommer du och säger att du behöver det för videoredigering ja då är du inte målgruppen för detta och kan nog mycket väl köpa stora feta dyra SSD'er om det är ditt leverne.

Jag som många arbetar med datorer, har runt 50TB SSD idag. Inga filmer och annat dritt utan arbetsmaterial. Men bara för att man jobbar med något betyder det inte att man har obegränsat med pengar.

Det jag påstod var dock att 1TB börjar bli bra för den stora skaran, bara att det fortfarande är för dyrt. Förklaringen är enkel, den stora skaran köper en laptop, i denna har de en enda lagringsenhet som ska rymma allt. En och samma ssd blir då på flera sätt det bästa, det kan också bli det billigaste. Nu när man får 1TB för 1500kr, så är det inte större mening att ha 500GB ssd + 500GB hdd och det blir snart en dyrare lösning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Johan86c:

Jag som många arbetar med datorer, har runt 50TB SSD idag. Inga filer och annat dritt utan arbetsmaterial. Men bara för att man jobbar med något betyder det inte att man har obegränsat med pengar.

Det jag påstod var dock att 1TB börjar bli bra för den stora skaran, bara att det fortfarande är för dyrt. Förklaringen är enkel, den stora skaran köper en laptop, i denna har de en enda lagringsenhet som ska rimma allt. En och samma ssd blir då på flera sätt det bästa, det kan också bli det billigaste. Nu när man får 1TB för 1500kr, så är det inte större mening att ha 500GB ssd + 500GB hdd och det blir snart en dyrare lösning.

50TB SSD. Inte illa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Somewhere
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av Johan86c:

Jag som många arbetar med datorer, har runt 50TB SSD idag. Inga filer och annat dritt utan arbetsmaterial. Men bara för att man jobbar med något betyder det inte att man har obegränsat med pengar.

Det jag påstod var dock att 1TB börjar bli bra för den stora skaran, bara att det fortfarande är för dyrt. Förklaringen är enkel, den stora skaran köper en laptop, i denna har de en enda lagringsenhet som ska rymma allt. En och samma ssd blir då på flera sätt det bästa, det kan också bli det billigaste. Nu när man får 1TB för 1500kr, så är det inte större mening att ha 500GB ssd + 500GB hdd och det blir snart en dyrare lösning.

Lagras inte arbetsmaterialet i filer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Snart som bensin bara skatt o avgifter man betalar.

Mac Book-intel

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Verkligen tråkigt nu tjänar ju tillverkarna mindre pengar!

Nä förresten!

edit
Om vi antar att en porrbild tar 100 kB, så ryms då 10 miljoner porrbilder på en 1TB SSD disk och man får supersnabb access till dessa.

Tekniken har verkligen gått framåt sedan man fick konsumera porr via gamla sketna porrtidningar.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

@MarkSix: Skrev fel, filmer menade jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Somewhere
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av Ratatosk:

Verkligen tråkigt nu tjänar ju tillverkarna mindre pengar!

Nä förresten!

edit
Om vi antar att en porrbild tar 100 kB, så ryms då 10 miljoner porrbilder på en 1TB SSD disk och man får supersnabb access till dessa.

Tekniken har verkligen gått framåt sedan man fick konsumera porr via gamla sketna porrtidningar.

Porrbilder är lite oldschool P-rullar i 4K ska det va, 10GB per rulle räcker bara till 100 filmer

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av MarkSix:

Porrbilder är lite oldschool P-rullar i 4K ska det va, 10GB per rulle räcker bara till 100 filmer

Bara 100 filmer!

Sa du 4k!

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Pepsin:

Det är verkligen på tiden. Sett i ett längre tidsperspektiv är nedgången inte så dramatisk, det var många år sedan 500 GB gick ner till under 1500:-.

Beror väl lite på mättillfälle. Vet att priserna var lägre innan mdn sedan började priserna öka rätt så saftigt efter det. Var nog mindre än ett år sedan jag lade 1600 spänn på en 500GB 2,5" samsungSSD (ej pro). Förbenat dålig timing för övrigt
Halvering på ett år är ganska markant nedgång ändå.

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Ratatosk:

Om vi antar att en porrbild tar 100 kB,

Nu pratar vi vintage hoppas jag. B-)

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av mkk:

Nu pratar vi vintage hoppas jag. B-)

Old School!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Knutby
Registrerad
Mar 2007

Vad händer med Raptordiskarna? Hittade ett gammalt kvitto från Inet. 74gb 1495kr. Jävlar vad det rasslade om den med var snabbare än den befintliga 5400 IDE disken.

Intel Core i9-9900K +NH-D15 (4.7/1.3)
Asus ROG Strix Z390-F gaming
Asus ROG Strix RTX2080 8GB (1870/15190)
Corsair Vengeance RGB PRO 3200mhz 32GB
Asus ROG Strix XG32VQ, NZXT H700, Corsair AX1200, 970 Evo

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

@Knotvillage: Det blev för svårt att tillverka diskar med så hög rotationshastighet till ett rimligt pris, i takt med att lagringsdensiteten fortsatte att öka. Det finns inte många diskar kvar över 7200 RPM idag och inga i stora storlekar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av Knotvillage:

Vad händer med Raptordiskarna? Hittade ett gammalt kvitto från Inet. 74gb 1495kr. Jävlar vad det rasslade om den med var snabbare än den befintliga 5400 IDE disken.

De, vissa modeller iaf, är ju 2,5-diskar monterade i en 3,5"-adapter och tillika kylfläns.

När disken rasat funkar adaptern/kylflänsen klockrent för att montera 2,5" SSD:er i 3,5"-trays som saknar hål för 2,5" i och med att de gör att anslutningarna hamnar på rätt ställe

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 3TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design ARC | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS BC-12D2HT | ASUS Xonar Essence STX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
En av dem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Söderbäck:

Beror väl lite på mättillfälle. Vet att priserna var lägre innan mdn sedan började priserna öka rätt så saftigt efter det. Var nog mindre än ett år sedan jag lade 1600 spänn på en 500GB 2,5" samsungSSD (ej pro). Förbenat dålig timing för övrigt
Halvering på ett år är ganska markant nedgång ändå.

Vill du må bättre så köpte jag en samsung 2,5" evo 1Tb för 1499 på blackfriday i julas.... Eller vänta det har nog motsatta effekten. Så jag gissar att den kan trilla ner några hundralappar till tills det börjar ta slut på flashminnes lagren igen om gissningsvis 6-12 månader

Dell XPS 15 9550, I7, 4K, 16GB RAM, 1Tb Samsung 860 EVO + 950 Pro 512Gb SSD Och ett Asus U7 ljudkort med ATH M50 hörlurar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Extinction/ Earth
Registrerad
Jan 2010

Vad passande att detta kom upp på SweClockers samtidigt som man tänkte köpa en ny slö hårddisk istället för SSD. 500GB var inte alls så farligt dyrt.

i7 8700K 4.88GHz|ASUS TUF Z370-PLUS GAMING|GTX 1070| Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200MHz| SanDisk Ultra Plus 256GB| Kingston SUV400 120GB| WD Blue 1TB 7200RPM| Corsair RM850i| SolusProject Linux x64| Discord: @Kattmat#0001