Fortsatt sjunkande priser på SSD-enheter – 1 TB för runt 1 500 kronor 

Permalänk
Medlem

RAM>SSD

Ser RAM som prioritet 1 när det kommer till prissänkning, eftersom att RAM har haft en jävla upp o ner period när det kommer till priser, 2016 var det så billigt, det som motsvarar idag 32GB för 3 400: Kr var ju priset för 64GB 2016.

Och SSD'er har ju inte enligt vad jag har sett, haft det såhär billigt och sedan bli dyrare och gå upp i pris.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Utvecklingen har ändå gått framåt...

Priser under 2kr per Gigabyte.
Tänk om det hade varit de priserna när jag köpte min första PC.
Då hade hårddisken kostat under 1kr för den var bara på 420MB.

Nu vet jag inte vad enskilda komponenter kostade för det var ett komplett paket.
Men runt 16-17kkr för en 486 med 4MB RAM, 1MB grafikkort och 420MB HDD.

Permalänk
Avstängd

Väck mig när priset har kommit till tusen kronor.

Sugen på att skaffa runt 24 om priset är rätt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Fortfarande dyrt. Problemet är att även om ssd sjunker i pris, så ökar ens behov för varje år.
Jag minns tider när folk frågade vad tusan skulle man som privatperson med 1TB ssd till, idag är det mer vad som skulle vara bra för en stor skara även om de är lite för dyra.

samtidigt så kostade 80gb mer än dessa back in the days och då hade folk verkligen behov "fast de visste inte det" av SSD..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av moreempty:

samtidigt så kostade 80gb mer än dessa back in the days och då hade folk verkligen behov "fast de visste inte det" av SSD..

Ja behov är en filosofisk fråga, där ens behov i princip aldrig tar slut.
Nå jag tänker mig en dator med en enda 1TB ssd, inget annat lokalt lagringsutrymme finns. Och jag ser detta som en riktigt bra lösning för en stor del av befolkningen om bara ssd kundepris sjunka lite till.
Ett annat problem är att trots ssd blir billigare så ligger ofta laptoptillverkarna ett år efter med deras prissänkningar.

Permalänk
Skrivet av moreempty:

samtidigt så kostade 80gb mer än dessa back in the days och då hade folk verkligen behov "fast de visste inte det" av SSD..

Gav 1495 för en 74gb raptor. Typ 8 år sen. Nu i efterhand var man dum som skaffade ett mobo med endast 6 sata portar. Skulle behöva plats för en till HDD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Länge sedan jag köpte snurre-skräp. 12 kvar som sakta byts ut.
20st SSD totalt nu. Största anledningen är att jag värderar min tid. Orkar inte med snurrisar som skär ihop (har en stor plastback med dött snurre-skräp) och måste bytas ut hela tiden.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ja behov är en filosofisk fråga, där ens behov i princip aldrig tar slut.
Nå jag tänker mig en dator med en enda 1TB ssd, inget annat lokalt lagringsutrymme finns. Och jag ser detta som en riktigt bra lösning för en stor del av befolkningen om bara ssd kundepris sjunka lite till.
Ett annat problem är att trots ssd blir billigare så ligger ofta laptoptillverkarna ett år efter med deras prissänkningar.

jag med, tycker faktiskt att det är en självklarhet om man bygger stationärt.. men laptops blir snabbt svindyra bara man tänker 16gb+ ram.. att sedan lägga till 1TB m.2 så... ja inte blir det överkommligt direkt..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Går det att märka någon skillnad om man köper en som klara 1800 eller en som kan lev 3300MB/s känns som hastigheten är så höga så det är andra saker som bromsar. (jag menar inte i testprogram nu)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Om bilindustrin utvecklats lika snabbt som datorindustrin så hade grannens Porsche bara varit värd 50 öre!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sesese:

Går det att märka någon skillnad om man köper en som klara 1800 eller en som kan lev 3300MB/s känns som hastigheten är så höga så det är andra saker som bromsar. (jag menar inte i testprogram nu)

Det beror på vad du gör men oftast ingen skillnad alls.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

Går det att märka någon skillnad om man köper en som klara 1800 eller en som kan lev 3300MB/s känns som hastigheten är så höga så det är andra saker som bromsar. (jag menar inte i testprogram nu)

Ofta står man inte inför dessa val utan en ssd som levererar runt 500M/s eller en nvme som ofta i praktiken endast får ut 1500MB/s. -En massa småfiler, värmethrollning, slut på cache etc.

Men annars är det otroligt störande att ssd idag inte är snabbare och det är mycket väntan på dessa för de som jobbar med mycket data. Den stora skaran användare använder dock ej sin dator till något utanför webläsare, se på filmer och spela något spel. Och om då prisskillnaden är stor så är det bättre att lägga pengarna på annat.

För att märka skillnad så testa bara att kopiera filer, där en stor del av befolkningen säger att de ej sysslar med sådana saker på sin dator.

Exempel en rimlig ssd för den stora skaran:Samsung SSD 860 EVO 1TB för 1700kr, Visst i dyraste laget.
Motsvarande 970 evo kostar 1000kr extra och varför ska den stora skaran lägga ut dessa pengar? Där det inte finns något bra svar mer än att den ej ännu är för den stora skaran användare.

Permalänk
Medlem

Eh... Priserna har stigit senaste tiden? Runt december kunde du köpa 500GB MX500 för omkring 600:- och den ligger nu på 770:- ungefär. 500GB 860 evo gick att köpa för knappt 700:- och ligger nu på över 800:- Detta är på amazon.de. På den Svenska marknaden är det ännu värre.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Gav 1495 för en 74gb raptor. Typ 8 år sen. Nu i efterhand var man dum som skaffade ett mobo med endast 6 sata portar. Skulle behöva plats för en till HDD.

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer din signatur att du kör integrerad grafik så har du ju lediga PCIE platser att stoppa expansionskort med antingen M.2 platser eller Sata portar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Stämmer din signatur att du kör integrerad grafik så har du ju lediga PCIE platser att stoppa expansionskort med antingen M.2 platser eller Sata portar.

Har både en M2 port ledig men håller på att byta GPU så kör för tillfället utan. Finns ju plats under GPU för instickskort men kunde lagt dom på ett dyrare mobo istället. Skulle behövt en stor som jag kunde kopierat alla dom andra diskarna på. När kommer 4tv m2 disk tro som inte kostar som ett 2080Ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror på vad du gör men oftast ingen skillnad alls.

Skrivet av anon159643:

Ofta står man inte inför dessa val utan en ssd som levererar runt 500M/s eller en nvme som ofta i praktiken endast får ut 1500MB/s. -En massa småfiler, värmethrollning, slut på cache etc.

Men annars är det otroligt störande att ssd idag inte är snabbare och det är mycket väntan på dessa för de som jobbar med mycket data. Den stora skaran användare använder dock ej sin dator till något utanför webläsare, se på filmer och spela något spel. Och om då prisskillnaden är stor så är det bättre att lägga pengarna på annat.

För att märka skillnad så testa bara att kopiera filer, där en stor del av befolkningen säger att de ej sysslar med sådana saker på sin dator.

Exempel en rimlig ssd för den stora skaran:Samsung SSD 860 EVO 1TB för 1700kr, Visst i dyraste laget.
Motsvarande 970 evo kostar 1000kr extra och varför ska den stora skaran lägga ut dessa pengar? Där det inte finns något bra svar mer än att den ej ännu är för den stora skaran användare.

sökte på Youtube och såg att skillnaden är minimal.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

sökte på Youtube och såg att skillnaden är minimal.
https://www.youtube.com/watch?v=GCDQaE9N-eo

Är man smartsnål så köper man 250-500GB SSD för system och för de spel som har mycket laddtider generellt. Jag har bar 240GB i min burk men plockade fram en gammal 500GB mekanisk disk jag hade i garderoben för att testa att ha till några spel. Resident Evil 2 remake har typ inga laddtider alls vad jag märkt mer än att starta spelet möjligen. Samma sak med nya ace combat. Inga märkvärdiga laddsekvenser jag ens direkt tänkte på när jag körde från mekaniska. Spel där man nyttjar fast travel typ final fantasy 15 däremot är fruktansvärt på mekanisk disk.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

sökte på Youtube och såg att skillnaden är minimal.
https://www.youtube.com/watch?v=GCDQaE9N-eo

Nej, du såg att skillnaden var minimal i mainstreamspel. Det är på samma sätt att man inte överlag får ett snabbare winows bara för att man har dubbla 2080Ti grafikkort i datorn. Vid de båda hårdvarorna (ssd och grafikkort) krävs det att man gör något vid datorn där dessa hårdvaror flaskar. Polaren säger: jävla vad datorn startade snabbt. Ja det är mina vattenkylda 2080Ti som snabbade upp windows logan svarar man..
Det räcker som sagt endast att kopiera en större fil och vem som helst ser en skillnad i prestanda. Men utvecklingen idag har gått emot att en stor skara ej gör arbetsmoment på datorn som att kopiera filer.
Nå en guide att kopiera filer i unix, som är cool: https://www.youtube.com/watch?v=zQ-e9SuoWXo

Permalänk
Medlem

När Intel 660p Series M.2 2280 SSD 2TB kommer under 2000kr (kostar nu 2552kr) kommer det mer eller mindre döda SSD formatet. då blir det M.2 och som säkerhet en traditionell HD. (Många sladdar försvinner också när man går över till M.2)

Samsung kommer inte driva marknaden mot M.2 då de idag har så stor andel av SSD försäljningen.

som ex
Samsung 970 EVO Series MZ-V7E2T0BW 2TB 5090kr "endast dubbla priset mot intel"

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sesese:

När Intel 660p Series M.2 2280 SSD 2TB kommer under 2000kr (kostar nu 2552kr) kommer det mer eller mindre döda SSD formatet. då blir det M.2 och som säkerhet en traditionell HD. (Många sladdar försvinner också när man går över till M.2)

Samsung kommer inte driva marknaden mot M.2 då de idag har så stor andel av SSD försäljningen.

som ex
Samsung 970 EVO Series MZ-V7E2T0BW 2TB 5090kr "endast dubbla priset mot intel"

Du blandar ihop begreppen, M.2 är ett fysisk format likt 2,5" enheter men det är fortfarande SSDer.
Intel 660p Series M.2 2280 SSD är också en SSd, en M.2 NVMe SSD, om du inte tror mig så kan du själv kolla hos Intel.
https://www.intel.com/content/www/us/en/products/memory-stora...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du blandar ihop begreppen, M.2 är ett fysisk format likt 2,5" enheter men det är fortfarande SSDer.
Intel 660p Series M.2 2280 SSD är också en SSd, en M.2 NVMe SSD, om du inte tror mig så kan du själv kolla hos Intel.
https://www.intel.com/content/www/us/en/products/memory-stora...

Ok var lite otydlig. Menade Formatet (storleken) Där en M.2 är betydligt mindre. Här kan Intel nu göra sig ett namn om inte Samsung snarast går in med halvering av sina priser.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sesese:

Ok var lite otydlig. Menade Formatet (storleken) Där en M.2 är betydligt mindre. Här kan Intel nu göra sig ett namn om inte Samsung snarast går in med halvering av sina priser.

Är det verkligen så att Intel gör en bra enhet eftersom de samtidigt sänker kvaliten ännu mer på minnescellerna för att kunna sänka priset ?
Jag är snarare skeptisk till att de är prisvärda för att de inte sänker priset i lika hög grad som de sänker kvaliten på minnescellerna. Det handlar i alla fall inte om att de gör nått som är mer prisvärt utan i bästa fall är det inte ett sämre köp och de skulle egentligen behövt vara betydligt billigare för att kompensera den lägre kvaliten.
Intel gör som vanligt dvs överprissatta delar snarare än prisvärda alternativ.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Väck mig när priset har kommit till tusen kronor.

Sugen på att skaffa runt 24 om priset är rätt.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4906051

99öre/GB så ja din pris nivå finns redan.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4906051

99öre/GB så ja din pris nivå finns redan.

Det närmsta pris som faktiskt är korrekt verkar vara strax under 2600 vilket (Om man antar storleken på 2048GB) vilket ger 126 öre/GB

(Även den billigaste listade är fel för om man går till deras hemsida och söker efter produkten hamnar man också på ett pris strax under 2600)