Remediations Service

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2009

Remediations Service

Någon annan som märkt att disken snurrar som den fått rabies efter någon uppdatering för ett tag sedan?

Går man in på Task Manager och spårar diskanvändning per program så finner man "Sedlauncher.exe" som spinner som ett lejon.

Stänger av det, men så hoppar det igång igen efter en kvart.

Såhär har det hållit på i några veckor.

Så Googlade jag på det, då är det något verktyg som ska "underlätta" uppgradering, "Windows Setup Remediations Service"

https://www.askvg.com/how-to-remove-or-disable-windows-setup-...

Men det är ju helt sjukt, ska det få hålla på och förstöra min disk!? Det kan ju inte vara enda syftet med den tjänsten, att underlätta uppgradering. Något lurt, eller?! Vad sägs? Någon annan som uppmärksammat det där?

Bitfenix Prodigy Vit / Asus Z87I-Pro / Core i7 4770K / 16 Gb RAM / Corsair RM450 / SSD Intel 530 240Gb / HDD WD Black 2Tb & WD Blue 1Tb / Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Kan det vara ett litet trojan/virus?

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2009

Ja alla typiska kännetecken för virus uppfyller ju det där fantastiska Microsoft-programmet

Bitfenix Prodigy Vit / Asus Z87I-Pro / Core i7 4770K / 16 Gb RAM / Corsair RM450 / SSD Intel 530 240Gb / HDD WD Black 2Tb & WD Blue 1Tb / Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2009

Uppgraderade windows från Version 10.0.17134.590 till Version 10.0.17763.316.
Verkar ha försvunnit eller åtminstone ändrat beteende. Tog bort katalogen, får se om den kommer tillbaka den här gången.