Permalänk

Färgen på RJ45 kabel

Jag håller på att dra om backbone-nätet hemma i huset och fick en nostalgisk flashback till när jag jobbade med nätverksinfrastruktur för 20 talet år sedan när jag var ute för första gången i arbetslivet efter avklarad militärtjänst.

Mn fråga är av det mer nostalgiska slaget och rör färgerna på RJ45 kablarna, alltså kablarna inte ledarna. Om jag minns rätt så kopplade vi enligt detta;
WAN - blå
server - orange
firewall + dmz - röd
pc - grå

Jag minns inte om det var utifrån ngn standard eller ngt vedertaget, är det någon som känner igen färgkodningen?
Tänkte jag skulle nerda till det lite hemma när jag ändå drar om x meter RJ45 kabel i hela huset.

EK

Permalänk
Medlem

Pratar du om patchkablarna mellan patchpanel och switch eller installationskablarna mellan patchpanel och uttag?

Edit: såg just att du säger RJ45-kablarna så jag antar att du menar patchkablarna, eller hur?

Permalänk
Medlem

tror inte det finns någon standard, bara man dokumenterar den.

när jag har dragit har vi haft röda som patchkablar, grå till klienter, blå har varit korskopplade

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Finns ingen universal standard.
Inom större företag är det lämpligt att de bestämmer sin färgkodning utifrån de olika kategorier av system/hårdvara man kopplar på, samt att det kan gälla olika färgstandarder i olika enheter av infrastruktur som har varierande typer av hårdvara (flummigt? )

Hemma: Man bestämmer själv

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk

Jag tänker patchkablar.
Tack för Era svar! Kul med nostalgiska flashbacks ibland...

EK

Permalänk

Hemma har jag kört på
Röd = Wan
Blå = Klienter
Grön = LACP
Svart = No wan(IP-kamera)
Gul = Management