Permalänk
Medlem

Homeplug/Nätverk över el

Tjena

Jag skulle behöva dra in nätverk i ett rum där det blir lite krångligt och inte särskilt snyggt att dra fysisk kabel i plastkanal (grön/orange).
Hur pass pålitlig är homeplug om man inte skall köra särskilt långa avstånd?

Huset är ca 1.5 år gammalt, och nätverket skall till mellan de röda punkterna (nytt eluttag skall installeras där).

Alternativet är wifi men där är rätt gott om routers runt mig, så vill undvika det på spel/vr burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Tjena

Jag skulle behöva dra in nätverk i ett rum där det blir lite krångligt och inte särskilt snyggt att dra fysisk kabel i plastkanal (grön/orange).
Hur pass pålitlig är homeplug om man inte skall köra särskilt långa avstånd?

Huset är ca 1.5 år gammalt, och nätverket skall till mellan de röda punkterna (nytt eluttag skall installeras där).

https://i.imgur.com/ytziNHY.jpg

Alternativet är wifi men där är rätt gott om routers runt mig, så vill undvika det på spel/vr burken.

Borde funka bra. Säkrast att det är samma fas och helst även samma säkring för båda uttagen.

En sak som som homeplug inte gillar är att man sätter den i en skarvdosa med en massa andra adaptrar, den ska helst sitta direkt i vägguttaget.

Har du tex en laptop-adapter så är den switchad och sänder ut störningar som stör homeplug, men för att den inte ska störa så mycket att den inte klarar lagkraven har den ett filter som även tar bort en del av homeplug-signalerna. Så måste man ha adaptrar i samma uttag som homeplug
så sätt adaptrarna på en skarvdosa så de inte sitter för nära homeplug.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Tjena

Jag skulle behöva dra in nätverk i ett rum där det blir lite krångligt och inte särskilt snyggt att dra fysisk kabel i plastkanal (grön/orange).
Hur pass pålitlig är homeplug om man inte skall köra särskilt långa avstånd?

Huset är ca 1.5 år gammalt, och nätverket skall till mellan de röda punkterna (nytt eluttag skall installeras där).

https://i.imgur.com/ytziNHY.jpg

Alternativet är wifi men där är rätt gott om routers runt mig, så vill undvika det på spel/vr burken.

Vet du hur elen är dragen i kåken?
För att Homeplug skall fungera måste de sitta på samma fas har jag för mig.

Annars blir du tvingad till kabel eller Wifi.
Skulle det bli Wifi så kör en frekvens där inte alla runt omkring dig ligger och slåss.

Jag kan ställa in det på min DIR-855 oich den är typ från 07-08 någon gång har jag för mig.
Köpte den i alla fall på release-dagen, och den har körts 24/7 sedan den köptes, likväl så fungerar lika fint än.

Så de som klagar på D-links kvalité kan ju köpa sig en Asus-router först så är de välkomna tillbaka sen.

Sorry för Of-T.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Alla väggutag på högra sidan av huset går på samma säkring/fas.
Dvs c.No 3

Blå utag är de som kommer vara tomma. Det enda jag är osäker på är om en plasmatv kommer störa. Och hur väl en homeplug fungerar med en dator som drar 5-600w inkopplad.

Homepluggen jag funderar på är TP-link TL-PA7010P.

Permalänk
Medlem

Köp i en butik som låter dig prova och lämna tillbaka om det inte funkar tillfresställande, homeplugs är verkligen "hit or miss" produkt som kan funka bra men ofta är bättre i teorin än i praktiken.

Annars beroende på vad innerväggen är gjord av så tycker jag man kunde få till en vettig länk med 5GHz trådlöst för att slippa störningar från grannar etc.

Permalänk
Avstängd

Du tänker lite väl 2-dimensionellt tycker jag

Är ju inga problem att dra en kabel genom en innervägg, t.ex skulle du kunna ha en helt rak kabellist som taklist från data-punkten rakt ner till sovrummet, sen rakt där ifrån till hallen. Sen har du antagligen både källarplan och vind/övervåning man också kan nyttja.

Typ t'ex så här i lila:

Permalänk
Medlem

Kanske kan ta en sväng upp på vinden?

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

När jag bodde i hus hade jag dessa tre på varsin våning inkl källare. Fungerade utmärkt för mig. Huset var byggt -39 men elen nydragen långt senare, tvivlar dock på att allt låg på samma fas. Gör som nämnts tidigare och köp hem och prova. Se till att pluggarna har minst 2 nätverksuttag då det många gånger gör att du slipper använda switch efter.
Men framför allt skall de vara "integrerade eluttag", de kopplas alltså direkt i eluttaget och sen kan du koppla mer prylar i pluggen själv. Detta är mer fördelaktigt enligt tillverkaren då pluggarna har något slags filter för detta.

https://www.dustinhome.se/product/5010668449/dlan-500-duo-net....

Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Permalänk
Medlem

Som ren surflösning funkar homeplug bra men skulle aldrig köra det till en speldator. Rent tekniskt funkar homeplug i princip som wifi fast över kabel och det blir en del korta avbrott och omstarter då och då vilket man kanske inte vill ha i kritiska spel. Även inte jättebra ping tyvärr. Dra kabel som sagt.

Skickades från m.sweclockers.com