Canon Speedlite 420 EX tillsammans med Sony A6000

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2009

Canon Speedlite 420 EX tillsammans med Sony A6000

Hej.
Som så många andra vill man inte köpa nya saker direkt utan man vill testa ifall det nya fungerar med det gamla.
I mitt fall är det så att jag har en Sony a6000, jag vill försöka få det lilla extra ljuset från en GAMMAL Canon Speedlite 420EX (Den utan display.)

Blixen fungerar om jag ansluter den direkt till kameran så jag vet att den fungerar så.
Däremot vill jag använda den som en slav och ställa blixten vid sidan av objektet etc. Alltså att min inbyggda blixt i kameran triggar min externa blixt i detta fall min Canon Speedlite 420ex (den utan display) hoppas jag är tydlig nog.

Är detta möjligt utan att ha en trådlös kontroll kopplat till kameran eller hur fungerar detta? Det blinkar någon röd ir på blixen som jag förmodar att man riktar mot kameran så de kopplas ihop. Channel 1 Group A tex.

Hoppas det finns något snille här på forumet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2005

Att det blinkar på blixten betyder nog att den är inställd som slav. Men, den måste ju få rätt signal för att ge ifrån sig en blixt. Och framförallt, den måste ju få rätt signal för att ge ifrån sig rätt styrka på blixten.

När du skriver att det fungerar med blixten monterad på kameran blir jag lite skeptisk. Att den blixtrar är en sak, men fungerar ljusmätningen som den ska, dvs blir alla bilder perfekt exponerade? Eller skjuter blixten alltid med full styrka?

De flesta blixtar verkar ha ungefär samma konfiguration i anslutningen för att få iväg en blixt, medan det skiljer mellan tillverkare då det gäller att få med ljusmätningen.

Det bästa du kan göra, tror jag, är att skaffa någon form av trådlös sändare/mottagere som bara säger till när det är dags för blixten att slå. Sedan ställer du in inställningarna på blixten manuellt. Det bör gå att göra så med den monterad på kameran också.

Det sättet är ju dock inte lika säkert som att ha en fungerande ljusmätning, men för att fota i "studiomiljö", eller t.ex. i ett och samma utrymme med en och samma styrka på övrig belysning och samma sorts subjekt bör det funka dugligt!

.:bjorn