Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2015

Stearin på tvskärm

Köpte nyligt en Panasonic 55fx780e som jag är nöjd med.
Tjejen tyckte att tv bänken skulle piffas upp lite så hon placerade dit lite ljus, ja ni fattar vart det leder.
Det har hamnat lite små "prickar" med utsmetade områden runt omkring, någon som har nått förslag på hur jag ska få bort dem?
Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2009

Stearin är fett, så något fettlösande borde funka.
Antar att man vill undvika starkare grejer, så typ diskmedel bör till slut få bort allt.

Kan krävas några rundor dock.

[B][I]CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
MSI Z87 MPOWER | i7 4770k | Gigabyte G1 GTX1070ti | 16GB Corsair Vengeance | Samsung 850 PRO 500GB | Steelseries Sensei, Rival | Audio-technica ath-m50x | Q-pad MK85

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Sälj TV:n och köp ingen ny. TV:n är den värsta tidstjuven i modern tid! Jag slängde min gamla tjock-TV för 20 år sedan. Det har jag aldrig ångrat!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Irre:

Sälj TV:n och köp ingen ny. TV:n är den värsta tidstjuven i modern tid! Jag slängde min gamla tjock-TV för 20 år sedan. Det har jag aldrig ångrat!

Man skulle kunna argumentera för att slänga sambon med samma anledning om man känner för det, så nog är vi alla olika.

Asus ROG STRIX Z370-F | Intel Core i7 8700k | 32GB@3000MHz | 970 EVO 512GB & MX100 512GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! (Inväntar Gaming X Trio)| RM750x v2 | Skärm: Totalt mörker

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av Mansonite:

Stearin är fett, så något fettlösande borde funka.
Antar att man vill undvika starkare grejer, så typ diskmedel bör till slut få bort allt.

Kan krävas några rundor dock.

Tänkte nått likande, ska ge det ett försök! Tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017
Skrivet av Salkinn:

Tänkte nått likande, ska ge det ett försök! Tack

Köp Yes, allt annat är bara skräp.

Glöm inte att torka med en varm fuktig trasa som är skonsam mot känsliga ytor.

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I Villan
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Irre:

Jag skulle gissa att internet/sociala medier och mobiler är i särklass störst tidstjuven.

Jag hade skrapat bort det mesta av stearinet med något som inte repar (nageln...?) Och sedan försökt torka bort med icke repande trasa med lite diskmedel på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Jag hade provat fuktig trasa först bara. Med lite tur hjälper fukten stearinet att släppa med lite gnoende.

Vissa ljus har väldigt hårt stearin och det lossnar lättare.

Fukten hindrar också lite att det du gnider loss fäster igen.

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Irre:

Kanon att den lösningen fungerade för dig.
Har du några konkreta råd relaterade till trådens ämne, dvs hur man får bort stearin från en tv?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Brukar finnas rengöringsmedel för skärmar på t.ex. Kjell. Använd ABSOLUT INTE rengöringsmedel som innehåller ACETON.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Värm först med en hårfön och torka sedan bort med microfiberduk + diskmedellösning