Kan ej överklocka min 144hz skärm till 165hz

Permalänk

Kan ej överklocka min 144hz skärm till 165hz

Hejssan! Har köpt en ny skärm till min setup. Felet är att jag kan inte överklocka den. Jag har testat mycket med det ända jag får upp är "no signal". Jag har t.om gett mig in i skärmens meny och överklockat den där till 165 och "apply&reboot"at den. Gick ändå inte. Jag har en Acer Predator XB1HU

Visa signatur

Grafikkort: 1070 ti. Processor: Ryzen 7 1800x. Moderkort: Asus Prime b350-plus. Ram: 16gb 2400mhz. Nätaggregat: Fractal design 600w. Kylare: Cryorig h7 quad lumi. Chassi: Phanteks Eclipse p400s tempered glass. SSD: 250GB Samsung M.2. Hårddisk: 2TB seagate barracuda. Operativsystem: Windows 10 Home

Permalänk
Avstängd

Det enda du ska behöva göra är just att gå in i skärmen.
Till överklockningen.
Ändra till 165hz sedan klicka in knappen så den startar om.

Du ska iaf inte göra en custom upplösning med 165hz.

Men som sagt, finns inga garantier när det gäller skärmöverklockning, samma sak med Pg348q/x34 som får bi-effekter vid 100hz. Som många inte märker av, tråkigt nog, deras skärmar lär inte hålla länge.

Du kan ju prova en annan kabel (dp såklart) eller kontakta acer/din butik du köpt ifrån. Din tråd bör väl även ligga i bildskärmar och inte i windows operativsystem.

Permalänk
Medlem

Mycket troligen DP kabeln som inte orkar med bandbredden som behövs.
Har själv en AOC 165hz skärm som körs med medföljande DP kabel som funkar felfritt i 144hz och funkar i 165hz men då o då får en resync (skärmen blir svart nån sek och sen bild tillbaks) och i sällsynta fall blir helsvart (dvs bild kommer ej tillbaks).
Kablen är med andra ord en extremt liten bit över vad den klarar av.

Så jag kör på 144hz och har ej orkat handla/provat ny kabel främst för att jag inte märker nån skillnad i spel/windows och inköpet av skärmen var främst för gsync, men även 120+hz.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!