Nvidia berättar hur bolaget förbättrar uppskalningstekniken DLSS

Trädvy Permalänk
Pattern Juggler
Registrerad
Dec 1999

Nvidia berättar hur bolaget förbättrar uppskalningstekniken DLSS

Uppskalningstekniken DLSS har släppts för Metro Exodus och Battlefield V, med blandade resultat. Nvidia avslöjar nu hur bolaget ska förbättra teknikens bildkvalitet framöver.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

Anpassad för 4K... Vi vet ju hur "hög" fps man har med DLSS samt raytracing i den upplösningen.

|-I7 5820K @4GHZ | Samsung SSD 850 PRO 512 GB | Corsair SSD 60 GB | | OCZ Vector 4 SSD 256 GB | Seagate SSHD 2TB | 1x HDD 1TB | Nvidia GTX 980 OC 4GB VRAM |Corsair DDR4 2400mhz 16GB | Corsair H90i | OCZ 1000w GOLD | Asus Rampage V Extreme Intel X99 | Thermaltake Level 10 GT Svart l

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

Undrar lite lätt hur stora "källfilerna" för DLSS blir.

"Dustybridge" 2500K - 32GB RAM - Tac2 - GTX770 - 120hz - vattenkylning - vad mer behöver man veta? ;)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

"För en optimal spelupplevelse med de senaste kvalitetsförbättringarna rekommenderas det således att hålla drivrutinerna uppdaterade."

Om man inte vill spela Apex Legends då som kraschar konstant om man har drivrutiner nyare än 417.71 på RTX kort. Nvidia måste verkligen höja kvalitén på sina drivare, de är i nuläget värre än vad AMD var när de var som sämst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2005

Fungerar det alltså så, att om man spelar i säg 1080p och slår på DLSS. Då sänkes upplösningen till något ännu lägre (fps ökar då),men sedan skalas bilden upp igen till 1080p med information i bildrutorna som kommer från Nvidias datacenter, som i sin tur baseras på väldigt högupplösta snapshots tagna ur spelet.
Eller har jag missat något?

Om inte nedskalningen sker ser jag ingen anledning till att man kan få högre fps med dlss på än att köra ren upplösning utan någon form av AA.

Skickades från m.sweclockers.com

i7 4790K, 16GB 1600Mhz, Intel 520 SSD, ASUS Z97-A, Sapphire RX Vega 56 Pulse, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S, Maelstrom 240T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2003

@Beinerfelt: Normalt så kör du lägre upplösning än det du valt, DLSS skalar sedan upp den till det du har inställt. Dock lär det komma ytterligare en funktion där du exempelvis kör 4K och får detaljrikedom av 16K-32K.

1: Intel i7-3930K | 32GB Corsair Dominator GT | Asus Rampage IV Extreme x79 | 2 x 1080 GameRock Premium 8GB | 2 x Samsung Pro 840 512GB | Corsair AX1200i | BenQ XL2411 24" / W1070 135" | Bose QC25 | Windows 10 Pro x64 | HTC Vive |
2: Intel Core i7-4700HQ | 32GB RAM | Intel HM87 Express | GTX 780M | 17" | Windows 10 Pro x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
TX-225 GAVw
Registrerad
Dec 2017

Jag har iaf för stunden valt bort mitt RTX 2080 och kommer helt enkelt köra på GTX 1070 Ti istället fram tills RTX 20 serien får en ersättare om inte de händer något mirakulöst under 2019!

🖥 Fractal Design Define Mini C. Fractal Design Integra M 550W. Intel Core i5-8600K. GIGABYTE Z370M D3H. 2x8GB Crucial Ballistix Elite 2666MHz. GIGABYTE GTX 1070 Ti WINDFORCE. 500GB WD BLACK SN750. 1TB Crucial P1. 32 GB Intel Optane Memory. 2TB WD Black. LG BP50NB40.
AOC G2460FQ. GUNNAR VAYPER ONYX. Logitech G603. Logitech G240. Logitech G613. Logitech G933. Luxorparts Headphone Stand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2003

DLSS = Double Loaded Screen Softness

Lanserades först som Blur 2000 men det kändes som ett oklart budskap att ge för en teknik som ska sälja.

System: CPU: 4790K, MB: Asus Z97-A, Memory: 16GB DDR3, GPU: 1x GTX 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Värmdö
Registrerad
Feb 2007

Dagens budget-tip aka "DLSS on a budget". Sänk upplösningen och peta inte bort ögonbajset på morgonen när ni vaknar. Låt skiten sitta kvar.

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

DLSS and ray tracing, it just works!

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Lordsqueak:

Undrar lite lätt hur stora "källfilerna" för DLSS blir.

Inte så stora. De innehåller beskrivande data, inte bildfiler eller liknande i sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Workstation (speldator på fritiden): 2 x Xeon E5-2680 v3 - 128GB ECC DDR4 - 800GB PCIe SSD NVMe - Radeon VII

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Bildfrekvensen å sin sida måste vara så pass låg att beräkningen för DLSS-bilden går snabbare än spelets rendering, annars slås funktionen automatiskt av.

#sistaspiken

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av Dalton Sleeper:

@Beinerfelt: Normalt så kör du lägre upplösning än det du valt, DLSS skalar sedan upp den till det du har inställt. Dock lär det komma ytterligare en funktion där du exempelvis kör 4K och får detaljrikedom av 16K-32K.

Hur tänker du att det skulle fungera?

Skickades från m.sweclockers.com

CPU: R7 1700 @3.8GHz | GPU: EVGA 1080 Ti SC Black Hybrid(2x SilentWings 3 Highspeed)(core: 1627 MHz, Mem: 11208 MHz) | MB: MSI X370 Gaming Pro Carbon| RAM: 2x8 GB G.Skill Ripjaws V @3200MHz CL14|Cooling: Fractal Design Celsius S24 (Corsair ML120)|PSU: EVGA Supernova G3 750W|SSD: Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 950 pro 512GB + Samsung 850 EVO 500GB + Intel DC S3510 480 GB + 850 EVO 2TB|HDD: WD Black 1TB|FANS: Corsair ML140 x2|CASE: Fractal Design Meshify C|RGB: 4x Phanteks Halo + LED-slinga + GPU-holder

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005

nVidia: Det är inte vårt fel. Det är spelmotorns fel. Spelarna använder den fel.
Det är spelutvecklarnas fel att de implementerar det dåligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2003

@sweisdapro: Det har nVidia pratat om redan, det blir mer som supersampling då deras träning jobbar på referensbilder med mycket högre upplösning än den man normalt spelar på, dvs mer detaljer. I princip är det ju vad DLSS gör nu, bara att dom först sänker upplösningen.

1: Intel i7-3930K | 32GB Corsair Dominator GT | Asus Rampage IV Extreme x79 | 2 x 1080 GameRock Premium 8GB | 2 x Samsung Pro 840 512GB | Corsair AX1200i | BenQ XL2411 24" / W1070 135" | Bose QC25 | Windows 10 Pro x64 | HTC Vive |
2: Intel Core i7-4700HQ | 32GB RAM | Intel HM87 Express | GTX 780M | 17" | Windows 10 Pro x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Flesta 4K tv kan ju skala upp input från lägre upplösningar, utan att belasta datorns eller en konsols hårdvara. Så varför inte bygga in den tekniken i datorskärmarna direkt istället.🤔

Skickades från m.sweclockers.com

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 128gb / Timecapsule 3TB / Ipad Air 2 / Apple Watch 42mm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Det jag är mest intresserad av när det kommer till DLSS är om det kan användas som ett billigare alternativ till MSAA, men med jämförbar bildkvalite. Som jag förstått det används det enbart för uppskalning än sålänge. Det jag skulle vilja är att bilden renderas i den upplösning den visas i, sedan skalas relevanta delar av bilden upp för att användas som input till en vanlig anti aliasing algoritm.

Det är ett häftigt koncept med DLSS, synd att resultatet är ganska uselt för tillfället. En del av mig undrar: har de inte testat detta innan de implementerade det i GPUer??

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

@Playboy_1338: Detta är en helt annan typ av uppskalningsteknik. DLSS använder maskininlärning för att gissa sig till detaljer som saknas i bilden, och har implementerats så att den använder ett unikt dataset för varje spel. TVn använder enkel interpolering eller liknande för att jämna ut bilden och undvika taggiga kanter. Din datorskärm klarar också av att göra detta, bara gå in och ändra upplösningen som datorn matar skärmen med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jun 2003

Är det bara jag som tycker det är lite obehagligt att Nvidias serverparker ska lägga sig i när jag spelar? /foliehatt on

Intel 7700 | 16 GB RAM | RX 570 Mini | HDPlex 160W | Logic Supply MC600

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Maj 2013

Får ju verkligen hoppas att det förbättras en hel del. Aja, hur eller hur så finns ju RT om inte annat och det är ju framtiden helt klart.

Det som dock är konstigt är att de ens släppte funktionen (DLSS) till dessa kort när det nu ett halvår efter RTX-launch fortfarande knappt finns och när det finns inte fungerar bra alls. Mycket märkligt tycker jag. Bättre de hade testat det internt en längre tid och sen kommer det med RTX 3000-serien eller något istället. Väl fungerade och värt det mervärde de tar ut i pengar för korten.

Chassi: Fractal Design Define R4 | MB: ASRock Z77 Extreme 4 | CPU: Intel Core i7 3770K@4.2Ghz | Kylare: Noctua NH-U9B | RAM: 8GB Team Elite DDR3 1600Mhz | GPU: Palit GTX 1080 Ti Super Jetstream | PSU: EVGA Supernova G2 750W | TGB: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Sony MDR-1A+Antlion Modmic 4.0

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av superapan:

Är det bara jag som tycker det är lite obehagligt att Nvidias serverparker ska lägga sig i när jag spelar? /foliehatt on

Hmm. Kan det röra sig om ett missförstånd här kanske? Nvidias servrar är inte inblandade när kör något på din dator. Det man använder serverparkerna till är att i förtid ta fram bildmaterial som kan stoppas in för att förbättra bildkvalitén för lägre upplösningar. Nvidia kör alltså sina servrar på högvarv innan spelet ens släpps och det är inte kopplat till vad du gör på datorn.
Det du sedan gör är att hämta hem det här paketet med servergenererat innehåll och med nvidiakortet i datorn kan man sedan generera effekter i from av DLSS. Det här fungerar hur bra som helst offline

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av Söderbäck:

Nvidia kör alltså sina servrar på högvarv innan spelet ens släpps och det är inte kopplat till vad du gör på datorn.

Det var det vi såg effekten av i Metro Exodus?

CPU: R7 1700 @3.8GHz | GPU: EVGA 1080 Ti SC Black Hybrid(2x SilentWings 3 Highspeed)(core: 1627 MHz, Mem: 11208 MHz) | MB: MSI X370 Gaming Pro Carbon| RAM: 2x8 GB G.Skill Ripjaws V @3200MHz CL14|Cooling: Fractal Design Celsius S24 (Corsair ML120)|PSU: EVGA Supernova G3 750W|SSD: Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 950 pro 512GB + Samsung 850 EVO 500GB + Intel DC S3510 480 GB + 850 EVO 2TB|HDD: WD Black 1TB|FANS: Corsair ML140 x2|CASE: Fractal Design Meshify C|RGB: 4x Phanteks Halo + LED-slinga + GPU-holder

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2001

IT JUST WORKS

CPU: Intel i7 6800 @ 4.6 GHz | MK: MSI x99 Pro Carbon | Gpu: Asus GTX 1080 Ti Poseidon @ 2100Mhz | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 32 GB | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Psu: Corsair RMI 1000W | Kylning: Custom vatten med 3 radiatorer och dubbla D5 pumpar samt Waterchiller | Skärm: OLED65B7V

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2002

Finns utrymme för förbättringar av DLSS helt klart. Jag provade att slå på det men om man kollar noga så försvinner det en hel del skärpa i texturer och så.

Skämt åsido så blir jag inte riktigt klok på hur bra DLSS egentligen potentiellt är, om det implementeras "perfekt". Infon från Nvidia är till stor del en massa PR-mumbojumbo, såklart, alla texter passerar PR-avdelningen som har betalt för att försöka skapa en hype.

Men jag tänker att rent tekniskt så borde det nuvarande resultatet vara långt från det som deras (icke-PR) ingenjörer har tänkt sig och lagt ner åratal av utveckling på? Jag menar allt jobb med dedikerad hårdvara, drivrutiner och hela köret, varför är det inte betydligt bättre än vad vi sett? Känns som nånting saknas. Är det helt enkelt släppt ofärdigt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan/Lund
Registrerad
Nov 2004

Nvidia: Bla bla it just works bla bla soon works bla bla nåja vi fick er att köpa våra övehypade kort ändå så.

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Playboy_1338:

Flesta 4K tv kan ju skala upp input från lägre upplösningar, utan att belasta datorns eller en konsols hårdvara. Så varför inte bygga in den tekniken i datorskärmarna direkt istället.🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Uppskalning finns inte bara i 4KTVs utan i alla TVapparater från de senaste 15 åren. Samma sak gäller alla datorskärmar sedan väldigt länge.
Sätter du igång ett spel och ställer inte lägre upplösning i spelet än skärmens upplösning så skickar du vanligen ut en lägre upplöst bild till skärmen som måste skalas upp efteråt. Det här kan alla skärmar så den funktionen finns redan ;).

Det man försöker uppnå med DLSS är att ta fram en metod som ger mycket bättre bild i uppskalningen än vad en färdig generellt uppskalningsalgoritm kan klara av att leverara. Man kan bara göra "så mycket" när man skalar upp en bild i skärmens hårdvara.
DLSS innebär både anpassad uppskalning per spel och till detta kommer även ett massivt dataset med information om hur saker kan se ut i högre upplösningar och efter uppskalningen tillförs bildförbättringar baserade på datasetet som är unikt för varje spel.

Man vill alltså ta fram en mycket vassare metod för uppskalning.
Sedan är väl frågan hur mycket bättre det egentligen är än så länge ;). Vi får väl se vad det kan innebära närmsta året.

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Somewhere
Registrerad
Jun 2008

Positivt att Nvidia svarat så snabbt på kritiken och att dom faktiskt jobbar på att lösa problemen. Det hade dock varit bra om dom hade beskrivit hur det fungerar med fördelning av lasten mellan CUDA-cores vs Tensor-cores tidigare med avseende på beslastning.

Det politisk korrekta här på SWEC har varit att såga både RT och DLSS innan man ens har gett den chansen att visa vad det kan ge. Det är ny teknik och den är aldrig perfekt från day one, ny teknik tar tid att mogna ungefär som AMD's grafikdrivrutiner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Maj 2006

Bra i alla fall att Nvidia jobbar på att förbättra DLSS, bra teknik på pappret får hoppas det presterar i praktiken också längre fram. Ray tracing är jag dock redan imponerad av, riktigt snyggt blev det i BF V.

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero * CPU: AMD Ryzen 7 2700X * RAM: 32Gb G.Skill TridentZ RGB 2933Mhz CL14 * PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum * GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC * SSD: Samsung 860 EVO 2 TB * DVD: ASUS DVD-RW * Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart * Skärm: Alienware AW3418DW

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trondheim, Norge
Registrerad
Feb 2005

Vem med vettet i behåll har AA över huvud taget när dom spelar i 4k? Det behövs ju inte. I alla fall på upp till 32" skärmar. Kanske 40" och uppåt, men då sitter man väl längre undan så det jämnar ut sig (nu pun intended)

Och 4K med raytracing på..jo tjena. Nästa bild tack.

Ryzen 1700 @3750--2X8GB G.Skill 3600 @3333mhz-14-14-14-14-30-44--GTX 1080 med Corsair H105 plus Kraken adapter--EK Kylning på CPU-EVGA 850 G3--Handfull SSD

9900K@5.2--2X8GB G.Skill Ripjaws 3600 @ 4133 17-17-17-36--Gigabyte Windforce 2080 TI--Rog Strix Z390-F--Noctua NH-D15

-----------Twitch-------------

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan/Lund
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av marcusOCZ:

Vem med vettet i behåll har AA över huvud taget när dom spelar i 4k? Det behövs ju inte. I alla fall på upp till 32" skärmar. Kanske 40" och uppåt, men då sitter man väl längre undan så det jämnar ut sig (nu pun intended)

Och 4K med raytracing på..jo tjena. Nästa bild tack.

Många som gör det faktiskt. Jag är inte en av dom.
Jag är tack o lov inte så känslig så att jag behöver just AA på om jag kan få behövliga fps med det av oavsett upplösning.
Tycker det är viktigare med skarpa texturer.

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.