[FreeNAS rsync] lite osäker hur man ska config

Permalänk
Avstängd

[FreeNAS rsync] lite osäker hur man ska config

Tjo,

Känner mig lite osäker och vill inte förlora någon data.

Jag vill att allt som ligger i ESXI mappen ska rsync mot backup disken men är lite osäker då det finns server och client ska jag ha server till mappen ESXI och client mot backup disken eller tänker jag fel?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

är det rsync i guit du tänkt sätta igång?
web guits rsync är någonslags wrapper till rsync verktyget som är inkluderat i OSet tror jag.

Jag kör själv rsync jobb på min freenas, fast genom ett bash script jag schemalagt,
rsync finns i din PATH variabel och är ganska simpelt

syntax är rsync -flaggor /source /destination
du kan ssha in och kolla man rsync

tyvärr har jag inga tips kring guit då jag inte testat köra genom den..

/source och /destination kan även vara remote locations typ root@server1:/source root@server2:/destination

Permalänk
Medlem

Om båda underliggande filsystemen är zfs och det inte ska göras några förändringar i backupmappen så låter det vettigare att använda zfs send/receive istället för rsync som måste läsa filsystem och filer för att se vad som ändrats.

Permalänk
Medlem

@superegg: det är lite knåpigt, men det går att göra med rsync. Snapshots och send/recv är förstås också ett alternativ, men det måste göras manuellt med cron om destinationen är på samma server.

för Rsync (gamla GUI):

  • Skapa en rsync module vid Services/Rsync/add module: Ge namn, specificera destinationskatalog och se till att samma katalog redan finns för annars strejkar rsync. Sätt ägare root. Jag tror inte detta har någon säkerhetsaspekt vilande över sig och jag fick det inte att funka med de förinställda nobody.

  • Skapa en rsync task: path är den katalog du vill kopiera, kör som root, remote host samma server som filerna ligger på då det inte är fråga om remote i det här fallet (IP använder jag), namn på modulen samt push, och så alternativen längre ner som du vill.

  • I rsync task kan du specificera en egen loggfil i optionsrutan längst ner (typ: --verbose --log-file=/mnt/TANK/mystuff/rsync-foto.log) om du vill analysera i detalj om symboliska länkar hoppas över eller nåt annat är vajsing. Tror en sån loggfil också måste skapas tom innan första körningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guermantes:

@superegg: det är lite knåpigt, men det går att göra med rsync. Snapshots och send/recv är förstås också ett alternativ, men det måste göras manuellt med cron om destinationen är på samma server.

för Rsync (gamla GUI):

  • Skapa en rsync module vid Services/Rsync/add module: Ge namn, specificera destinationskatalog och se till att samma katalog redan finns för annars strejkar rsync. Sätt ägare root. Jag tror inte detta har någon säkerhetsaspekt vilande över sig och jag fick det inte att funka med de förinställda nobody.

  • Skapa en rsync task: path är den katalog du vill kopiera, kör som root, remote host samma server som filerna ligger på då det inte är fråga om remote i det här fallet (IP använder jag), namn på modulen samt push, och så alternativen längre ner som du vill.

  • I rsync task kan du specificera en egen loggfil i optionsrutan längst ner (typ: --verbose --log-file=/mnt/TANK/mystuff/rsync-foto.log) om du vill analysera i detalj om symboliska länkar hoppas över eller nåt annat är vajsing. Tror en sån loggfil också måste skapas tom innan första körningen.

Så om jag tolka det rätt så ska server vara på "backup001" och client vara "ESXI"?
Ska undersöka detta mer när mina andra diskar ha kommit.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag vill att allt som ligger i ESXI mappen ska rsync mot backup disken men är lite osäker då det finns server och client...

Jag är på 11.0-U4 och har inte orden "server" eller "client" i mina dialogrutor för att confa en rsync-task, så jag kan inte hjälpa dig med den specifika frågan. Är det nåt ESXI specifikt, kanske? I så fall är kanske inte mitt svar relevant då det visar hur man gör mellan två vanliga zfs pooler.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guermantes:

Jag är på 11.0-U4 och har inte orden "server" eller "client" i mina dialogrutor för att confa en rsync-task, så jag kan inte hjälpa dig med den specifika frågan. Är det nåt ESXI specifikt, kanske? I så fall är kanske inte mitt svar relevant då det visar hur man gör mellan två vanliga zfs pooler.

Nä det står inte ordet server eller client, men Rsycn-modul är server och Rsync uppgift är client vad jag toka det som.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg: nej,, modulen definieras på mottagaren. Task (uppgift? ) på mottagaren.