XLR mikrofon som man inte måste ha i munnen för att höras

Permalänk
Medlem

XLR mikrofon som man inte måste ha i munnen för att höras

Hej!

Är ute efter en XLR mikrofon till datorn, har ett Focusrite Scarlett Solo, så har XLR ingång + 48V tillgängligt. Som titeln säger så vill jag ha något som jag inte måste ha 2cm från mig för att höras, köpte en Shure PG58 för ett tag sen, men sålde den direkt av just den anledningen. Är ute efter något jag kan ställa på bordet en bit ifrån mig och ändå höras tydligt.

Tips på vad jag kan köpa?

Visa signatur

CPU: i5 4690k @ 4.2ghz | Kylare: Hyper 212 EVO | MB: MSI Z97-G45 | RAM: Corsair 16GB | GPU: Asus 760 2GB | OS SSD: Intel 530 120GB | HDD: Seagate 1TB | SSD: Samsung EVO 250GB | PSU: CX600M | Chassi: Define R4 window | Fläktar: 4x140mm

Permalänk

@DooD: Du behöver ha en kondensatormikrofon. Den har högre känslighet. Tänk bara på att den tar upp allt ljud mycket lättare, inte bara ljud som du tycker passar bra

Kolla hos thomann, dom har en hel del. https://www.thomann.de/se/mikrofoner.html

Vilken variant som passar bäst är lite upp till dig och vad du ska ha den till.
Ska den bara stå på ett bord kanske en riktmikrofon är vettigt, men om du kan montera den på en arm kanske du kan ha en mikrofon likt den typ man har i radio osv, som du ändå kan ha närmare men inte i ansiktet..

Har ett par billiga mikar själv av denna typ, används otroligt sällan men jag måste säga att dom låter galet bra för den lilla summan.
Tänker inte ge mig in i någon debatt om att andra låter bättre för det säger sig självt, men för priset är dom helt ok! Kvalitet och hållbarhet låter jag vara osagt..

https://www.thomann.de/se/the_tbone_mb78_beta.htm

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

När det gäller mickar så är det som med tävlingscyklar - det finns ingen takpris.

Titta på vad Bruel&Kjaer mickar i toppskiktet kostar - folk kan köpa bra bilar för dom pengarna, för priset på dom begagnade mickarna alltså...

Och det finns oerhörda många sorter och modeller med var och egen karaktär - somliga skaffat sig namn först efter många år för att ha rätt 'sound' i tex. studio-bruk.

Somliga av Sennhisers reporter-mickar är fula som stryk (tänk 70-tals mickar och när det filmades i svartvitt innan videon kom) men ljudteknikerna älskar dem för att de har rätt 'ljud' för situationen, andra beskriver micken tillhörande småskolans högtalarutrop som 'gudomlig' men ingen vet var den kommer ifrån eller om den går att köpa då den har minst 40 år på nacken eller om ljudet beror på att micken dunsat i backen ett otal gånger...

Kort sagt det är som ljudanläggningar - ingen påkostad förstärkaranläggning kan kompensera för dåliga eller helt fel högtalare för uppgiften - samma med mickar...

Permalänk
Rekordmedlem

Är det tyst i rummet i övrigt ? Om inte så behöver du en riktmikrofon för en vanlig kondensatormikrofon är alldeles för bra på att återge alla ljud som finns och om du söker på shotgunmikrofoner hittar du såna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det finns massor av mickar för pod-inspelning, somliga med puffskydd, dämpmatta bakom och allt och där har man situationen att inte vara för nära micken men ändå inte i allt för väldämpad studiorumsmiljö. - dock var många av dem för direkt USB-anslutning och det var inte riktigt det du önskade.

Som redan nämnt rummets akustiska miljö och grund-bullernivå kommer ha stor inverkan på kvalitén så fort du är minsta bit i avstånd från micken...