Permalänk
Inaktiv

Problem med i7 5820K

Hej hej! Har en PC här som kan småhacka i Fortnite, särskilt om man har saker uppe på andra skärmen.

Specs:
MSI GTX 1080 Gaming X 8GB
i7 5820K 3,3GHz
Asus X99-A
HyperX Fury Black DDr4 3200MHz 16GB
Corsair RM850X 850W
och diskarna är en Samsung SSD 960 EVO samt en WD Blue 3D NAND

Nu är jag ingen expert på hur CPUs brukar bete sig men det verkar vara en eller två kärnor som ofta går upp till ca 85-100% medans de andra är mycket lägre. Vi kan också utesluta temperaturer.

Är det någon som har en teori vad detta kan bero på?

Tack på förhand

Permalänk
Inaktiv

Det hackade även sönder om man försökte kolla 8K videos på Youtube i Chrome men inte i Edge. Dock gick detta till sig när man aktiverade maskinvaruacceleration i Chrome men det var inte så på min flickväns dator som har en i5 6600K.

Permalänk
Inaktiv

Här är ett klipp jag spelade in nyss för att visa hur kärnorna och gpun är medans man spelar Fortnite på medium 1080p med specsen från första inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Hej hej! Har en PC här som kan småhacka i Fortnite, särskilt om man har saker uppe på andra skärmen.

Specs:
MSI GTX 1080 Gaming X 8GB
i7 5820K 3,3GHz
Asus X99-A
HyperX Fury Black DDr4 3200MHz 16GB
Corsair RM850X 850W
och diskarna är en Samsung SSD 960 EVO samt en WD Blue 3D NAND

Nu är jag ingen expert på hur CPUs brukar bete sig men det verkar vara en eller två kärnor som ofta går upp till ca 85-100% medans de andra är mycket lägre. Vi kan också utesluta temperaturer.

Är det någon som har en teori vad detta kan bero på?

Tack på förhand

Du kanske ska ta och överclocka din cpu , du kör just nu med stock hastighet.
Dra upp den till 4.2 eller 4.5Ghz om den klarar den hastigheten så borde det bli skillnad.
Jag själv skulle aldrig köra min idag i 3.3Ghz då det kan bli lite segt.
Kör min i 4.6Ghz och kan rekommendera att du borde klocka din lite
Du får 2 clip med min 5820k, 4.4Ghz och 4.6Ghz i 2 olika spel med ett 1070
https://www.youtube.com/watch?v=pbh9cFlNs6E&t=30s
https://www.youtube.com/watch?v=An0TWgg6RCQ

Edit: Dock inte fortnite på klippen men skulle nog tappa en hel del i fps om jag körde stock som du gör

Permalänk
Inaktiv

@ExcZist: Tusen tack för ditt svar! Kan det vara så enkelt? Kylaren som sitter i den här är rätt ordentlig, en Noctua NH-U14S. Känner mig dock inte helt bekväm att klocka datorn då det inte är min egen. Har hållt på en del med sånt på min egen dator med en Ryzen 2600 och det har gått ganska bra men är lite feg fortfarande att göra det på andras

Men du tror att det skulle göra stor skillnad och att det kan vara där det sitter?

Edit: f.ö. bra spelat i Apex men kul när du sänker dig själv med kaststjärnan typ 1:25 hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

@ExcZist: Tusen tack för ditt svar! Kan det vara så enkelt? Kylaren som sitter i den här är rätt ordentlig, en Noctua NH-U14S. Känner mig dock inte helt bekväm att klocka datorn då det inte är min egen. Har hållt på en del med sånt på min egen dator med en Ryzen 2600 och det har gått ganska bra men är lite feg fortfarande att göra det på andras

Men du tror att det skulle göra stor skillnad och att det kan vara där det sitter?

Jag gissar och tror rätt säkert att det kan vara felet, provade att spela BF1 ifrån början med min 5820k " Noctua NH-D15" stock och klockad och skillnaderna var rätt stora samt att jag upplevde att Windows kunde kännas segt då kärnorna var långsamma pga den låga klockhastigheten.
Om du lyckas klocka den så borde den bli piggare , kör min i 4.6Ghz på 1.26V "kan gå till 4.8Ghz men kräver 1.45V " vilket jag inte tycker är värt det.

Borde inte vara någon större fara, var själv lite orolig när man skulle hjälpa andra men när man vant sig så kommer det inte vara några problem alls.
Sätter du t.e.x 4Ghz eller 4.2Ghz och t.e.x 1.3/1,35V så är det inte någon fara. Allt under 1.4V går bra men finns ju de som kör med 1.45V. Men om den kan gå i 4Ghz till 4.5Ghz så är det super samt ju lägre volt ju bättre är det.
Sen kan du/ni bara sänka Volten tills den blå skärmar och då vet ni vilken den lägsta volt är som den klarar på just den hastigheten och då höjer ni volten bara ett snäpp till

Permalänk
Inaktiv

@ExcZist: Tusen tack! Ska rådfråga honom hur han vill göra imorgon så får vi se men det låter mycket vettigt det du säger. Upplever också att Windows inte alls är så rappt som det skulle kunna vara och det kanske beror på just detta också förmodligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

@ExcZist: Tusen tack! Ska rådfråga honom hur han vill göra imorgon så får vi se men det låter mycket vettigt det du säger. Upplever också att Windows inte alls är så rappt som det skulle kunna vara och det kanske beror på just detta också förmodligen.

Mjo det kan mycket väl vara felet om inget annat är fel, men 3.3Ghz är inte mycket på den processorn.
Men jagar ni upp den till 4-4.5Ghz så kommer det bli snabbare samt att spelen kommer flyta på bättre.
Nästan ett måste med så gamla processorer "även om de inte är så gamla "
Men som sagt 4-4.5hz på 1.3-1.35V borde funka. Ni får prova er fram men det räcker att ni sätter Manuell overclock, sen vilken Hastighet t.e.x 42 sen All cores sen scrolla ner till Cpu Voltage , ändrar ni till Manuell " 1.3/1.35" Så borde den starta utan några större problem, sen kan ni prova att höja eller sänka Cpu hastigheten samt volt om ni så önskar.
Lycka till och det borde inte vara något större problem . Bara att googla på det moderkortet så kommer ni hitta massor av trådar där folk frågar om överclocking för X99 samt 5820K
Edit: Mer ändringar ska du inte behöva göra för att få cpun att tuffa i högre hastigheter

Mvh

Permalänk
Inaktiv

@ExcZist: Det låter bra. Har som sagt en del erfarenhet av överklockning men uppskattar verkligen att du ger riktlinjer med Ghz och volt så man slipper mecka allt för mycket för att hitta något som funkar om man vill göra ett snabbt prov Skulle vara roligt för honom om det är så pass enkelt att pigga upp datorn. Jag kanske får passa på att fråga dig vad du tror att man kan få för just denna CPU samt moderkort? Han är nämligen lite småsugen på att byta ut CPU mot ett Ryzen 2700X och då blir det nytt moderkort också förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

@ExcZist: Det låter bra. Har som sagt en del erfarenhet av överklockning men uppskattar verkligen att du ger riktlinjer med Ghz och volt så man slipper mecka allt för mycket för att hitta något som funkar om man vill göra ett snabbt prov Skulle vara roligt för honom om det är så pass enkelt att pigga upp datorn. Jag kanske får passa på att fråga dig vad du tror att man kan få för just denna CPU samt moderkort? Han är nämligen lite småsugen på att byta ut CPU mot ett Ryzen 2700X och då blir det nytt moderkort också förstås.

Tror inte det är så stor skillnad på Ryzen 2700x och 5820k i spel, förutom att det är mer kärnor och att Ryzen är bra till mycket annat samtidigt.
Vad den kan vara värd, jadu 3-4 Tusen kanske?
Har nästan ingen koll på dessa begagnade då jag köpte min ny men lägg upp en intressekoll så ser du ju vad folk vill betala och så kan ni fundera på om det är värt pengarna för att köpa en ny 2700x eller motsvarande I7/i9.
Jag själv hade ju sagt, behåll processorn och vänta tills Rysen "3700X" eller nästa gen i7/i9 kommer då den processorn är vass än.
Du kan ju visa han detta klipp så kan ni prata om det är värt att uppgradera till något som ger typ samma prestanda

Permalänk
Medlem

Oavsett dator jag använt så om man har haft uppe en video på andra skärmen samtidigt som man spelat så har det varit microstutter (eller som du säger, "småhack") utan undantag. Har en 144Hz och en 60Hz skärm. Hade vart intressant att höra om samma fenomen upplevs av någon med två 144Hz eller två 60Hz skärmar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ExcZist:

Tror inte det är så stor skillnad på Ryzen 2700x och 5820k i spel, förutom att det är mer kärnor och att Ryzen är bra till mycket annat samtidigt.
Vad den kan vara värd, jadu 3-4 Tusen kanske?
Har nästan ingen koll på dessa begagnade då jag köpte min ny men lägg upp en intressekoll så ser du ju vad folk vill betala och så kan ni fundera på om det är värt pengarna för att köpa en ny 2700x eller motsvarande I7/i9.
Jag själv hade ju sagt, behåll processorn och vänta tills Rysen "3700X" eller nästa gen i7/i9 kommer då den processorn är vass än.
Du kan ju visa han detta klipp så kan ni prata om det är värt att uppgradera till något som ger typ samma prestanda
https://youtu.be/k3uLYQkqgS0

Sant glömde helt bort kommande Ryzen! Håller helt med att han borde isf vänta till den om han är sugen på ny CPU. Får visa det där klippet Tack för alla svar från en entusiast till er andra här som varit till enorm hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Klocka du till 4,4 och 1,25v så är det inte värt att köpa ryzen. Än...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |