Chrome vägrar skicka ljud via USB till Blackstar ID Core BEAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019

Chrome vägrar skicka ljud via USB till Blackstar ID Core BEAM

Ljudet har slutat funka (det har alltså funkat tidigare) i Chrome när jag kör via extern USB-högtalare..

Jag har en extern ljudenhet till min dator. Det är en Blackstar ID Core BEAM. Tills för någon dag sedan har det inte förorsakat några problem men nu kan inte Chrome sända ljud till den enheten.

Det har (som sagt) funkat tills någon gång igår. OM jag minns rätt var det efter att ha kollat på en streamad film eller något på Youtube på teven via Chromecast. När jag återgick till att kolla via datorn hade Chrome tystnat.
Men det kan vara så att jag mins fel och att det inte alls var då det hände.

Jag har ljudet på i Chrome och på datorn. Så länge jag använder det inbyggda ljudkortet i datorn funkar allt som det ska. Skickar jag ljudet till min externa högtalare via Bluetooth så funkar det. Skickar jag till mitt headset via Bluetooth så funkar det. Men om jag som jag gjort tidigare och har den externa högtalaren kopplad via USB så funkar det inte.

Andra program som tex Internet Explorer eller Windows Media Player har inga problem. Ljudet skickas via USB till den externa högtalaren. men Chrome klarar inte av det (längre).

Jag har varit inne i Chromes inställningar och slagit på och av ljudet några ggr utan resultat (nu är det påslaget igen). Ljudet är också (självklart) påslaget i Youtube. Så felet verkar ligga i att Windows inte uppfattar att Chrome försöker spela upp ljud. Men alltså bara när jag försöker skicka via USB till min externa högtalare (Blackstar ID Core BEAM).

Jag har även gjort en ominstallation av Chrome - det hjälpte inte det heller.

Väljer jag att skicka en video (via Chromecast) till teven så funkar ljudet på teven. Men om jag stänger ner Chromecast och återgår till att titta på datorn så är det TYST.

En kanske viktig sak att påpeka är att när jag försöker köra ljudet från Chrome via USB till externa högtalaren så visas inte Chrome i Windows Volymkontroll. Lyssnar jag på ljud från något annat program (IE eller WMP) så dyker dessa upp med egna volymkontroller där… Kopplar jag över till någon annan ljudenhet - internt ljud, eller via Bluetooth till lurar (eller tom till ID Core BEAM) - så dyker Chrome upp och allt funkar som det ska.

Jag har en annan ljudenhet (en Zoom R8) som jag kan köra som audio interface via USB och då funkar det också utan problem…

Jag har testat att koppla min ID Core BEAM till olika USB-utgångar från datorn och det har inte hjälpt. Jag har testat USB-kabeln genom att koppla den till surfplatta och telefon och då funkar det att skicka ljudet från dessa. Så det verkar inte vara något fel på kabeln eller på datorns USB-utgångar

Vad kan vara fel?
Skulle så gärna vilja få det att funka igen
… men jag vet inte vad nästa steg i felsökningen ska vara.

Alla tips och råd är välkomna