Permalänk

Ny dator eller uppdatera?

Tjena! Jag sitter och klurar på hur jag ska göra. Alla tips mottages.

Min dators speccs:
GTX 970 4GB
I5 6600 3.5
8 GB ram

Kortet börjar bli riktigt trött, ska jag sälja hela datorn och köpa ny eller uppgradera GPUn till tex 1070? Tips?

Jag har ingen möjlighet att bygga en helt ny pga inga kunskaper inom ämnet. Så antingen helt ny eller sätta in något nytt.

Permalänk
Medlem

Jag tror du får bra effekt med ett 1070.

Om du köper ett 1070 kan du se hur bra det blir.
Skulle du inte vara nöjd med det, får du plocka ihop delar som matchar ditt 1070.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

@olleswarding:

Kan du sätta i något nytt så är jag så gott som övertygad om att du kan bygga nytt också. Kolla guiderna här på sidan och ta det bara lugnt och metodiskt. Jag hade inga kunskaper heller när jag byggde min första datorn men följde guider och väntar nu på chassi och PSU för att bygga ihop min tredje dator

Permalänk
Skrivet av KarlHelmer:

@olleswarding:

Kan du sätta i något nytt så är jag så gott som övertygad om att du kan bygga nytt också. Kolla guiderna här på sidan och ta det bara lugnt och metodiskt. Jag hade inga kunskaper heller när jag byggde min första datorn men följde guider och väntar nu på chassi och PSU för att bygga ihop min tredje dator

Jo det är möjligt med en massa guider. Men behöver jag uppgradera tex CPU? Känns som att det är GPUn som falerar här

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av halojoy:

Jag tror du får bra effekt med ett 1070.

Om du köper ett 1070 kan du se hur bra det blir.
Skulle du inte vara nöjd med det, får du plocka ihop delar som matchar ditt 1070.

Just ja, men du tror att ett 1070 duger? Spelar krävande spel! Och det känns som att det är grafiken som falerar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Går ju lättare att bedöma om du anger vilka spel du spelar och i vilka upplösningar samt behov av fps.

Jag kör uteslutande simracing i VR och kör det med ett 1080 Ti och en i5 8600K vilket ger mig mina 90fps som jag behöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av olleswarding:

...ska jag sälja hela datorn och köpa ny eller uppgradera GPUn till tex 1070? Tips?

Om du hittar ett begagnat 1070 så rekommenderar jag det starkt. Om du ska köpa nytt så köp ett 2060 istället för ungefär samma pris men bättre prestanda.

Permalänk
Skrivet av KarlHelmer:

Går ju lättare att bedöma om du anger vilka spel du spelar och i vilka upplösningar samt behov av fps.

Jag kör uteslutande simracing i VR och kör det med ett 1080 Ti och en i5 8600K vilket ger mig mina 90fps som jag behöver

Självklart. Apex, overwatch, csgo. Är fps nörd så vill ligga på stable 144 fps!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av employed:

Om du hittar ett begagnat 1070 så rekommenderar jag det starkt. Om du ska köpa nytt så köp ett 2060 istället för samma ungefär samma pris men bättre prestanda.

Tack för tips!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

8gb ram är inte så bra.
När jag spelar ligger jag på 7-8 med Windows uppe. Så du kanske ska slänga in 8gb till och ett 2060.
Se till att köpa samma ram som du har ifall du ska köpa 8gb till. 4x2 eller vad du har.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _F1GHT3R_:

8gb ram är inte så bra.
När jag spelar ligger jag på 7-8 med Windows uppe. Så du kanske ska slänga in 8gb till och ett 2060.
Se till att köpa samma ram som du har ifall du ska köpa 8gb till. 4x2 eller vad du har.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad ligger du på med Windows nere?

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk

Köp 8gb ram extra, ett 2060/1070 och överklocka din cpu, den går väl 3,5 i stock?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk

Öppna aktivitetshanteraren tryck på prestanda så ser du hur mycket som används.
Nu när jag googlar så ligger jag på 4gb användning.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.