Okunnig kille behöver lite mer skinn på näsan, bygga nytt eller köpa begagnad?

Permalänk
Medlem

Okunnig kille behöver lite mer skinn på näsan, bygga nytt eller köpa begagnad?

Var dum nog att betala 9k för en "Gaming laptop" för snart tre år sedan, vilket jag aldrig gör om.

Överväger att köpa en begagnad dator men något säger mig att det inte är någon bra idé.

Om jag skulle bygga en ny dator, hur mycket borde jag lägga för att försäkra mig om att den klarar de nyaste spelen ett bra tag framöver?

Alternativ 1: Köp en begagnad t.ex https://www.blocket.se/vi/83706614.htm
Då kan jag köpa den direkt.

Alternativ 2: Bygg en ny dator
Då måste jag spara ett tag.

Och då kommer vi till nästa fråga; vilka datum släpps nya grafikkort/processorer som resulterar i att priser går ner på befintliga komponenter? Vad borde jag tänka på?

Ursäkta dåligt formulerad tråd, hoppas att någon där ute kan hjälpa en vilsen grabb.

Visa signatur

3080 - R5 3600X - 32GB Vengeance 3600mhz - X570 - Dark Rock Pro 4 - P5 Pro 1TB - RM850X - Phanteks Eclipse

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Processorn i den länkade datorn är en nästan tio år gammal modell. Jag kan inte värdera den, men det känns som en tveksam grund att bygga vidare på. Om du begränsar ditt urval till det som är i denna och förra gen får du mindre att läsa på om och mindre att välja på vilket gör det hela enklare. Vill du får mer bang for the buck genom att gå begvägen är det bättre att köpa enstaka beg. Komponenter.

Vill du ha mer riktade råd behöver du berätta vad du tänker dig för budget, vilken upplösning du vill spela i och vilken FPS du eftersträvar. De två senare punkterna påverkar också priset på skärmen . Ska du göra något annat krävande än att spela ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Vad är det för gaminglaptop du har? Specs?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nachtgeist:

Processorn i den länkade datorn är en nästan tio år gammal modell. Jag kan inte värdera den, men det känns som en tveksam grund att bygga vidare på. Om du begränsar ditt urval till det som är i denna och förra gen får du mindre att läsa på om och mindre att välja på vilket gör det hela enklare. Vill du får mer bang for the buck genom att gå begvägen är det bättre att köpa enstaka beg. Komponenter.

Vill du ha mer riktade råd behöver du berätta vad du tänker dig för budget, vilken upplösning du vill spela i och vilken FPS du eftersträvar. De två senare punkterna påverkar också priset på skärmen . Ska du göra något annat krävande än att spela ?

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, tänker typ 1440p 144hz. Rust kräver stark processor och även Apex, vilket är de två spel jag spelar mest just nu.
Min budget, det beror på. Om jag t.ex blir rekommenderad att vänta 3 månader pga att nya flaggskepp lanseras vilket resulterar i att priser sänks på befintliga kort och processorer så kanske det är värt att vänta, vilket kan resultera i en större budget pga att jag hinner spara mer pengar. Men jag tänker mig runt 10-15k, vilket inte är jättemycket men kan ändå tänka mig att jag får en hyfsad dator för den pengen.

Skrivet av PlogarN97:

Vad är det för gaminglaptop du har? Specs?

Skickades från m.sweclockers.com

Y700-17ISK 80Q0
i5 6300HQ 2.3ghz
GTX 960M
8 RAM

Visa signatur

3080 - R5 3600X - 32GB Vengeance 3600mhz - X570 - Dark Rock Pro 4 - P5 Pro 1TB - RM850X - Phanteks Eclipse

Permalänk
Medlem

Kan posta ett exempel för att du ska ha någon slags referens. Är själv inte uppdaterad på nutidens monsterkomponenter men här har du något att gå på.
https://komponentkoll.se/bygg/PIQsE/

~12,800 kr där du sparar in på att köra budget ssd/hdd och chassi.

Överväg också att köpa allt nytt förutom gpu och försöka hitta ett 980 ti eller liknande här på marknaden för bra pris. Drar ju fort iväg på priset med ny gpu.

De som har koll på AMD kan förmodligen ge dig något liknande för lägre pris.

Permalänk

Spara lite till och köp:
https://komponentkoll.se/bygg/TOERY/
Framtidssäkrad och grafikkort blir vad du får köpa i framtiden men du får en bra grund.

Köp nu:
https://komponentkoll.se/bygg/nMndi/
Sämre cpu blir att uppgradera snabbare en första bygget och det kan bli så att du måste uppgradera nästan allt om ett x antal år.

Köp nu:
https://komponentkoll.se/bygg/ZJHnP/
Denna dator är helt ok men du kommer att ha mindre fps i spel än vad du får av de andra datorerna ovan.
Och uppgradering blir snabbare också på allt.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chauska:

Okej, tänker typ 1440p 144hz. Rust kräver stark processor och även Apex, vilket är de två spel jag spelar mest just nu.
Min budget, det beror på. Om jag t.ex blir rekommenderad att vänta 3 månader pga att nya flaggskepp lanseras vilket resulterar i att priser sänks på befintliga kort och processorer så kanske det är värt att vänta, vilket kan resultera i en större budget pga att jag hinner spara mer pengar. Men jag tänker mig runt 10-15k, vilket inte är jättemycket men kan ändå tänka mig att jag får en hyfsad dator för den pengen.

Nvidia och Intel har inget nytt på gång närmaste månaderna. Amd planerar att släppa nya grafikkort och processer i år (Navi och Ryzen gen 3), ännu okart när dock . Navi ska vad jag vet hålla sig i mellanklassen, nya Ryzen verkar i alla fall sikta även på det övre prestandasegmentet, men ingen vet ännu om det lyckas. Antagligen blir Ryzen gen 2 lite billigare när gen 3 kommer, innan de försvinner från marknaden . Navi lär knappast påverka priset på Nvidias toppkort.

1440p/144 hz och högsta inställningar i moderna titlar är inte en bra utgångspunkt ,det är en dröm. Inte ens 2080Ti klarar det i flera av titlarna som SweC använder vid tester . Kanske skulle två 2080Ti i SLI klara det ,men då pratar vi 30K+ bara i grafikkort .

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE