Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017

Är g-sync värt pengarna

Hej undrar om det är verkligen är värt att ha g-sync på 144 hz monitor skriv gärna vad ni tycker

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012

Kort svar: Ja.

Längre svar: Jag är superkänslig mot screen-tearing (ser och stör mig på varenda splittad frame) samt stör mig på fps-stutter. När jag spelar vill jag ha en mjuk och behaglig spelupplevelse och då är G-sync ett måste. Kommer aldrig gå tillbaks till att spela utan någon form av adaptiv sync.

CPU: i7-8700k @ 5 GHz + Noctua NH-U14S || GPU: Palit RTX 2080 Ti GamingPro OC.
MoBo: Asus Rog Strix Z370-F Gaming || RAM 16 GB G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz.
PSU: Seasonic Focus+ 850W Gold || Chassi: Corsair Crystal 460X + 6st Corsair LL120.
Lagring: Samsung 830(128 GB), Samsung 860 EVO(500GB) Crucial MX300(525 GB).
Skärmar: Acer Predator XB271HU + Samsung C27F396 || OS: Win 10 Pro N.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2018

@ThyderGaming: Har själv 144hz utan g-sync och men det är inget jag saknar. Har inte använt någon g-sync monitor heller så vet inte riktigt vad jag missar om något alls

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av ThyderGaming:

Hej undrar om det är verkligen är värt att ha g-sync på 144 hz monitor skriv gärna vad ni tycker

Det är som att gå från en HDD till en SSD - plötslig stor skillnad när man väl testat och väldigt svårt att gå tillbaka. Men innan man har testat/använt det ett tag så är det inget man saknar helt enkelt!

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016

Guld värt.
Skulle lätt köra GSync på en 1070 än utan på en 1080.

Stax 353xbk | Stax L300Le + L700 Arc + Custom Pads
SMSL AD18 | Kef Q300

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av kolomakatita:

@ThyderGaming: Har själv 144hz utan g-sync och men det är inget jag saknar. Har inte använt någon g-sync monitor heller så vet inte riktigt vad jag missar om något alls

Nej det är väl klart att du inte saknar något du aldrig har testat?

CPU: i7-8700k @ 5 GHz + Noctua NH-U14S || GPU: Palit RTX 2080 Ti GamingPro OC.
MoBo: Asus Rog Strix Z370-F Gaming || RAM 16 GB G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz.
PSU: Seasonic Focus+ 850W Gold || Chassi: Corsair Crystal 460X + 6st Corsair LL120.
Lagring: Samsung 830(128 GB), Samsung 860 EVO(500GB) Crucial MX300(525 GB).
Skärmar: Acer Predator XB271HU + Samsung C27F396 || OS: Win 10 Pro N.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2018

@MinscS2: Det jag menar är att jag inte har någon som helst dålig upplevelse och jag ser inte direkt hur det skulle kunna bli bättre. Vad jag ville få sagt var att personen som ställde frågan kanske inte heller skulle sakna det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sälen
Registrerad
Maj 2004

Hatar tearing så jag kan inte spela med v-sync off, hatar input lag så jag kan inte köra med v-sync på & hatar nästan mer en ojämn upplevelse med fps stutter, g-sync & freesync löser detta genom att adaptivt anpassa uppdateringsfrekvens så man sliper tearing & input lag samtidigt som det blir en betydligt mer följsam upplevelse.

Stör du dig inte alls på den input lag som v-sync orsakar eller den tearing som v-sync off orsakar och inte alls på fps stutter så kanske du kan leva utan adaptiv synk.

Edit: med fps stutter menar jag den typ av stutter som kan upplevas trots hög fps när fps & uppdateringsfrekvens inte matchar varandra, denna typ av stutter märker man långt mer efter man sett den försvinna helt genom just adaptiv synk så som g-sync

3DMark | R7 1800x | Asrock X370 Prof. Gaming | Corsair 16GB LPX 3733 c17 (sr-bdie@ 3466c14) | Corsair h150i Pro | MSI GTX1080 Gaming X | 500GB 970EVO, 1050GB MX300, 2x 120GB 510, 3TB 7200rpm | RM750x | Xonar Phoebus | Phanteks Enthoo Evolv Atx | Acer Z35 | Logitech G810 & SS Rival 500 | Xbox One | Elite Controller | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

Jag tycker inte att det är värt det ett dugg om du har en high-end dator.
Det är ju bara vid fpsdrops som man märker något ändå.

Fick ändå tearing fast jag hade en G-sync skärm tidigare.

Något skräp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sälen
Registrerad
Maj 2004
Skrivet av Lodisen:

Jag tycker inte att det är värt det ett dugg om du har en high-end dator.
Det är ju bara vid fpsdrops som man märker något ändå.

Fick ändå tearing fast jag hade en G-sync skärm tidigare.

Nä det är absolut inte enbart vid fps drops du märker av adaptiv synk, enda gången adaptiv synk kan ge tearing är om du låter spelet i fråga kliva utanför adaptiva synk området i FPS, detta hindrar man normalt genom att sätta en FPS limit i RTSS & då normalt en FPS under den maximala uppdateringsfrekvensen på synk området, detta ger absolut lägst input lag jämfört med att köra v-sync vid taket på synk området.

Hela poängen med adaptiv synk är att just synka uppdateringsfrekvensen med renderingen, låter du rendering kliva utanför synk området kan du lika gärna slå av v-sync på en skärm som saknar adaptiv synk & du har samma resultat.

3DMark | R7 1800x | Asrock X370 Prof. Gaming | Corsair 16GB LPX 3733 c17 (sr-bdie@ 3466c14) | Corsair h150i Pro | MSI GTX1080 Gaming X | 500GB 970EVO, 1050GB MX300, 2x 120GB 510, 3TB 7200rpm | RM750x | Xonar Phoebus | Phanteks Enthoo Evolv Atx | Acer Z35 | Logitech G810 & SS Rival 500 | Xbox One | Elite Controller | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2003

Skulle nog inte köpa en skärm 2019 utan någon slags adaptiv synk-teknik. GSync är som FreeSync fast bättre. Alltså: ja.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Jan 2010

Jag är jättenöjd, har några "hard core fps gamer" kompisar som dock är skeptiska för allt som ökar input lag, även om g-sync inte har på när lika mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av tellus82:

Nä det är absolut inte enbart vid fps drops du märker av adaptiv synk, enda gången adaptiv synk kan ge tearing är om du låter spelet i fråga kliva utanför adaptiva synk området i FPS, detta hindrar man normalt genom att sätta en FPS limit i RTSS & då normalt en FPS under den maximala uppdateringsfrekvensen på synk området, detta ger absolut lägst input lag jämfört med att köra v-sync vid taket på synk området.

Hela poängen med adaptiv synk är att just synka uppdateringsfrekvensen med renderingen, låter du rendering kliva utanför synk området kan du lika gärna slå av v-sync på en skärm som saknar adaptiv synk & du har samma resultat.

Skrivet av MP-Jan:

Skulle nog inte köpa en skärm 2019 utan någon slags adaptiv synk-teknik. GSync är som FreeSync fast bättre. Alltså: ja.

Skrivet av envelope91:

Jag är jättenöjd, har några "hard core fps gamer" kompisar som dock är skeptiska för allt som ökar input lag, även om g-sync inte har på när lika mycket.

Jag märker då ingenting med Gsync/Freesync kontra av.
Jag kanske bara fått defekta skärmar, men när jag har Gsync får jag tearing på halva skärmen ändå. Likadant med freesync.

Något skräp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Mar 2003

Köp en bra freesync skärm ist. Inga höga licensavgifter men se till att du kollar upp recensioner på hur bra freesync är på just den skärmen. Freesync fungerar numer på Nvidia och kommer fungera på amd och Intel i framtiden om man nu bytar framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok grabbar, vad e fel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Mar 2003
Skrivet av Lodisen:

Jag märker då ingenting med Gsync/Freesync kontra av.
Jag kanske bara fått defekta skärmar, men när jag har Gsync får jag tearing på halva skärmen ändå. Likadant med freesync.

I nere delen? Du måste kombinera med vsync i kontrollpanelen. Har inte möjlighet att ta screenshot men läs en guide. Nvidias klocka är klockren att kolla tearing med.

Ok grabbar, vad e fel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av MinscS2:

Kort svar: Ja.

Längre svar: Jag är superkänslig mot screen-tearing (ser och stör mig på varenda splittad frame) samt stör mig på fps-stutter. När jag spelar vill jag ha en mjuk och behaglig spelupplevelse och då är G-sync ett måste. Kommer aldrig gå tillbaks till att spela utan någon form av adaptiv sync.

Håller helt med. Körde länge med V-sync för att undvika tearing men det är väldigt mycket trevligare med G-sync.

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Strix X370-F Gaming | Ryzen 7 1800X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 2x16GB | ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung 840 Pro 256GB | Sound Blaster Z | ASUS PG279Q + QNIX QX2710

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Mar 2004

Tycker det är skumt att ni överhuvudtaget upplever tearing nu för tiden. Med eller utan synk. Har alltid v synk av och använder inte g eller freesynk. Har inte sett något sen jag skaffade 144 hz skärmar. Förr kunde man ha stora problem med det...men som sagt, det var flera år sen.

Silverstone | ASUS Z170 PRO GAMING ATX | Intel Core i5 6600K Skylake @ 4500 Mhz | Corsair H75 Hydro cooling |Asus Geforce GTX 970 med NZXT Kraken g10 kylning | Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2133Mhz Vengeance LPX | PS Corsair TX850W | SSD 3x Samsung 850 EVO 120/250GB/500 GB | Samsung c32hg70 144hz | Logitech g603 wireless gamingmouse| Logitech g613 wireless gaming keyboard| Corsair Vengance 2000 Headset| Samsung Galaxy Note 8|LG OLED 55B7v, Nintendo Switch, Microsoft Surface Pro.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2003

Gsync utan v-sync ger obegränsad FPS. Kör du med FPS över skärmens uppdateringsfrekvens får du tearing ändå. Med v-sync påslaget tillsammans med Gsync, begränsas fps till skärmens maximala uppdateringsfrekvens och du slipper tearing, men får ökad input lag.
Man rekommenderas att begränsa spelets output (om möjligt, finns många sätt) till en frekvens som högst uppnår det som skärmen förmår att visa eller någon fps under.
Kolla upp Gsync. Kanske någon kan förklara detta ännu bättre. Med 1440p och allt maxat brukar Gsync alltid vara aktivt och fungerar utmärkt för mig. Skulle aldrig kunna gå tillbaka till något annat (sämre).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2002

Jag tycker inte G-sync är värt prispåslaget men Freesync anser jag är det.

Intel Core i5 8400 * Corsair LPX 16GB 3000MHz * MSI Z370 Gaming Pro Carbon * Gigabyte Aorus GTX 1080Ti * Samsung 970 EVO 500GB + Samsung 850 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 500GB * Fractal Design Define S * Corsair RM750x

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Pooslice:

I nere delen? Du måste kombinera med vsync i kontrollpanelen. Har inte möjlighet att ta screenshot men läs en guide. Nvidias klocka är klockren att kolla tearing med.

Ja, faktiskt. Det har varit nedre halvan som jävlats.
Då har jag testat med alla olika varianter av Gsync på, vsync av, vsync på, gsync på etc.
Det fungerar klockrent i Nvidias tool att kolla på det, men tearingen dyker upp ändå i spel.

Något skräp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av KingCobra:

Tycker det är skumt att ni överhuvudtaget upplever tearing nu för tiden. Med eller utan synk. Har alltid v synk av och använder inte g eller freesynk. Har inte sett något sen jag skaffade 144 hz skärmar. Förr kunde man ha stora problem med det...men som sagt, det var flera år sen.

Säger samma sak.
Så länge man har en high end-burk som ligger över refreshraten på skärmen så tycker jag det är att skjuta sig själv i foten att köra med syncen.

Testade lira Apex nu på 4K med G-sync, laggade svin ändå när man droppade ned till 70 FPS och tearing överallt.

Något skräp

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av KingCobra:

Har exakt samma upplevelse här, dock så spelar jag mindre krävande spel eller så sänker jag hellre grafiken för att hålla så nära 144fps eller högre i samtliga spel.

Skrivet av Icte:

Det är som att gå från en HDD till en SSD - plötslig stor skillnad när man väl testat och väldigt svårt att gå tillbaka. Men innan man har testat/använt det ett tag så är det inget man saknar helt enkelt!

Testade Freesync nu när man kunde med nVidia kort men märker ingen skillnad alls. Jag kanske inte är så känslig?

7700k @ 5ghz | Noctua D-15 | MSI Z270 Gaming M5 | Fractal Design Define S | 2x EVGA 1070 FTW | 16GB Corsair Vengeance LPX 3600MHZ | Corsair RMX750

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2003

Är G-sync värt pengarna? Nej.
Är Freesync det? Ja.
Nu kan du ju köra Freesync på Nvidia-kort så se bara till att köpa en certifierad skärm som garanterat fungerar med Nvidia.
Även vid 144Hz så gör det skillnad, stor skillnad som inte går att förklara om man inte har upplevt det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sälen
Registrerad
Maj 2004
Skrivet av Lodisen:

Säger samma sak.
Så länge man har en high end-burk som ligger över refreshraten på skärmen så tycker jag det är att skjuta sig själv i foten att köra med syncen.

Testade lira Apex nu på 4K med G-sync, laggade svin ändå när man droppade ned till 70 FPS och tearing överallt.

Om du kör fps inom sync intervallet & ändå får tearing så är inte g-sync igång, det ena utesluter nämligen det andra. Att köra över refreshrate med all sync avslaget betyder bara att du får tearing, sen att du kanske inte märker det själv betyder inte att andra inte gör det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av ThyderGaming:

Jag håller med de flesta här.Jag står inte heller ut med screen tearing och skulle nog aldrig spela utan .Med det sagt så är det väl en kostnads fråga då skärmar med g-sync är dyrare och om det förstör spelupplevelsen övehudtaget .För mig är svaret Ja ,det är värt .

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Maj 2013

Jag har kört 144hz sedan 2014 och jag märker aldrig av tearing (som gsync förhindrar, är dess enda uppgift). Detta gäller både om spelen går i 45FPS eller 160FPS eller allt där emellan. Märker aldrig av det helt enkelt för skärmen skiftar bildruta så pass ofta att det inte blir speciellt framträdande. Sitter jag och verkligen aktivt letar kanske jag ser något. Men inte när jag spelar normalt.

Sänker jag skärmen till 60hz blir det dock extremt framträdande väldigt snabbt även om jag inte letar efter det så stör det mig ordentligt.

Så om du har en 144hz skärm nu och aldrig stört dig på det/lagt märke till det...spara lite pengar och skit i adaptiv synkronisering röstar jag på.

Många frälsta här och det är kul att se förstås, men jag ser aldrig tearing på mina 144hz skärmar och ser det som slöseri med stålar på den typen av skärmar pga detta.

Chassi: Fractal Design Define R4 | MB: ASRock Z77 Extreme 4 | CPU: Intel Core i7 3770K@4.2Ghz | Kylare: Noctua NH-U9B | RAM: 8GB Team Elite DDR3 1600Mhz | GPU: Palit GTX 1080 Ti Super Jetstream | PSU: EVGA Supernova G2 750W | TGB: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Sony MDR-1A+Antlion Modmic 4.0

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2006

Tycker det blir ritktigt smooth feeling... men har inte på det i PUBG,CS eller BF, tycker jag får liiite inputlag...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019
Skrivet av Zemlan:

Jag har kört 144hz sedan 2014 och jag märker aldrig av tearing (som gsync förhindrar, är dess enda uppgift). Detta gäller både om spelen går i 45FPS eller 160FPS eller allt där emellan. Märker aldrig av det helt enkelt för skärmen skiftar bildruta så pass ofta att det inte blir speciellt framträdande. Sitter jag och verkligen aktivt letar kanske jag ser något. Men inte när jag spelar normalt.

Sänker jag skärmen till 60hz blir det dock extremt framträdande väldigt snabbt även om jag inte letar efter det så stör det mig ordentligt.

Så om du har en 144hz skärm nu och aldrig stört dig på det/lagt märke till det...spara lite pengar och skit i adaptiv synkronisering röstar jag på.

Många frälsta här och det är kul att se förstås, men jag ser aldrig tearing på mina 144hz skärmar och ser det som slöseri med stålar på den typen av skärmar pga detta.

Inte tänkt på att högre Hz skulle kunna göra tearing ennu mindre tydligt, gäller det högre upplösning med, om (vi) snart sitter med både och liksom?
Så det är därför Nvidia.. börjat stöda VESA Adaptive Sync plötsligt? ah-haAa..