ASUS ROG G551JM startar direkt till bios (tror jag). Försök att installera Windows från USB misslyckas

Permalänk
Medlem

ASUS ROG G551JM startar direkt till bios (tror jag). Försök att installera Windows från USB misslyckas

Hej

Min laptop en ASUS ROG G551JM verkar vad jag tror starta till bios istället för windows. Får dock vara ärlig att jag är långt ifrån en expert på hur bios ser ut så jag kanske tittar på något annat. Min spontana tanke var att jag hade lyckas göra windows korrupt för precis innan detta skedde ville inte windows ge mig en log in ruta. Så efter många försök med esc, ctrl+alt+del samt enter så tryckte jag på power knappen och startade om datorn. När datorn startade om hamnade jag i vad jag tror är bios. Det som står är i alla fall att Bios vendor är American Megatrends Version 204 och en massa annat.
spec:
Intel Core i7 4710HQ
RAM 16GB
NVidia 860m

Jag har försökt installera windows från en USB-sticka men det som händer är windows loggan dyker upp, en cirkel som om att datorn tänker står och snurrar under den. Sen efter ett tag startar datorn om sig själv.

För att överhuvudtaget få datorn att läsa USB minnet fick jag gå in under Boot och ändra:
Launch CSM till Enabled
Launch PXE OpRom policy till Enabled.

Just nu är min tanke att det är SSDn som gett upp men är väldigt osäker då min erfarenhet från att felsöka datorer är icke existerande.

Så all feedback är bra feedback i detta läge. Har jag missat någon information som jag borde ha gett ber jag ödmjukt om hjälp med att förklara vad jag behöver göra.

Tack på förhand för hjälp.

Permalänk
Medlem

@RJ_Ceder: Oftast beror detta på felaktigt skapad USB sticka i förhållande till bios inställningar

Ladda ner verktyget för att installera Windows 10 här https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Den skapar en sticka som är i format för gpt/uefi om jag minns rätt.

Motsvarande behöver ställas in i bios på laptopen, är den nyare borde detta vara default, men den ska vara inställd på att använda ej MBR, ej nått Legasy, samt använda Windows boot manager + secure boot har jag för mig, dock exakt vad hur och vad saker kallas i bios kan skilja från märke till märke, Asus laptops har jag ingen koll på.

Det är lite trixigare numera än när det bara var MBR/Bios som gällde..

Är det inte Windows 10 utan Windows 7 tex blir det andra inställningar som gäller, tex i och med att du behövde enebla de 2 inställningarna du nämnde tyder på att antingen så försöker du installera Windows 7 eller så är din USB sticka ej rätt skapad..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

@RJ_Ceder: Oftast beror detta på felaktigt skapad USB sticka i förhållande till bios inställningar

Ladda ner verktyget för att installera Windows 10 här https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Den skapar en sticka som är i format för gpt/uefi om jag minns rätt.

Motsvarande behöver ställas in i bios på laptopen, är den nyare borde detta vara default, men den ska vara inställd på att använda ej MBR, ej nått Legasy, samt använda Windows boot manager + secure boot har jag för mig, dock exakt vad hur och vad saker kallas i bios kan skilja från märke till märke, Asus laptops har jag ingen koll på.

Det är lite trixigare numera än när det bara var MBR/Bios som gällde

Tack för svar.

Jag skapade mitt USB minne via det verktyget som du länkar till (lånade en dator från en vän). Jag hade dock endast tre alternativ som jag kunde sätta om jag minns rätt. Språk, x64 eller x32 windows version, samt ett tredje som nu står still. Tror inte att det var något om bios i alla fall. Några tankar på om det spelar någon roll om jag hade windows 8 tidigare (fick automatisk uppdatering någon gång)? Datorn är 3 år gammal så den är inte helt ung.

Lite dumma frågor från min sida:
* Vad innebär MBR, Legacy?
* Hur ser man om bios använder Windows boot manager samt secure boot?
* Vad är gpt? (har hört talas om UEFI men där tar min kunskap slut).

Återigen tack för du tar dig tid.

EDIT: hittade secure boot, var inte aktiverat. Gör ett nytt försök

EDIT2: Efter att jag aktiverat secure boot får jag nu upp ROG iconen samt en snurrande cirkel för att visa att datorn tänker istället för windows loggan. Osäker om det är ett steg framåt, den startar fortfarande om sig själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av RJ_Ceder:

Tack för svar.

Jag skapade mitt USB minne via det verktyget som du länkar till (lånade en dator från en vän). Jag hade dock endast tre alternativ som jag kunde sätta om jag minns rätt. Språk, x64 eller x32 windows version, samt ett tredje som nu står still. Tror inte att det var något om bios i alla fall. Några tankar på om det spelar någon roll om jag hade windows 8 tidigare (fick automatisk uppdatering någon gång)? Datorn är 3 år gammal så den är inte helt ung.

Lite dumma frågor från min sida:
* Vad innebär MBR, Legacy?
* Hur ser man om bios använder Windows boot manager samt secure boot?
* Vad är gpt? (har hört talas om UEFI men där tar min kunskap slut).

Återigen tack för du tar dig tid.

EDIT: hittade secure boot, var inte aktiverat. Gör ett nytt försök

Windows 8 och Windows 10 använder samma inställningar

MBR = Master boot record användes förr i tiden och hade begränsningar som max storlek 2TB på HDD
GPT hör ihop med UEFI och är det som stödjer diskar över 2TB även boot förfarandet är lite annorlunda också.
Legasy om man vill att datorn ska stödja nån äldre standard, tex diskar med MBR om man vill köra äldre OS än Windows 8 osv

Vad jag vet så använder nog alla datorer som levererades med Windows 8 och senare OS Windows boot manager, men kanske inte alltid heter just detta, kolla under boot inställningar i datorns bios om detta finns som alternativ.

Alternativen låter rätt gällande stickan, när du sen väl får igång den så fär du välja vilken version, pro, home, osv

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Windows 8 och Windows 10 använder samma inställningar

MBR = Master boot record användes förr i tiden och hade begränsningar som max storlek 2TB på HDD
GPT hör ihop med UEFI och är det som stödjer diskar över 2TB även boot förfarandet är lite annorlunda också.
Legasy om man vill att datorn ska stödja nån äldre standard, tex diskar med MBR om man vill köra äldre OS än Windows 8 osv

Vad jag vet så använder nog alla datorer som levererades med Windows 8 och senare OS Windows boot manager, men kanske inte alltid heter just detta, kolla under boot inställningar i datorns bios om detta finns som alternativ.

Alternativen låter rätt gällande stickan, när du sen väl får igång den så fär du välja vilken version, pro, home, osv

Det jag har under Boot:
Boot Configuration:
Fast Boot alternativ Enabled or Disabled (får typ samma resultat oavsett vad jag sätter här)
Launch CSM alternativ Enabled or Disabled (om jag sätter den här som E så kommer jag till Windows logga in jag startar om)

Det är typ allt.

För att få secure boot aktiverad fick jag gå in under Security - sen Secure Boot menu

Permalänk
Medlem

@RJ_Ceder: Eftersom din dator såldes med förinstallerad Windows 8.1 eller Windows 10 så hade den en UEFI windows installation och då ska inte Legacy och CSM vara aktiverad i BIOS.

MBR=MasterBootRecord som var vanligt och som många fortfarande använder men nu finns GPT som klarar av HDD/SSD som är större än 2000GB (2TB), det går att installera med MBR på en dator som har UEFI men jag tycker att du bör använda GPT.

På en ASUS dator/moderkort så man kan få fram en boot menu i BIOS/UEFI gemom att trycka på funktionstangenten F8 när datorn startar eller trycka på F8 i BIOS/UEFI, du skall välja UEFI USB minnet i boot menu

Här har du en guide som visar hur man gör en ny Windows 10 installation på en dator med ASUS moderkort, (han väljer General USB men du skall väja UEFI FAT General USB Flash för att göra en UEFI windows installation https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@RJ_Ceder: Eftersom din dator såldes med förinstallerad Windows 8.1 eller Windows 10 så hade den en UEFI windows installation och då ska inte Legacy och CSM vara aktiverad i BIOS.

MBR=MasterBootRecord som var vanligt och som många fortfarande använder men nu finns GPT som klarar av HDD/SSD som är större än 2000GB (2TB), det går att installera med MBR på en dator som har UEFI men jag tycker att du bör använda GPT.

På en ASUS dator/moderkort så man kan få fram en boot menu i BIOS/UEFI gemom att trycka på funktionstangenten F8 när datorn startar eller trycka på F8 i BIOS/UEFI, du skall välja UEFI USB minnet i boot menu
https://i.imgur.com/4suHaJa.png

Här har du en guide som visar hur man gör en ny Windows 10 installation på en dator med ASUS moderkort, (han väljer General USB men du skall väja UEFI FAT General USB Flash för att göra en UEFI windows installation https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

hmm intressant, så ser inte mitt bios/UEFI ut oavsett hur alternativt hur mycket jag trycker på F8. Jag kommer till ett härligt blått och grått interface så för mig tillbaka till 80 talet.

Jag hittar dock under Save & Exit ett alternativ som heter Launch EFI Shell from filesystem device. Verkar dock inte göra något mer än att jag startar om datorn. Rättelse: Efter den startat om och jag försökte igen fick jag en blå ruta med texten Warning: Not Found. Alternativ Ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RJ_Ceder:

hmm intressant, så ser inte mitt bios/UEFI ut oavsett hur alternativt hur mycket jag trycker på F8. Jag kommer till ett härligt blått och grått interface så för mig tillbaka till 80 talet.

Jag hittar dock under Save & Exit ett alternativ som heter Launch EFI Shell from filesystem device. Verkar dock inte göra något mer än att jag startar om datorn. Rättelse: Efter den startat om och jag försökte igen fick jag en blå ruta med texten Warning: Not Found. Alternativ Ok.

Jag då har din dator kanske gamla BIOS.

Men om Legecy och CSM inte var Enabled innan du försökte installera windows så var det en UEFI installation på hårddisken.

Edit: Nu är detta inte samma ASUS Lapotp men i denna video trycker han på Esc tangenten för att få upp boot menu och sedan gör han en UEFI windows installation https://www.youtube.com/watch?v=_q0UQmxnxyQ

Edit 2: Nu lyckas han inte installera windows men det berodde kanske på att CSM var Enabled.

Edit 3: Jag blir inte klok på hur din dator fungerar, den har både gamla BIOS och UEFI, kolla mer på denna sida https://www.asus.com/ROG-Republic-Of-Gamers/ROG-G551JM/HelpDe...

If your Notebook is running Windows 8 or higher and you don't know how to enter the BIOS configuration, please refer to this video : Windows 10 - How to enter BIOS configuration? https://www.asus.com/support/FAQ/1008829

Edit 4: Du kan även kolla denna video, ASUS How To Boot From a USB Device (Flash Drive or Other USB) https://www.youtube.com/watch?v=yectQ5MeS_Y

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag då har din dator kanske gamla BIOS.

Men om Legecy och CSM inte var Enabled innan du försökte installera windows så var det en UEFI installation på hårddisken.

Edit: Nu är detta inte samma ASUS Lapotp men i denna video trycker han på Esc tangenten för att få upp boot menu och sedan gör han en UEFI windows installation https://www.youtube.com/watch?v=_q0UQmxnxyQ

Edit 2: Nu lyckas han inte installera windows men det berodde kanske på att CSM var Enabled.

Edit 3: Jag blir inte klok på hur din dator fungerar, den har både gamla BIOS och UEFI, kolla mer på denna sida https://www.asus.com/ROG-Republic-Of-Gamers/ROG-G551JM/HelpDe...

If your Notebook is running Windows 8 or higher and you don't know how to enter the BIOS configuration, please refer to this video : Windows 10 - How to enter BIOS configuration? https://www.asus.com/support/FAQ/1008829

Edit 4: Du kan även kolla denna video, ASUS How To Boot From a USB Device (Flash Drive or Other USB) https://www.youtube.com/watch?v=yectQ5MeS_Y

Oj, stort tack för all den här informationen. Ska ta och gräva i all information när jag kommer hem från jobbet idag.

Permalänk
Medlem

Det finns 2 saker att tänka på - alla USB-stickor är inte startbara eller godkänns av win10-installation.

Det måste vara en USB-sticka som deklarerar sig som 'removable mass storage' när det är anslutet i en windowsdator. - står det bara 'mass storage' så är inte stickan bootbar då den deklarerar sig som en fast monterad hårddisk på USB-media och win10-installation explicit vägrar då att installera.

har du bekymmer med USB-stickorna - installera från bränd (och verifierad) DVD-skiva från en iso-avbildning - det går bra även över USB-DVD-spelare anslutet till din dator då det hanteras hela annorlunda över USB än rena USB-stickor.

Och slutligen det viktigaste - all installationsmedia skall sitta i sin medialäsare eller installations USB-stickan (av rätt typ) vara ansluten till datorn vid kallboot/kallstart - en vanlig (varm)reboot räcker inte för att enheterna skall hittas utan det måste startas från avstängd dator - annars kommer man aldrig se några installationsmenyer i BIOS som tillhör installationsmedian.

Permalänk
Medlem

Ja det är mycket som kan krångla när man vill boota USB minne, jag läste i någon tråd att det inte fungerade om han valde Stäng av datorn och sedan startade datorn med strömbrytaren på datorn eftersom Windows 10 då har någon typ av hibernate/viloläge, men det fungerade när han istället valde Starta om datorn i windows.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag då har din dator kanske gamla BIOS.

Men om Legecy och CSM inte var Enabled innan du försökte installera windows så var det en UEFI installation på hårddisken.

Edit: Nu är detta inte samma ASUS Lapotp men i denna video trycker han på Esc tangenten för att få upp boot menu och sedan gör han en UEFI windows installation https://www.youtube.com/watch?v=_q0UQmxnxyQ

Edit 2: Nu lyckas han inte installera windows men det berodde kanske på att CSM var Enabled.

Får upp samma bios som den här datorn.

Tog ESC fick upp så jag mitt usb minne, hette UEFI och allt. Däremot fick jag inte upp något annat. Tecken på att SSD mår dåligt?

Det som händer är att jag får upp ROG ikonen igen och "cirkeln" som visar att datorn tänker. Sen startar datorn om sig.

Skrivet av janee:

Edit 3: Jag blir inte klok på hur din dator fungerar, den har både gamla BIOS och UEFI, kolla mer på denna sida https://www.asus.com/ROG-Republic-Of-Gamers/ROG-G551JM/HelpDe...

If your Notebook is running Windows 8 or higher and you don't know how to enter the BIOS configuration, please refer to this video : Windows 10 - How to enter BIOS configuration? https://www.asus.com/support/FAQ/1008829

Edit 4: Du kan även kolla denna video, ASUS How To Boot From a USB Device (Flash Drive or Other USB) https://www.youtube.com/watch?v=yectQ5MeS_Y

Samma bios som i Edit 4:
Gör jag som han gör får jag upp 4 alternativ. Varav två som ser ut att gå till mitt USB-minne. Ett som heter UEFI: sandisk och ett som bara heter sandisk. Ett går till P2: ...DVD... samt Enter Setup. Ingen hårddisk som han i alternativ fyra verkar ha fått. Tillägg: Efter några försök fick jag upp P4 som lät som en hårddisk. Provade den, fick först svart screen. Sen fick jag en blinkande _ uppe i vänster hörn, varav jag fick:
Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot media in selected Boot device and press a key. Efter reboot så var hårddisken där igen.

Resultat: Sandisk. -> En windows logga och en snurrande ikon. Fick blå screen of death om att datorn fick problem och skulle startas om. Första gången jag får information innan datorn startade om...
Resultat: UEFI Sandisk -> Lite större windows logga, står och tuggar. Händer inget.

Skrivet av xxargs:

Det finns 2 saker att tänka på - alla USB-stickor är inte startbara eller godkänns av win10-installation.

Det måste vara en USB-sticka som deklarerar sig som 'removable mass storage' när det är anslutet i en windowsdator. - står det bara 'mass storage' så är inte stickan bootbar då den deklarerar sig som en fast monterad hårddisk på USB-media och win10-installation explicit vägrar då att installera.

har du bekymmer med USB-stickorna - installera från bränd (och verifierad) DVD-skiva från en iso-avbildning - det går bra även över USB-DVD-spelare anslutet till din dator då det hanteras hela annorlunda över USB än rena USB-stickor.

Och slutligen det viktigaste - all installationsmedia skall sitta i sin medialäsare eller installations USB-stickan (av rätt typ) vara ansluten till datorn vid kallboot/kallstart - en vanlig (varm)reboot räcker inte för att enheterna skall hittas utan det måste startas från avstängd dator - annars kommer man aldrig se några installationsmenyer i BIOS som tillhör installationsmedian.

Tack för informationen. Då jag just nu inte sitter på en dator där jag kan kolla mitt USB-minne. Dock så verkar det som datorn kan se USB-minnet i bios är det bevis nog för att det borde vara ett ok USB-minne?

Till er båda jag börjar undra om SSD disken är kass. Särskilt i och med att den verkar dyka upp rätt sporadiskt som boot alternativ.

Permalänk
Medlem

win10 busar en del då när man tror att man stänger av så är det i själva verket att den går ned i liknande hibernate istället (fuskgrepp för att windows skall kännas snabbstartad etc.)

Ett trix om man vill få disken stängd (och tex linux får läsa och skriva i NTFS-partitonen senare) är att samtidigt trycka på vänster skift samtidigt man klickar på att stänga av datorn - har inte kollat men gissar att den då gör en riktig avstängning (vartfall så stängs NTFS-filsystemet ordentligt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

win10 busar en del då när man tror att man stänger av så är det i själva verket att den går ned i liknande hibernate istället (fuskgrepp för att windows skall kännas snabbstartad etc.)

Ett trix om man vill få disken stängd (och tex linux får läsa och skriva i NTFS-partitonen senare) är att samtidigt trycka på vänster skift samtidigt man klickar på att stänga av datorn - har inte kollat men gissar att den då gör en riktig avstängning (vartfall så stängs NTFS-filsystemet ordentligt)

Nu är jag nog inte med riktigt. Mitt problem är att datorn bootar till bios istället för windows. Om disken hade gått till hibernate borde inte det betyda att jag har svårt att komma till bios?

Permalänk
Medlem

@RJ_Ceder: Om du tror att det är något fel på SSDn så kan koppla ur den, en trasig SSD eller HDD kan blockera boot via USB minnet.

Även om du nu inte kan installera windows utan SSD så kan du testa att boota USB minnet utan någon SSD eller HDD i datorn.

Jag har Sandisk USB minne och då laddar jag hem en Windows 10 ISO med Microsoft verktyget MediaCreationTool och sedan skapar jag ett bootbart Windows 10 installationsmedia på USB minnet (8GB eller större) med programmet Rufus och W10 ISOn.

Och du kan testa med ett annat USB minne.

Du kan även scrolla ner på denna sida så ser du hur man nollställer ett USB minne med kommandotolken (CMD), det är kanske överkurs för dig men det har löst problem med USB minnen som inte bootade under en windows installation https://www.sweclockers.com/artikel/15673-guide-installera-wi...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@RJ_Ceder: Om du tror att det är något fel på SSDn så kan koppla ur den, en trasig SSD eller HDD kan blockera boot via USB minnet.

Även om du nu inte kan installera windows utan SSD så kan du testa att boota USB minnet utan någon SSD eller HDD i datorn.

Jag har Sandisk USB minne och då laddar jag hem en Windows 10 ISO med Microsoft verktyget MediaCreationTool och sedan skapar jag ett bootbart Windows 10 installationsmedia på USB minnet (8GB eller större) med programmet Rufus och W10 ISOn.

Och du kan testa med ett annat USB minne.

Du kan även scrolla ner på denna sida så ser du hur man nollställer ett USB minne med kommandotolken (CMD), det är kanske överkurs för dig men det har löst problem med USB minnen som inte bootade under en windows installation https://www.sweclockers.com/artikel/15673-guide-installera-wi...

Ursäkta sent svar ville prova plocka ut hårddisken innan jag svarade. Mycket goda nyheter. Plockade ur hårddisken och nu kan jag boota till installationsprogram för windows. Måste givetvis köpa en ny SSD men förhoppningsvis innebär detta att jag kan installera windows igen.

Jag vill tacka så hemskt mycket hade verkligen inte löst detta utan dina tips och din hjälp.