Två frågor angående åtkomst till router

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016

Två frågor angående åtkomst till router

Hej.

1. Måste man vara kopplad direkt till sin router med ethernetkabel för att kunna komma åt routerns adminhemsida? Det funkar inte när jag kopplar datorn in i ethernet-vägguttaget. Om man inte måste detta, hur gör jag då för att komma åt adminhemsidan utan att vara kopplad direkt till routern?

2. Satte upp en statisk ip-adress (ipv4) när jag var kopplad direkt in i routern med kabel. När jag sedan kopplade in datorn i ethernet-vägguttaget så ändrades min statiska ip (eller "togs bort", vet inte riktigt.). Har detta att göra med att jag drog ut kabeln ur routern?

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

Det beror helt på hur ethernet-uttagen i väggen är inkopplade på andra sidan. Hur ser det ut i skåpet som jag antar att de är dragna till? Kan du ta några bilder?

Du behöver på något sätt vara ansluten på LAN-sidan på din router. Om det sedan är direkt eller via några switchar som sitter mellan din dator och routern spelar ingen roll.

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Strix X370-F Gaming | Ryzen 7 1800X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 2x16GB | ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung 840 Pro 256GB | Sound Blaster Z | ASUS PG279Q + QNIX QX2710

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016

@blunden: Fixar bilder. Återkommer om 3 min

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016

@blunden: Bilder

Sladden jag håller i är kopplad till 5:an vilket är det uttaget som jag kopplar in ethernetkabeln i i mitt rum. Jag ser att den är kopplad till ett uttag som heter "Lan 3" så om jag tolkar din kommentar rätt bör det egentligen funka?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av junkysailor:

@blunden: Bilder

Sladden jag håller i är kopplad till 5:an vilket är det uttaget som jag kopplar in ethernetkabeln i i mitt rum. Jag ser att den är kopplad till ett uttag som heter "Lan 3" så om jag tolkar din kommentar rätt bör det egentligen funka?

Var i ekvationen är din router?

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
8700K@stock
1070 Ti@stock

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016

@LemonIllusion: Jag kan ingenting om detta.

Routern står i vardagsrummet. Bilderna jag länkade är ett litet skåp i hallen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av junkysailor:

@LemonIllusion: Jag kan ingenting om detta.

Routern står i vardagsrummet. Bilderna jag länkade är ett litet skåp i hallen.

Du måste vara ansluten till routerns LAN-sida för att komma åt dess inställningar (undantaget om du aktivt valt att tillåta åtkomst från WAN-sidan, vilket inte är standard och en dum idé över lag). Routern ska vara det första och enda du ansluter till tjänstefördelarswitchen och alla andra enheter ska anslutas till routern.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
8700K@stock
1070 Ti@stock

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

Om du vill kunna använda de andra ethernet-uttagen i väggen måste de anslutas till routern. En vanlig lösning i de där fallen är att sätta routern i eller i närheten av det där skåpet så att man sedan kan plugga in alla uttag i den, alternativt i en switch som sedan kopplas till routern om mängden portar inte räcker till.

Se inlägget ovan.

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Strix X370-F Gaming | Ryzen 7 1800X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 2x16GB | ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung 840 Pro 256GB | Sound Blaster Z | ASUS PG279Q + QNIX QX2710