Permalänk
Medlem

comhem eller fiber i brf

Hej,
Jag har efter 20 år i villa flyttat till lägenhet, och hamnat i en ComHem-fastighet i Göteborg. Föreningen har ca 20 lägenheter, så den är ganska liten. Under dessa 6 månader har jag haft mer driftproblem än under det ca 10-15 år jag hade "bredband" i olika versioner i villan. Men det kanske bara är otur...

Jag nämnde detta för styrelsen, och dom bad mig kolla upp alternativ. (Så kan det gå när man inte är tyst )

Jag antar att man är ganska låst till ComHem i såna är lägen med "tre hål-i-väggen"-teknik, en slags antennkabel till routern, Annars är väl enda sättet att dra in fiber till varje lägenhet, men det kostar ju en slant.

Så några frågor:
Finns det andra leverantörer än ComHem, eller måste man dra in fiber i alla lägenheter för att komma undan?
Jag antar att kablarna i huset inte är det stora problemet som orsakar avbrotten, så det känns lite onödigt.
Är det nån som vågar höfta till med en gissning vad fiberdragning kostar? Till villan kostade det ca 20000:- för Telia öppen fiber.
Vi har precis fått ett nytt avtalsförslag från ComHem:

  • Hos oss på Com Hem kan kunder beställa Bredband med hastigheter upp till hela 1200 Mbit/s. Med Com Hem är fastigheten ansluten till ett modernt fibernät

  • nya standarden Docsis 3.1.

  • Ett framtidssäkert FiberKoax-nät, med plats för dagens och morgondagens behov och krav på prestanda.

Så sannolikheten är nog att vi till slut hoppar på detta avtal och håller tummarna, men det skulle vara bra med några argument för/emot.

Tack!

Jonas

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Hej,
Jag sitter i liknande båt som dig. Med internet via Kabel-TV (som ni har idag) kan ni endast få internet levererat av Comhem (det är deras nät). Som du märkt är den sortens nät generellt sett känsligare för störningar än fiber.

Ert enda riktiga alternativ är att få fiber indraget. I vår förening (radhus) har vi fått offerter på ca 10 tkr per lägenhet. Den kostnaden blir troligtvis lägre om ni bor i ett "höghus"/lägenhetskomplex.

Värt att nämna är också att företaget som offererade 10 tkr / lägenhet även påpekade att i det fallet vi ägde ledningarna som kabel-TVn kom igenom så kunde de dra fiber i samma "rör". Det skulle spara in kostnaden för grävningen och leda till ett pris på runt 6-7 tkr per lägenhet istället.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Kanske inte är aktuellt längre, men jag satt tidigare i en stor förening norr om stockholm, där tele2, drog in fiber i källaren och satte uttag i alla lägenheter för 0:-, dom hade budgeterat att ta in pengarna via abonnemang från boenden, mycket bra leverans - alla 240+ lägenheter samt affärslokaler blev inkopplade utan att det kostade en krona för föreningen.
Sen kan man ju nämna att Tele2 borde gjort en marknadsundersökning först då 90% av dom boende var 70+ och inte alls jätteintresserade av att ha 100 Mbit.

Ta in några offerter.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

@jonash60: Jag tycker ni ska börja med att kontrollera standarden på kabelnätet i huset. Det vanliga är att Comhem har ansvaret fram till huset medan bostadsrättsföreningen äger utrustningen i huset. Det kan innebära att ingen känner ansvar för kabelnätet i huset. Är det dåligt kan du glömma allt vad uppgraderingar heter innan det är reparerat. Det kanske kostar lika mycket som att dra in fiber.

Permalänk
Medlem

Det beror lite på hur din förening ser ut, men om det är ett hyreshus kan man enklast dra in fiber i källaren, sätta in utrustning inklusive en switch där och drar vanliga Ethernet-kablar till lägenheterna. 100m är max för Ethernet, och det räcker långt om det är inne i ett hus. Det som kostar då är grävningen, och då beror det helt på hur långt man måste gräva.

Men jag håller med om att kolla vem som äger utrustningen inne i huset, och prata med Comhem. Överlägset vanligast när det är taskigt nätverk är att den centrala utrustningen i huset - kallas antennförstärkare även om den gör mycket annat - är gammal och behöver bytas ut. Hos oss har vi skaffat ett gruppavtal med Comhem, 10/100 för alla medlemmar till ett fördelaktigt pris. Om man gör något sådant kan man säkert få Comhem att uppgradera lite gammal utrustning - om den är deras, naturligtvis.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag har bott i tre lägenheter, 2 i Jönköping och en i Linköping där det varit Com Hem. Min erfarenhet är att nätet ligger nere helt några gånger om året i runt 30-60 minuter. Jag har varit med om att det varit borta någon längre period än så vid något tillfälle över de senaste 7 åren. Kan inte rådge ang BRF och fiber men tänkte att min Com Hem erfarenhet kanske sätter din i perspektiv ifall det fungerar bra/dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonash60:

Hej,
Jag har efter 20 år i villa flyttat till lägenhet, och hamnat i en ComHem-fastighet i Göteborg. Föreningen har ca 20 lägenheter, så den är ganska liten. Under dessa 6 månader har jag haft mer driftproblem än under det ca 10-15 år jag hade "bredband" i olika versioner i villan. Men det kanske bara är otur...

Jag nämnde detta för styrelsen, och dom bad mig kolla upp alternativ. (Så kan det gå när man inte är tyst )

Jag antar att man är ganska låst till ComHem i såna är lägen med "tre hål-i-väggen"-teknik, en slags antennkabel till routern, Annars är väl enda sättet att dra in fiber till varje lägenhet, men det kostar ju en slant.

Så några frågor:
Finns det andra leverantörer än ComHem, eller måste man dra in fiber i alla lägenheter för att komma undan?
Jag antar att kablarna i huset inte är det stora problemet som orsakar avbrotten, så det känns lite onödigt.
Är det nån som vågar höfta till med en gissning vad fiberdragning kostar? Till villan kostade det ca 20000:- för Telia öppen fiber.
Vi har precis fått ett nytt avtalsförslag från ComHem:

  • Hos oss på Com Hem kan kunder beställa Bredband med hastigheter upp till hela 1200 Mbit/s. Med Com Hem är fastigheten ansluten till ett modernt fibernät

  • nya standarden Docsis 3.1.

  • Ett framtidssäkert FiberKoax-nät, med plats för dagens och morgondagens behov och krav på prestanda.

Så sannolikheten är nog att vi till slut hoppar på detta avtal och håller tummarna, men det skulle vara bra med några argument för/emot.

Tack!

Jonas

Hej,
Rent generellt så vill man ju undvika comhem precis som pesten. Som du märkt så är dom snabba med erbjudanden när det handlar om att dom ska få in pengar men när du har problem så är du som kund inte ens kattpiss värd och du ska va glad om dom orkar hjälpa dig.

Var i Sverige bor du/ni? Har du kollat om ni har någon form av stadsnät/byanät som ni kan ansluta er till? Det kommer bli billigast i längden. Comhem med sitt monopol i kabelTV-nätet leder inte helt oväntat till att det blir dyrare i längden. En grov uppskattning så blir din abonnemangskostnad +100:-/hushåll och månad (= +1200:-/år) extra för att du har comhem.
Källa:
https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2019/02/15/vinnar...
Samma info men från PTS prisrapport 2018:
https://pts.se/globalassets/startpage/dokument/icke-legala-do...

Ifall du vill ha konkreta prisexempel så kan du jämföra priserna för dom olika leverantörerna i Karlskronas stadsnät med comhems egna priser på deras hemsida:
https://www.karlskronaporten.net/se/tjanster/bredband/

Nyfiken... Fick du info om vad kostnaden skulle bli för avtalsförslaget dom skickade till dig? Dvs var den årliga kostnaden blir för din förening?

/mvh Fanten

Permalänk
Medlem

@jonash60: Googla om det finns ett stadsnät i området. Finns det så kan du kontakta dem för att se vad det skulle kosta att ansluta er.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Jag har kontaktat Bahnhof, gbg stadsnät och Telia ang fiber.
Jag ringde ComHem och kollade om dom byter ut hårdvara i samband med avtalsändringar om vi upplevde problem, men det gör dom inte utan felanmälan

Nya avtalet löper på 3 år och kostar ca 60:-/månad, då ingår väl några digitala och analoga tv-kanaler, och sen ca 130:-/månad för 100/10. Kostnad per hushåll, och vi är 14-15 st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonash60:

Tack för alla svar. Jag har kontaktat Bahnhof, gbg stadsnät och Telia ang fiber.
Jag ringde ComHem och kollade om dom byter ut hårdvara i samband med avtalsändringar om vi upplevde problem, men det gör dom inte utan felanmälan

Nya avtalet löper på 3 år och kostar ca 60:-/månad, då ingår väl några digitala och analoga tv-kanaler, och sen ca 130:-/månad för 100/10. Kostnad per hushåll, och vi är 14-15 st.

Ni har ju ett bra pris iaf. Men sannolikt har ni ett dåligt nät i huset, kanske nån som har pillat med uttagen i sin lägenhet så det skapar störningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonash60:

Tack för alla svar. Jag har kontaktat Bahnhof, gbg stadsnät och Telia ang fiber.
Jag ringde ComHem och kollade om dom byter ut hårdvara i samband med avtalsändringar om vi upplevde problem, men det gör dom inte utan felanmälan

Då är ju vägen framåt klar - slå dig ihop med några grannar och sätt igång att konsekvent felanmäla så snart det strular.

Citat:

Nya avtalet löper på 3 år och kostar ca 60:-/månad, då ingår väl några digitala och analoga tv-kanaler, och sen ca 130:-/månad för 100/10. Kostnad per hushåll, och vi är 14-15 st.

Japp, vi har ungefär samma upplägg. Tror att fördelningen mellan TV och nätverk är lite annorlunda, men det är strax under 200/hushåll. Något större förening än er, 84 hushåll om jag minns rätt.

Nämnas kan att man kan beställa högre hastighet privat från comhem direkt på deras hemsida. Då rabatterar de baserat på det existerande gruppavtalet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Det är inte ens något att fundera på mellan coax eller fiber.

Du skall köra Fiber.
Snacka med Bahnhof så får ni 10 Gbit/s för 200 pix eller så.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Japp, vi får väl se vad det är för leveranstider...

Permalänk
Medlem

I kvarterat där jag bor hade vi ComHem tills för ett antal årsedan. Därefter byttes det till en fiberleverantör, det jag märkte var att det blev lägre svarstider och bättre hastighet. Det som ska tänkas på är att inte begränsa ingångshastigheten till respektive lägenhet.

Permalänk
Medlem

I föreningen där jag bor har vi Comhem som TV-leverantör och Ownit som leverantör av bredband så TV och bredband behöver inte vara samma leverantör.
Vi har fiber till källaren och kabel från källaren till varje lägenhet. JAg vet inte vad fiberinstallation och kabeldragning kostade men idag betalar vi 85:-/ mån för 100Mbit.

Permalänk
Medlem

Fiber alla dagar i veckan.

Visst jag ger 319kr för 600mbit comhem men minst en gång i veckan har dom hastighetsproblem.
Sen får du horribel upload och svajig ping.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Hej,
Rent generellt så vill man ju undvika comhem precis som pesten. Som du märkt så är dom snabba med erbjudanden när det handlar om att dom ska få in pengar men när du har problem så är du som kund inte ens kattpiss värd och du ska va glad om dom orkar hjälpa dig.

Var i Sverige bor du/ni? Har du kollat om ni har någon form av stadsnät/byanät som ni kan ansluta er till? Det kommer bli billigast i längden. Comhem med sitt monopol i kabelTV-nätet leder inte helt oväntat till att det blir dyrare i längden. En grov uppskattning så blir din abonnemangskostnad +100:-/hushåll och månad (= +1200:-/år) extra för att du har comhem.
Källa:
https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2019/02/15/vinnar...
Samma info men från PTS prisrapport 2018:
https://pts.se/globalassets/startpage/dokument/icke-legala-do...

Ifall du vill ha konkreta prisexempel så kan du jämföra priserna för dom olika leverantörerna i Karlskronas stadsnät med comhems egna priser på deras hemsida:
https://www.karlskronaporten.net/se/tjanster/bredband/

Nyfiken... Fick du info om vad kostnaden skulle bli för avtalsförslaget dom skickade till dig? Dvs var den årliga kostnaden blir för din förening?

/mvh Fanten

Priserna i Karlskrona kan nog komma att ändras strax. Stamnätet uppgraderas och 10GBit till slutkonsument kommer kunna erbjudas vilket kan pressa ner priserna på andra hastigheter.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Otroligt enkelt, fiber oavsett vad priskillnaden är.

Tar ni Comhem så är det enda operatören ni kan välja mellan och enda framtidssäkra med Comhems nät är att ni säkert kommer vara fast med dem om ni väljer dem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonash60:

Tack för alla svar. Jag har kontaktat Bahnhof, gbg stadsnät och Telia ang fiber.
Jag ringde ComHem och kollade om dom byter ut hårdvara i samband med avtalsändringar om vi upplevde problem, men det gör dom inte utan felanmälan

Nya avtalet löper på 3 år och kostar ca 60:-/månad, då ingår väl några digitala och analoga tv-kanaler, och sen ca 130:-/månad för 100/10. Kostnad per hushåll, och vi är 14-15 st.

Hej jonash60,
Får man fråga hur ert gruppavtal ser ut idag? Tänkte på pris/mån och vilken hastighet. Är det bara en kostnad för privatperson eller tillkom det någon annan kostnad för föreningen eller krav på ett visst antal anslutna för att få det lägre priset?
Har du något tips som kan va bra att tänka på innan man kontaktar comhem? Var ni tvungna att förhandla eller ni fick ett bra erbjudande direkt?
Tackar på förhand.
/mvh Fanten

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det beror lite på hur din förening ser ut, men om det är ett hyreshus kan man enklast dra in fiber i källaren, sätta in utrustning inklusive en switch där och drar vanliga Ethernet-kablar till lägenheterna. 100m är max för Ethernet, och det räcker långt om det är inne i ett hus. Det som kostar då är grävningen, och då beror det helt på hur långt man måste gräva.

Men jag håller med om att kolla vem som äger utrustningen inne i huset, och prata med Comhem. Överlägset vanligast när det är taskigt nätverk är att den centrala utrustningen i huset - kallas antennförstärkare även om den gör mycket annat - är gammal och behöver bytas ut. Hos oss har vi skaffat ett gruppavtal med Comhem, 10/100 för alla medlemmar till ett fördelaktigt pris. Om man gör något sådant kan man säkert få Comhem att uppgradera lite gammal utrustning - om den är deras, naturligtvis.

Hej mpat,

Ifall du fortfarande bor kvar. Får man fråga hur ert gruppavtal ser ut? Pris och hastighet per abonnem ang och om där fanns andra krav på er förening. Tex ifall ett visst antal abonnemang behövdes för att få ett visst pris eller annat. Är även tacksam om du har tips på annat som kan va bra att tänka på innan man försöker förhandla med comhem.
/mvh Fanten

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Hej mpat,

Ifall du fortfarande bor kvar. Får man fråga hur ert gruppavtal ser ut? Pris och hastighet per abonnem ang och om där fanns andra krav på er förening. Tex ifall ett visst antal abonnemang behövdes för att få ett visst pris eller annat. Är även tacksam om du har tips på annat som kan va bra att tänka på innan man försöker förhandla med comhem.
/mvh Fanten

Jag bor kvar, men jag är inte med i styrelsen. Jag vet dock lite om hur det är strukturerat, men vi tar historien istället:

Vi hade tidigare ett avtal för analogt grundutbud, som många föreningar - dvs, kanal 1-12 plus resten av vad SVT erbjuder (Barnkanalen osv). Detta kostade då ungefär 90kr i månaden per hushåll. Jag tyckte att det var oskäligt, men fick svaret att det inte gick att göra så mycket. Eftersom vi har några hyresgäster kvar var vi lite inlåsta i detta, för om vi tog bort detta skulle vi få förhandla om deras hyra.

I samma veva flyttade mina föräldrar till en nybyggt bostadsområde med fiber in i huset och Ethernetkablar i väggarna. Byggherren hade då förhandlat fram ett basavtal för 100/10 plus 40 TV-kanaler från Telia, som skulle gälla i några år så att inte den föreningen måste ta hand om allt det första som händer. Detta kostade då precis under 200kr per hushåll, råkar jag veta. Nästa gång det kom upp på en stämma, ville någon dra in fiber och slänga ut ComBort, och jag nämnde detta. Föreningen lyckades då få till ett avtal om att lägga till samma 100/10 och behålla de gamla analoga kanalerna så att totalkostnaden hamnade strax över 200kr per hushåll och månad. Jag minns inte exakta summan, men säg 220kr. Detta var kanske tre-fyra år sen.

Det är 72 hushåll i föreningen. Föreningen betalar den avgiften för alla hushåll oavsett om man använder Comhem eller inte, och tar sedan in de pengarna på avgifterna. Hade man ett avtal tidigare konverterades det bara, och man behöll samma grejer som innan. Hade man inget avtal, fick man betala startavgiften för att få ett modem, men sen kostade det inget mer. Deras site var helt förberedd för detta, och matar man in vår adress visar den att vi har ett gruppavtal, och priserna för om man vill ha högre hastighet är lägre (i princip drar de av vad ett 100/10-abbonemang skulle kostat från alla priserna).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jag bor kvar, men jag är inte med i styrelsen. Jag vet dock lite om hur det är strukturerat, men vi tar historien istället:

Vi hade tidigare ett avtal för analogt grundutbud, som många föreningar - dvs, kanal 1-12 plus resten av vad SVT erbjuder (Barnkanalen osv). Detta kostade då ungefär 90kr i månaden per hushåll. Jag tyckte att det var oskäligt, men fick svaret att det inte gick att göra så mycket. Eftersom vi har några hyresgäster kvar var vi lite inlåsta i detta, för om vi tog bort detta skulle vi få förhandla om deras hyra.

I samma veva flyttade mina föräldrar till en nybyggt bostadsområde med fiber in i huset och Ethernetkablar i väggarna. Byggherren hade då förhandlat fram ett basavtal för 100/10 plus 40 TV-kanaler från Telia, som skulle gälla i några år så att inte den föreningen måste ta hand om allt det första som händer. Detta kostade då precis under 200kr per hushåll, råkar jag veta. Nästa gång det kom upp på en stämma, ville någon dra in fiber och slänga ut ComBort, och jag nämnde detta. Föreningen lyckades då få till ett avtal om att lägga till samma 100/10 och behålla de gamla analoga kanalerna så att totalkostnaden hamnade strax över 200kr per hushåll och månad. Jag minns inte exakta summan, men säg 220kr. Detta var kanske tre-fyra år sen.

Det är 72 hushåll i föreningen. Föreningen betalar den avgiften för alla hushåll oavsett om man använder Comhem eller inte, och tar sedan in de pengarna på avgifterna. Hade man ett avtal tidigare konverterades det bara, och man behöll samma grejer som innan. Hade man inget avtal, fick man betala startavgiften för att få ett modem, men sen kostade det inget mer. Deras site var helt förberedd för detta, och matar man in vår adress visar den att vi har ett gruppavtal, och priserna för om man vill ha högre hastighet är lägre (i princip drar de av vad ett 100/10-abbonemang skulle kostat från alla priserna).

Intressant att höra. Tack för att du tog dig tid.
Förhoppningsvis kan vi med få till nåt liknande. Men vår förening är ungefär halva er storlek.

Permalänk
Medlem

Vår förening teckna ett avtal med Telia , 1000/1000Mbit för 71kr/månad.
Är supernöjd

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Inaktiv

Sitter i en BRF med 15 lägenheter och vi har Telia fiber 1000/1000 för 160 kr/månad. Inga problem. Runt 2008 slet man ut allt vad koax hette, alltså kabel-TV, och drog in fiber istället. Alltså fiber in till huset och sedan TP-kabel till varje lägenhet dragen i samma rör som telefonkablarna gick.

Poängen med att berätta detta är att det uppenbarligen behöver inte vara orimligt dyrt att dra in fiber isf koax. På lite sikt är det troligen rätt väg att gå. Om koax hade funkat problemfritt hade det väl fått vara kvar men om inte, byt ut eländet.

Ha koll på vem som äger kablarna efter det är bytt. Om föreningen betalar nya kablar vill nog föreningen äga det också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mangee75:

Vår förening teckna ett avtal med Telia , 1000/1000Mbit för 71kr/månad.
Är supernöjd

71 kr/månad är otroligt bra. Hur stor är föreningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

71 kr/månad är otroligt bra. Hur stor är föreningen?

86 lägenheter " parhus "

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mangee75:

86 lägenheter " parhus "

Bra. Lägger det på minnet inför nästa omförhandling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Bra. Lägger det på minnet inför nästa omförhandling.

Gör så

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Vår förening teckna ett avtal med Telia , 1000/1000Mbit för 71kr/månad.
Är supernöjd

Det är ju helt galet bra pris.
Vad är det för nät ni har då? Alltså om det är "öppet nät" där det finns massa olika företag som konkurrerar eller är det Telias nät?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Det är ju helt galet bra pris.
Vad är det för nät ni har då? Alltså om det är "öppet nät" där det finns massa olika företag som konkurrerar eller är det Telias nät?

Vi hade ett öppet nät innan vi tog ett beslut om att teckna med Telia.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition