Logitech MX518 Legendary – klassisk spelmus med modern sensor

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Jag bytte från MX518 till G502 sommaren 2017, just för att sensorn var för dålig och förhindrade snabba vändningar i Overwatch. Ärligt talat skulle jag inte gå tillbaks till MX518 Legendary nu, för att scrollhjulet på den gamla designen är så rutten jämfört med G502. Den nya designen är inte perfekt (tilt-funktionen på scrollhjulet använder jag aldrig och allt den gör är att den känns lite smått wobblig), men herregud vad obekvämt det gamla scrollhjulet är i jämförelse.
G502 ser väldigt obekväm ut i jämförelse, men för mig är det ingen nämnvärd skillnad, båda är jättetrevliga i handen. Rekommenderar att du åtminstone testar G502 om du kan. Du kanske är som jag och känner att MX518 var en fantastisk design för sin tid, och att nutiden har sprungit iväg lite i vissa detaljer.

Ska nog göra som dig och testa G502, är öppen för andra serier också eller andra märken som corsair. Tycker ändå det är intresant när en billig mus håller så här länge. Tror samtidigt på att man inte kan vara trotjänare för länge, man missar mycket om man inte testar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade en mx510 i många år. Men jag tog bort pinnen som släpade på skrollhjulet så att det där ljudet och klickande feedbacken försvann. Då blev skrollhjulet tyst och super smooth. Köper definitivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Slog mina förväntningar med råge den här mussatan!

Permalänk
Medlem

Hade en mx510 och var djupt nöjd med den.
Blir nog ett köp när jag har lust att beställa den nya mx518.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Tror inte att MX518 originalet var lanserad som en "spelmus".
Bara en bra mus i stort.
Anledningen att man gör det nu är såklart att man kan ta bättre betalt för "spel" saker
Tror t.ex. inte att nya 518 kostar mer att tillverka än M500 som man får för nästan halva priset.

Med det sagt så är det ändå ett givet köp.
Har 3 MX518 kvar och alla fungerar, men sensorn är helt klart föråldrad.

Permalänk
Hjälpsam

Kör med MX518 (första versionen) till vardags hemma, har fått tag andra versionen av den gamla (andra tassar/glides) som jag ska renovera kabeln på. Enligt mig är det den bästa musen någonsin. Har såklart en MX510 hemma med.

Bilden är dock tagen på jobbet, en MX510 som används i kassan, den MX518 jag ska renovera samt en nyligen unboxad av MX518 2019.

Spontant nya MX518 2019, stjärn metallic looken är väldigt annorlunda och måste ses IRL på samma sätt som den gamla lacken hade ett djup i sig som inte fastnade på bild. Formen är såklart identisk.

Gamla 510/518 hade för hård ratchet på scrollen men det var lätt ordnat med att skruva isär dem och böja till den ståltråd som går i hacken på insidan scrollhjulet så man får lagom motstånd. Nya MX518 2019 är mycket mjukare än gamla out of the box, känner inget behov av att modifiera den nya.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Kan också meddela att scrollen INTE är den samma, mycket mjukare. Vet inte vad jag tycker om det än.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Gamla 510/518 hade för hård ratchet på scrollen men det var lätt ordnat med att skruva isär dem och böja till den ståltråd som går i hacken på insidan scrollhjulet så man får lagom motstånd. Nya MX518 2019 är mycket mjukare än gamla out of the box, känner inget behov av att modifiera den nya.

Skrivet av Wh1spY:

Kan också meddela att scrollen INTE är den samma, mycket mjukare. Vet inte vad jag tycker om det än.

Intstämmer. Scrollen är mycket "lösare" än mina två gamla. I min mening för lös. Jag vill gärna känna stegen så jag lättare märker när den tar (som på G502). Jag funderar på att försöka lämna tillbaka den. I övrigt är den väldigt lik förutom sladden som är tunnare.

Alternativet blir väl som @Fluf skriver att man får böja till armen till scrollhjulet så den passar. Kanske svårare att spänna än att lösgöra. Inte så sugen på att skruva isär och behöva ta bort glidytorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hade det funnits en trådlös variant med utbytbart batteri så hade det nog blivit ett köp! Men scrollhjul problemet måste nog fixas först

Håller med , en trådlös hade varit najs

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Avstängd

Jag har en G400 där kabeln börjat glappa, är det exakt samma fysisk layout på denna? Jag älskar min G400

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ownage:

Hade en mx510 i många år. Men jag tog bort pinnen som släpade på skrollhjulet så att det där ljudet och klickande feedbacken försvann. Då blev skrollhjulet tyst och super smooth. Köper definitivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset! Kanske ska använda det nångång.

Har min G400s, köpt sommaren 2013. Den funkar helt OK fortfarande.
Sladden har alltid varit lite stel.

MX518 Legendary, den kommer jag köpa senare i år.
Bra att ha som backup om G400s'n nångång ger upp.

G510s Gaming Keyboard, DET står högt på listan, men den typen har visst tyvärr utgått.
Skulle köpt en som backup.
18st G-key's = <3

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk

Åh så trevligt , min 518 har börjat tappa kontakten med datorn intermitent , lite störande när den får för sig att göra detta ett par ggr i minuten , nu vet jag ju vad jag ska ersätta den med.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk

Härligt!
Hade en MX500 när det begav sig och var mycket nöjd.

Har nu en G400 som fungerar ypperligt men kan nog bli ett köp och kanske flytta G400n till jobbet

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk
Medlem

Härligt med ny version som verkar bra!

Orginalet från 2005 är det ju inget fel på sett till hållbarheten i alla fall... jag använder min än idag helt utan problem. Rätt häftigt att man använder samma mus idag till att spela Player Unknown's Battlegrounds som man också använde till att spela Battlefield 1942 år 2005. Det har blivit några klick.

Innan MX518 köptes avverkade jag 4 st Microsoft möss på tre månader där alla glappade i vänster musknapp så gick inte att använda, min MX518 har hållit i 14 år till att spela FPS spel, godkänt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyScnd:

Då är nästa steg att göra den trådlös, för jag klarar inte av trådat i spelsammanhang längre

Skrivet av htbtoma:

Samma här

jag kör en G403 wireless, dessförinnan en G502 och dessförinnan en MX500. Har alltid kört logitech i princip. Bestämde mig för att med G403 testa trådlöst och nu efter något års användande skulle jag aldrig kunna tänka mig att gå tillbaka till trådat igen, sjukt störande när man glömt ladda musen och tvingas lira nån timma med sladden i. Hade denna kommit som trådlös och med scrollhjulet från G502 hade det varit den perfekta musen för mig både i form och funktion men nu går den bort.

Kan inte annat än att hålla med. Jag kör också med en G403 Wireless och att spela med ett koppel till musen (pun intended) känns rent ut sagt äckligt nu när man vant sig. G403 är en fenomenal mus och jag har testat förmodligen 25-30 olika spelinriktade möss genom åren.

Jag har väldigt starka misstankar på att Logitech redan har en trådlös version under utveckling eller klar, men att man väntar med att släppa den för att få vissa att köpa den trådade versionen nu och sedan den trådlösa om några månader. Att inte släppa denna musen trådlös tror jag skulle vara lite att skjuta sig själva i foten. De har ju redan tekniken för det, så känns som att R&D-kostnaden inte skulle vara så hög i relation till vad de skulle kunna tjäna.

Egentligen gillar jag passformen på Rival 310 och Rival 600 lite mer än G403 (samt den tredje tumknappen på Rival 600) men inte så att det får mig att byta tillbaka. Och ja, jag vet att Rival 650 Wireless finns men jag tänker inte lägga närmare 1300 riksdaler på en sådan, speciellt när man nästan har en butikshylla med fungerande möss hemma..

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Köpte mig en MX518 Legendary men jag är van att gibba med zowie möss där man kan ställa in LOD så jag kör på low alltid. Nu med den här musen är sensorn så löjligt känslig finns det inget sätt att sänka lod med logitech?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trybom:

Köpte mig en MX518 Legendary men jag är van att gibba med zowie möss där man kan ställa in LOD så jag kör på low alltid. Nu med den här musen är sensorn så löjligt känslig finns det inget sätt att sänka lod med logitech?

Så vitt jag vet, så går det inte med Hero-sensorn. Tyvärr...

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av Trybom:

Köpte mig en MX518 Legendary men jag är van att gibba med zowie möss där man kan ställa in LOD så jag kör på low alltid. Nu med den här musen är sensorn så löjligt känslig finns det inget sätt att sänka lod med logitech?

Testa sätta en tejpbit likt: https://www.overclock.net/forum/375-mice/1211083-tape-trick-l...

Permalänk
Medlem

Minns mycket väl att detta var min första riktiga gamingmus, lite sugen blir man allt att både införskaffa sig denna samt att dra igång lite cs 1.6 igen!

Men personligen blir det ett köp av Logitech G703, en av de bästa trådlösa gamingmössen som dessutom är trådlös! Såg nu i ESL att flera CS spelare endast använde de trådlösa mössen
https://gamingprylar.nu/basta-gamingmusen/

Permalänk
Medlem

Det fungerade faktiskt någorlunda att sätta den framtill över halva sensorn ungefär. Dock inte optimalt men ja klart bättre!

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Trybom:

Det fungerade faktiskt någorlunda att sätta den framtill över halva sensorn ungefär. Dock inte optimalt men ja klart bättre!

Jag skulle inte rekommendera att sätta en tejpbit för sensorn. avläsningen blir sämre när du tejpar över en bit av sensorn och kan uppstå problem på grund av det.

Personligen tycker jag inte att LOD är så pass hög med nya MX518 att det är irriterande, men vi har nog olika spelstil

Permalänk
Medlem

@Kenneth:
För mig är den på tok för känslig som är van med väldigt låg lod.
Ja vi lirar väl lite olika jag lyfter musen en hel del så

Permalänk

fenomenal mus! Älskar min

Permalänk
Medlem

Älskade denna musen när man använde den en gång i tiden. Får definitivt beställa en och hoppas på samma känsla nu som då

Permalänk
Medlem

Körde med mx500 under många år och blivit en del andra under åren, sista logitechen var en G5 men på den blev sensitivity knappen dålig och köpte nån från kina som varit bra men har alltid gillat formen på dessa möss så en mx518 legendary var given och ångrar inte detta köp alls passar mig som handsken dessa möss.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Sjusovarn

Ingen som hört något rykte om en trådlös version?

Permalänk

Skaffade mig precis en Mx518 legendary.

Körde många år med den och fick gå över till en deathadder efter den gick i graven, köpte mig nu en Mx518 Legendary och nu kommer jag ihåg varför jag älskade denna musen så mycket.
Otroligt skön mus om man har stora händer.

Helt klart värt 500kr, inte minsta ångest.
Kanske köpa en till som får ligga tills denna ger upp, man vet aldig om den håller lika fint som OG modellen.

Visa signatur

Intel I7 10700K @5ghz,1.25V | MSI Z490-A Pro | 16gb 3200mhz ddr4 HyperX predator | Asus strix 2060S 8GB | Cooler Master Ml240l | Corsair Carbide 100R |
| Samsung 27" Curved 144hz. |