Asus gtx 760 2gb strömförsörjning

Permalänk
Medlem

Asus gtx 760 2gb strömförsörjning

Hej. Råkade köpa ett begagnat grafikkort utan att ha full koll på strömförsörjningen. Det är ett Asus gtx 760 2gb med en 8 pin. Min psu är från en hp z400 och är rätt gammalt och har bara en 6 pin men vad jag läst om det lite så verkar det endå vara helt okej.

Denna information står på psu

Min fråga är då kan jag använda en 6 pin - 8 pin adapter? Eller kommer det bli för klent? Pci-e porten ger ju 75w och en 6 pin 75 w och kortet vill ha ca 175w. Men läst att det går att ta mer än 75 w på 6 pin. Alternativet är att sätta en sådan 2 molex-6pin

och sen 2 6pin - 8 pin adapter på de om det går att få tag på ens.
Sladdarna som molex kablarna kommer ut från psu är inte inkopplat i något annat samma med 6 pin kontakten.

Ber om ursäkt för rörigt inlägg...

Permalänk
Medlem

@malmmalm:
Nätdelen ger upp till 465W på +12V (i vilket kontakterna till moderkort, SATA, PCI-e & Molex ingår).
Så om du sätter dit en 6-pin - 8-pin adapter eller en Molex - PCI-e adapter spelar ingen roll, på det senare rekommenderas dock att de två Molex kontakterna kopplas till 2 olika kablar, alltså inte 2st på samma kabel.

Adapter PCI-express 6-pin till 8-pin
Adapter Molex till 8-pin PCI-express

Jag skulle dock rekommendera en ny nätdel.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@malmmalm:
Nätdelen ger upp till 465W på +12V (i vilket kontakterna till moderkort, SATA, PCI-e & Molex ingår).
Så om du sätter dit en 6-pin - 8-pin adapter eller en Molex - PCI-e adapter spelar ingen roll, på det senare rekommenderas dock att de två Molex kontakterna kopplas till 2 olika kablar, alltså inte 2st på samma kabel.

Adapter PCI-express 6-pin till 8-pin
Adapter Molex till 8-pin PCI-express

Jag skulle dock rekommendera en ny nätdel.

Okej. Så med andra ord kan den leverera mer än 75w genom den 6 pin jag har om jag sätter på en 6-8 adapter?

Att byta psu är tyvärr inget alternativ för tillfället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av malmmalm:

Okej. Så med andra ord kan den leverera mer än 75w genom den 6 pin jag har om jag sätter på en 6-8 adapter?

Att byta psu är tyvärr inget alternativ för tillfället.

Skickades från m.sweclockers.com

egentligen inte det ända du gör med adaptern är gå runt standardens begränsning på max 75W på 6 pinnar som grafikkortstillverkare bygger sina kort för att inte gå över och om de måste göra sätter de på fler portar eller går upp till 8 pin som klarar lite högre då du delar totaleffekten på 4 kablar istället för 3 i en 6 pin kontakt.

maxeffekten på 75W är vad isoleringen på kablarna och själva kontakten ska klara av utan att risk för att den smälter eller börjar brinna finns.

kopplar du en 6 pin till en 8 pin så har kortet tillstånd att dra mer ström ur varje kabel än vad de är dimensionerade och isolerade för så det är på egen risk man använder dessa tveksamma kinaadaptrar som inte finns någon standard för.

kan jämföras med att sätta ett eluttag som max klarar 10Ampere och avsäkra det med 16Ampere

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

egentligen inte det ända du gör med adaptern är gå runt standardens begränsning på max 75W på 6 pinnar som grafikkortstillverkare bygger sina kort för att inte gå över och om de måste göra sätter de på fler portar eller går upp till 8 pin som klarar lite högre då du delar totaleffekten på 4 kablar istället för 3 i en 6 pin kontakt.

maxeffekten på 75W är vad isoleringen på kablarna och själva kontakten ska klara av utan att risk för att den smälter eller börjar brinna finns.

kopplar du en 6 pin till en 8 pin så har kortet tillstånd att dra mer ström ur varje kabel än vad de är dimensionerade och isolerade för så det är på egen risk man använder dessa tveksamma kinaadaptrar som inte finns någon standard för.

kan jämföras med att sätta ett eluttag som max klarar 10Ampere och avsäkra det med 16Ampere

Okej. Men då får jag chansa på att de funkar med 6-8 pin. Tror de skulle dra runt 175 vid max. O en sån 2x6 pin till 8 pin verkar svårt o få tag på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av malmmalm:

Okej. Men då får jag chansa på att de funkar med 6-8 pin. Tror de skulle dra runt 175 vid max. O en sån 2x6 pin till 8 pin verkar svårt o få tag på.

Du kan kontrollera om det blir för mycket för kabel/kontakt.
När du har satt dit adaptern, kör FurMark och känn på kabel/kontakt efter några minuter, blir de varma finns det risk för att de smälter, med kortslutning och/eller brand som resultat.

Observera dock att Furmark är ett stresstest program, så om det finns eventuella latenta fel på grafik-kort kan de visa sig, så det ska därför inte köras någon längre period.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Du kan kontrollera om det blir för mycket för kabel/kontakt.
När du har satt dit adaptern, kör FurMark och känn på kabel/kontakt efter några minuter, blir de varma finns det risk för att de smälter, med kortslutning och/eller brand som resultat.

Observera dock att Furmark är ett stresstest program, så om det finns eventuella latenta fel på grafik-kort kan de visa sig, så det ska därför inte köras någon längre period.

Ok tack för tipset. Finns det något program som ser energiförbrukning på olika delar?

Skickades från m.sweclockers.com