Hjälp och tips till ny dator! Max 10k

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019

Hjälp och tips till ny dator! Max 10k

Tjena! Dags för mig att köpa en ny dator då min nuvarande har gett upp tyvärr.
Skulle gärna vilja ha tips på prisvärda datorer som kostar max 10 tusen. Vill ha en stabil dator som klarar av spel som PUBG, Apex Legends och de senaste spelen utan problem. Lagfritt och flytande.

Stötte på den datorn från komplett: https://www.komplett.se/product/975187/datorutrustning/datork...

Tyckte att denna var mycket bra för priset, har den nån nackdel eller liknande? Är inte jättekunnig inom datorer!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Lerro:

Tjena! Dags för mig att köpa en ny dator då min nuvarande har gett upp tyvärr.
Skulle gärna vilja ha tips på prisvärda datorer som kostar max 10 tusen. Vill ha en stabil dator som klarar av spel som PUBG, Apex Legends och de senaste spelen utan problem. Lagfritt och flytande.

Stötte på den datorn från komplett: https://www.komplett.se/product/975187/datorutrustning/datork...

Tyckte att denna var mycket bra för priset, har den nån nackdel eller liknande? Är inte jättekunnig inom datorer!

Processorn kommer begränsa något, du kommer montera ihop den själv och införskaffa Windows men det är ett riktigt bra bygge för priset. Grafikkortet är grymt bra för priset, resten är mer i linje med vad som kan förväntas i prisklassen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009

@Lerro:

Som redan nämnts så måste du bygga ihop datorn själv - och processorn kan vara något som du måste byta ut om några år. Det är dock ett prisvärt paket vid rean, men skulle antagligen gå att plocka ihop ett liknande paket för samma pris om man använder prisjakt/komponentkoll.

Här gjorde jag ett paket med lite bättre processor (mer framtidssäker) och 16GB RAM. Du måste dock bygga ihop den själv likt paketet från Komplett (detta är dock inget svårt då det finns massvis med guider).

EDIT: Som du ser går det att plocka ihop ett liknande paket via Komponentkoll för samma pris. Visserligen lite sämre moderkort och SSD, men knappast något du kommer märka av.

Citera för svar!

CPU: i7-6700K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS Z170-A. Minnen: HyperX Fury Black DDR4 8GB 2666MHz. GPU: ASUS GTX 1080 Strix Gaming (8G). SSD: Corsair Force LE 240GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 400C + Be Quiet! Shadow Wings 2 PWM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019

Tack för feedbacken! Budgeten är tyvärr max 9k, anser ni att det är värt pengarna eller kan jag få bättre samma pris? Kollade upp detta med proccessorn och de sidor jag hitta ansåg att RTX 2060 fungerade mycket bra med ett I3 8100, stämmer detta eller hittar de bara på?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Lerro:

Tack för feedbacken! Budgeten är tyvärr max 9k, anser ni att det är värt pengarna eller kan jag få bättre samma pris? Kollade upp detta med proccessorn och de sidor jag hitta ansåg att RTX 2060 fungerade mycket bra med ett I3 8100, stämmer detta eller hittar de bara på?

Skickades från m.sweclockers.com

För 1080p lär det funka men isf är det lite överkurs att köra ett 2060. Bättre att vänta in 1660/1660 Ti eller köpa beggat 1070/Vega 56.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2018

Bygg själv, köp windows från eBay eller liknande för under hundringen och köp GPU här från marknaden som @pålis nämnde.
Ett alternativ iallafall

i5-6600k @ 4GHz | EVGA 1070 SC | MSI Z170M | Corsair 2x8GB 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W | Noctua NH-U14S | Fractal Design R5