Var RTX egentligen GTX nästan ända fram till lansering?

Trädvy Permalänk
Bosmang 🤷
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Var RTX egentligen GTX nästan ända fram till lansering?

Snappade upp en tråd på Techpowerup som i sin tur handlar om annons på Ebay. TL;DR så säljs ett ES av RTX 2080, som ser ut precis som Founders Edition.. med en skillnad. Kortet är GTX-brandat snarare än RTX. Däremot sitter en liten klisterlapp som säger just RTX.

Vad tror ni, ger det stöd för ryktena att hela RTX-svängen var lite sista minuten att hänga lanseringen på? Eller är allt helt enkelt fake news och Photoshop?

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-8400 - Z370M-ITX/ac - GTX 1070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 2600X - Asus B450 - GTX 1080 Ti - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> Surface Pro 4 - m3-6Y30 - 4 GB DDR3
▪ Konsol -> Playstation 4 Pro - Playstation Vita

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av emilakered:

Snappade upp en tråd på Techpowerup som i sin tur handlar om annons på Ebay. TL;DR så säljs ett ES av RTX 2080, som ser ut precis som Founders Edition.. med en skillnad. Kortet är GTX-brandat snarare än RTX. Däremot sitter en liten klisterlapp som säger just RTX.

Vad tror ni, ger det stöd för ryktena att hela RTX-svängen var lite sista minuten att hänga lanseringen på? Eller är allt helt enkelt fake news och Photoshop?

https://www.techpowerup.com/forums/attachments/s-l1600-jpg.116856/

Det är ju möjligt att det är fejk men jag vet inte vad man ska dra för slutsats även OM det stämmer att de tillverkade några testenheter (ES?) med i princip den slutgiltiga FE-designen men med namnet som väl (fram till lanseringen då de berättade motsatsen) ansågs rätt självklart att de skulle behålla.

Även om beslutet togs i god tid är det ju mycket möjligt att de ville hålla det hemligt när de beställde in den nya FE-kylaren.

Och sedan känns det ju som att hela frågeställningen mer handlar om marknadsföring än teknik, det här med att byta namn på produktserien är ju rimligen ett beslut som togs helt och hållet av den kommersiella sidan av bolaget, oavsett när beslutet togs.

Ur mitt perspektiv känns det lite "meh"...

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 1080Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av evil penguin:

Det är ju möjligt att det är fejk men jag vet inte vad man ska dra för slutsats även OM det stämmer att de tillverkade några testenheter (ES?) med i princip den slutgiltiga FE-designen men med namnet som väl (fram till lanseringen då de berättade motsatsen) ansågs rätt självklart att de skulle behålla.

Även om beslutet togs i god tid är det ju mycket möjligt att de ville hålla det hemligt när de beställde in den nya FE-kylaren.

Och sedan känns det ju som att hela frågeställningen mer handlar om marknadsföring än teknik, det här med att byta namn på produktserien är ju rimligen ett beslut som togs helt och hållet av den kommersiella sidan av bolaget, oavsett när beslutet togs.

Ur mitt perspektiv känns det lite "meh"...

För att förtydliga: vad jag tänker är att namnbytet är ett PR-trick oavsett om det beslutades tidigt eller sent.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 1080Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Konspirationsteorier är alltid ett hett ämne. Eller hur @emilakered.

För vi har väl inte landat på månen heller???

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i5-2500K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | DUAL-GTX1060-O6G | Samsung 830 | Intel X25-M G2 | AX750 | AOC G2460PQU | Dell 1908FP |► Raspberry Pi 2 | Osmc |► MOTO 4+ |

Trädvy Permalänk
Bosmang 🤷
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av evil penguin:

För att förtydliga: vad jag tänker är att namnbytet är ett PR-trick oavsett om det beslutades tidigt eller sent.

Jag säger inte emot. Min tanke är snarast om Nvidia från början inte planerade ligga på lika hårt om ray tracing som resultatet blev, utan snarast lansera en "vanlig" GTX-serie som hade den funktionen. Det har ju florerat lite rykten åt det hållet, just att RTX-fokuset kom till ganska sent och egentligen inte var/är redo för lansering.

Sedan kickade PR-aspekten och RTX/ray tracing blev det stora numret. Finns garanterat många faktorer där oavsett, till exempel att det behövs någon form av flashig nyhet för att kunna ta ut prislapparna som nu gäller (motiverade eller inte).

Skrivet av xfade:

Haha, skulle knappast kalla justerad marknadsstrategi för konspiration.

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-8400 - Z370M-ITX/ac - GTX 1070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 2600X - Asus B450 - GTX 1080 Ti - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> Surface Pro 4 - m3-6Y30 - 4 GB DDR3
▪ Konsol -> Playstation 4 Pro - Playstation Vita

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Maj 2013

Jag gissar att eftersom de vet att ES tenderar att vara det som bilder kan läcka ut på så ville de inte riskera att avslöja RTX-namnet än. De ville ha den äran själva, så därför står det bara GTX på kylaren.

Men vem vet xD

Skickades från m.sweclockers.com

Chassi: Fractal Design Define R4 | MB: ASRock Z77 Extreme 4 | CPU: Intel Core i7 3770K@4.2Ghz | Kylare: Noctua NH-U9B | RAM: 8GB Team Elite DDR3 1600Mhz | GPU: Palit GTX 1080 Ti Super Jetstream | PSU: EVGA Supernova G2 750W | TGB: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Sony MDR-1A+Antlion Modmic 4.0

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av xfade:

Bara för att man kallar något för konspirationsteori så betyder det inte att det är automatiskt fel.
MKUltra, operation Ajax, ECHELON, PRISM, etc.....

|Define XL | AX850W | P8P67 EVO | 2600K | NH-C14 | GTX 980 | Vengeance 2x4GB | 520 240 GB + VelociRaptor 160gb+ F1 1TB + Green 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Essence STX | DT880 PRO @ 250 ohm + Modmic V4| MK-85 Pro (Brown)|5K Laser|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2010

Mycket troligt raytracing är väl bara en utnyttjad funktion i DirectX12.

Skickades från m.sweclockers.com

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P