Jobberbjudanden under studier

Permalänk
Medlem

Jobberbjudanden under studier

Studerar just nu första året på ett kandidatprogram i datavetenskap. Har redan tagit emot intresse från företag att jag ska söka. Men jag vill fortsätta mina studier och bli klar. Antar att jag kommer få fler liknande situationer framöver. Hur gör ni som studerar samma för att bemöta allt detta?

I detta fallet skrev jag bara till den person som kontaktade mig att jag skulle spana in annonsen de hade lagt ut (det är en som jag känner som tipsade mig som jobbar på samma företag på samma avdelning som de söker personal) och tackade för mig att han skickade.

Brukar ni ändå gå och träffa arbetsgivaren på intervju osv även ifall ni inte är inställda på att ta jobbet? Hur brukar ni göra i liknande situationer? Det är ju ändå lockande att vara lite attraherad på arbetsmarknaden ändå.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag tog examen förra våren (Civ.ing. Datateknik), så jag kan ge min bild på det hela utifrån det.

Mitt förslag är att du ska ta ALLA möten. Om någon sträcker ut en hand och vill sitta ner och prata, och det finns ens tillstymmelse till chans att du skulle kunna tänka dig att jobba där, så gå dit och snacka. Du ska vara tydlig med att du INTE tänker hoppa av studierna (bra val) men att du gärna lyssnar och håller kontakten.

Kanske kan det leda till visstidsanställning (jag jobbade deltid under min mastertid) eller sommarjobb? Det är aldrig dåligt med kontakter.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Även jag är relativt nyexaminerad och jag kan bara stämma in med föregående postare. Ta alla chanser du kan för att bredda ditt kontaktnät. Var tydlig med att du gärna kommer och besöker dem för att känna på atmosfären men att du idag inte är intresserad av att hoppa av studierna men att du gärna arbetar timmar eller sommarjobbar hos dem. Även om det upplägget inte passar den arbetsgivaren vet du aldrig i vilka sammanhang du kommer stöta på dem framöver. Gäller att inte bränna sina broar.

Permalänk
Hedersmedlem

Kör ett möte men var tydlig med att du ska slutföra dina studier. Extrajobb, om möjlighet finns, är alltid najs! Då lär man känna folk och så får man några slantar extra i kassan.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Som ovan. Se till att göra färdigt dina studier men om du kan ta extrajobb/sommarjobb under tiden så är det skitbra, få in foten på arbetsmarknaden är guld värt! Kul att det finns intresse redan liksom

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Kan säga att ingen arbetsgivare brytt sig ett dugg över att jag inte tog examen. Det enda som spelat roll för mina chefer var hur personen presterat under intervjun.

Givetvis lär du dig programmera under utbildningen, så det är värt att gå, men det är inte hela världen om du hoppar av för ett bra erbjudande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

Jag utvecklade inget kontaktnät under mina studier, men önskar att jag gjorde det. Tror det är rätt bra att få kontakter tidigt för möjliga sommarjobb eller någonstans att göra exjobb.

Instämmer med de andra att du nog bör vara tydlig med att du vill fullfölja dina studier, såvida du inte är helt säker på att du kan jobba där tillräckligt länge för att kunna använda anställningen där för att intyga vad du kan istället för den utbildning du inte slutförde, samt att du får motsvarande lön som om du faktiskt var färdig med utbildningen.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Jag kan inte prata för just den branschen. Mina allmänna tankar är..

1. Studier handlar oftast om att lära sig grunder, och helt enkelt se ifall personen kan lära sig yrket. Därför struntar många företag i ifall man hoppade av efter t.ex 2 år istället för att gå alla 4. De vet att du kan lära dig, och de kommer lära dig det du behöver för ditt jobb.
2. En examen är alltid bra att ha. I de flesta branscher så kommer man vid tillfälle ha nytta av sin examen. Ibland handlar det om chansen att få komma på intervju för ett nytt jobb eller att använda som motivation till löneförhöjning. En examen är aldrig negativt.
3. I vissa branscher så behöver dock inte en examen alltid vara något positivt. I vissa fall så struntar företag fullt i huruvida du har tagit examen eller inte. Det är som sagt din kunskap som räknas.
4. Studietiden är inte för alla men för många en av de bästa tiderna i livet Om man sitter i en position där man klarar sig bra ekonomiskt, trivs med hur man bor och trivs med sitt liv så ligger man ju bra till. Studier är också ett utmärkt tillfälle att skapa kontaktnät som man kan ha nytta av i framtiden.

Mitt råd. Som andra säger: Ta alla möten, skapa kontakter. Tänk långsiktigt, att få en lön på 25kkr idag är ju nice när man är student, men om du studerar vidare och då kan få 35kkr så är det ju långsiktigt bättre. Hoppa inte av studierna för ett "standard jobb" du alltid kan få. Kika upp vad en normal ingångslön ligger i branschen och hoppa inte av studierna om du inte får ett erbjudande som ligger 20% över den nivån. Du kan som sagt alltid får ett "standard jobb".

Permalänk
Medlem

Under studietiden så lade jag all fokus på just studierna. Först när jag var klar började jag söka jobb. Eller rättare sagt tackade ja till erbjudandet jag fick.