Starta företag samtidigt som man har sjukersättning

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Handläggare följer inte det läkarna skriver utan de gör egna bedömningar på hur mycket man kan jobba, ju mer friskare man förklarar sig ju mer risk är det att de kommer neka.
Det finns mängder av personer som jag hade ansett varit sjuka, likaså deras läkare, men försäkringskassan vet bättre:
För att ta några exempel: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/sture-nekas-sjuk...
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/9mdxOw/hur-kan-f-kassan-a...
https://www.sjukhuslakaren.se/overlakare-fick-diskbrack-som-k...

Du kan mycket väl ha rätt att man kan säga till försäkringskassan att man är så pigg så man vill starta det ena och andra under den tid när man är sjukskriven, men så länge som handläggarna fullständigt kan skita i vad läkarna skriver i sina intyg så är det inget jag rekommenderar någon att göra.

Alltså FK kommer vid olika tillfällen bedöma din arbetsförmåga (igen) oavsett om du håller käften eller inte.

Grejen med vilande aktivitets-/sjukersättning är att det inte krävs någon särskild prövning för att åter få ersättning enligt tidigare beslut. Sjukpenning har ingenting med aktivitets-/sjukersättning att göra, och att de som har aktivitetsersättning får mer problem med FK än de med sjukersättning är naturligt då aktivitetsersättning är tidsbegränsat. Sen är det inte som att regler kan ändras hur som helst till folks nackdel, finns folk som fick sjukersättning innan 1 juni 2008, och då gäller de gamla reglerna och inte dagens exempelvis.

Är alternativet att mygla och arbeta i hemlighet är det nog fel val att göra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Såklart ska man orka med privatlivet också, men orkar man driva företag på sidan av sin arbetsplats så orkar man garanterat jobba mer, kanske inte på nuvarande arbetsplats dock. Driva företag innebär ju inte bara roliga saker även om man jobbar inom sitt intresseområde.

Ja men nu var det ju inte direkt tal om att driva något företag utan att ha ett registrerat företag så han kunde köpa från grossist. Han kan helt enkelt betala allt privat och nolltaxera företaget, att skriva 0 på några ställen i sin deklaration är inte direkt påfrestande.

Sen är ju de som arbetar på FK idioter så allt TS gör kan ju göra att de ändrar bedömningen oavsett om det är logiskt eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Om du orkar med din ”hobbyverksamhet” utöver ditt vanliga jobb så hoppas jag innerligt att försäkringskassan kräver att du jobbar mer än 50%

Det är trots allt vi skattebetalare som får betala notan för att du går hemma, det har jag i sig inga problem med om du är sjuk och behöver det. Men om du orkar driva företag på din sjuktid så har du för mycket sjuktid.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du ens läst/förstått vad jag skrivit, eller var du full när du skrev det? Sedan att 3 personer har klickat på "bra inlägg" gör en ju att man tappar tron på människor.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable