Permalänk

Uppgradera, men vad?

Dags för uppgradering efter att datorn nu har några år på nacken.
I sedvanlig ordning får man ju göra en post på forumet för att få lite feedback.
Min tanke var att bara byta ut grafikkortet, men önskar era ögon på resterande delar av systemet för att undvika eventuella flaskhalsar. Tyckte Anthem borde se "bättre ut" än vad det gör på datorn just nu... (Nvidia satte det mesta i Anthem på "low" som optimalt)

Nuvarande system:
CPU: Intel Core i5-4690K 3.5 Ghz
Minne: 16 GB
HDD: SSD
GPU: ASUS GTX 970 Strix
MB: ASUS Z-97A
Power Suply: Corsair VX 550W

Skärm: MSI MAG27C

Spelar alltså inte med någon ultraskärm eller i extrem upplösning.
Frågorna jag har är följande:

1*Räcker det med ny GPU för att uppnå underverk?
2*Kommer moderkortet eller CPU vara flaskhalsar? (om de nu kan vara det?)
3*Kommer strömförsörjningen vara tillräcklig för ny GPU? (har haft det många många år men aldrig strulat)

Till er som bemödar er med lite feedback, stort tack på förhand!
alles gott///

Permalänk

Om jag formulerar frågan såhär.

Om man kör på ett GTX 1070 tillsammans med nuvarande CPU i5-4690K.
Hur mycket mer kräm hade man fått ut om man även hade bytt ut CPU till, typ i7 8700K ?
Gäller framförallt spelprestanda i nyare spel 1080p.

undrar väll egentligen hur pass i5-4690K hänger med i nuvarande spelutbud.

Permalänk
Frilansskribent

@stormfrost: Nytt grafikkort kommer förmodligen ge mer spelprestanda överlag än en ny CPU, Men det hade ju inte skadat att leta tag på en begagnad 4770k eller 4790k

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

4690k hänger med bra. Klocka den lite så hänger den med i något/några år till.

Permalänk
Medlem

Tror det är fullt tillräckligt med ett nytt kort för att bli nöjd, tester på Swec visar att det sällan ger mer än 5-10 fps att uppgradera processorn om den man har är skaplig, och det är din cpu.

Permalänk

Tackar får feedbacken

Permalänk

Tips är att kolla Youtube videos om hur i5 4690k presterar med ett gtx 1070 o jämför det med din nuvarande setup

Permalänk
Medlem

Det behövs egentligen inte, som någon sa så kan du klocka lite och få ut några fler fps, men med den datorn du har nu så måste du lägga ner en hel del om du vill få en "WOW vilken skillnad". Din PSU räcker gott och väl för att driva vilket grafikkort som helst så länge det bara är ett.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk

Håller med andra talare. Har kört min i7-2600k tills väldigt nyss och den har oftast som oftast inte varit flaskhalsen. Kör på en bättre GPU så är du rätt safe ett par år framåt.

Permalänk

*thumbs up

Permalänk
Medlem

Är i liknande sits, 4790K och Gtx 980 och tycker ju att en del nyare spel får burken att spjärna emot och svettas..

Vad vore en rimlig uppgradering för grafikkortet om man ska få så mkt prestanda som möjligt för pengarna? Tacksam för förslag.

EDIT: vore ett RTX 2060 ngt att satsa på? 4000, känns överkomligt..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av PHJ:

Är i liknande sits, 4790K och Gtx 980 och tycker ju att en del nyare spel får burken att spjärna emot och svettas..

Vad vore en rimlig uppgradering för grafikkortet om man ska få så mkt prestanda som möjligt för pengarna? Tacksam för förslag.

EDIT: vore ett RTX 2060 ngt att satsa på? 4000, känns överkomligt..

Skickades från m.sweclockers.com

Jag personligen har kollat på antingen GTX1070 eller RTX 2060 som nu är "rabatterade" på elgiganten o komplett med kod.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

https://www.komplett.se/product/1120658/datorutrustning/dator...

Lutar mer mot RTX 2060 för min del.

kod: 2060STRIXOC för 800:- på RTX på komplett..