Hjälp med hårddisk (Unexpected_Store_Exception)

Permalänk
Medlem

Hjälp med hårddisk (Unexpected_Store_Exception)

Idag fick jag Blue Screen (den ledsna smileyn) med felkoden Unexpected_Store_Exception.

För 2 dagar sen frös datorn och jag fick upp en svart skärm med någon text om att hårddiskarna/minnet skulle läggas i rätt ordning (kommer inte ihåg formuleringen). Startade bara om datorn och så funkade det igen.

Gissar att min hårddisk med Windows håller på att ge upp? Har haft den ett bra tag. (5 år typ)

Köpte nytt Ram för ett tag sen (DDR3) men tror knappast det kan vara det, eller?

Uppskattar all hjälp jag kan få

Visa signatur

Målar och gör spel : )

Permalänk
Medlem

När sådant händer så är första reaktionen alltid - kopiera ut all viktig data till annan lagring - det gäller även första gången när något skumt händer - och man skall inte söla med det utan gör den _NU_ när det händer!!!

Med andra ord håll dina backupper uppdaterade så förlorar du mindre när det bestämmer sig att skita sig på riktigt

sedan har du inte skrivit vad datorn har för lagring - om det är SSD eller snurrdisk etc.

RAM-minnesfel kan också ge väldigt konstiga fel och är problemen nära i samband med gjord byte/tillägg av RAM-minne så skall man inte utesluta att det finns en koppling där och man kanske skall byta tillbaka till det som fanns innan eller ta bort extraminne och se om problemen upphör. samma sak om du har överklockat - gå då ned till lägre klockhastigheter.

också kolla att alla sladdar sitter i som de skall och korten är ordentligt intryckta i sina hållare, kanske efter en lättare motion (vickande) i socklarna/kontakterna.

Permalänk
Inaktiv

@Mumr1ken Som @xxargs säger, börja med att kopiera över all data på en gång som du inte vill riskera att förlora till annan plats som du vet är säker. Sen kan du börja felsöka vad som är fel, med t.ex. crystaldiskinfo eller hd tune

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

När sådant händer så är första reaktionen alltid - kopiera ut all viktig data till annan lagring - det gäller även första gången när något skumt händer - och man skall inte söla med det utan gör den _NU_ när det händer!!!

Med andra ord håll dina backupper uppdaterade så förlorar du mindre när det bestämmer sig att skita sig på riktigt

sedan har du inte skrivit vad datorn har för lagring - om det är SSD eller snurrdisk etc.

RAM-minnesfel kan också ge väldigt konstiga fel och är problemen nära i samband med gjord byte/tillägg av RAM-minne så skall man inte utesluta att det finns en koppling där och man kanske skall byta tillbaka till det som fanns innan eller ta bort extraminne och se om problemen upphör. samma sak om du har överklockat - gå då ned till lägre klockhastigheter.

också kolla att alla sladdar sitter i som de skall och korten är ordentligt intryckta i sina hållare, kanske efter en lättare motion (vickande) i socklarna/kontakterna.

Det är en SSHD som jag fick när datorn köptes. Cirka 5 år gammal.
RAM:et sattes in för ca 3 månader sedan och fått problem först nu denna veckan. Har aldrig överclockat. Ska ta mig en titt på kontakterna!

Skrivet av anon265474:

@En_Gurka Som @xxargs säger, börja med att kopiera över all data på en gång som du inte vill riskera att förlora till annan plats som du vet är säker. Sen kan du börja felsöka vad som är fel, med t.ex. crystaldiskinfo eller hd tune

Har kopierat den viktigaste datan nu (både USB och Google Drive). Laddade ner crystaldiskinfo och den säger att statusen är "bra" (screenshot).

Inte helt säker på vad som är relevant information så det får gärna förklaras!

Värt att skaffa SSD? Den har trots allt några år på nacken.

Visa signatur

Målar och gör spel : )