Medhelp polisanmäler Computer Sweden för dataintrång

Permalänk

Måste väl säga att om det stämmer att dom visat hur man gått tillväga och så att det är att gå för långt.
Jag är allt för att sånt här ska upptäckas och rättas till, men inte att man ska visa 'allmänheten' det innan det rättats till.
(Tror normalt med säkerhetsbuggar att man går ut efter X antal dagar ifall det inte rättats till, och det är jag med på, om dom gjorde så här så är jag mer okej med det).

Men aa är komplicerat så säger inte mycket mer om saken haha,
sorgligt är det dock då det är så känsliga uppgifter:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Måste väl säga att om det stämmer att dom visat hur man gått tillväga och så att det är att gå för långt.
Jag är allt för att sånt här ska upptäckas och rättas till, men inte att man ska visa 'allmänheten' det innan det rättats till.
(Tror normalt med säkerhetsbuggar att man går ut efter X antal dagar ifall det inte rättats till, och det är jag med på, om dom gjorde så här så är jag mer okej med det).

Men aa är komplicerat så säger inte mycket mer om saken haha,
sorgligt är det dock då det är så känsliga uppgifter:(

CS släppte artikeln först efter att internetsladden dragits ur hårddisken.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Och vilket brott skulle man då göra sig skyldig till menar du, t.ex. om ens mobil är inställd på att automatiskt ansluta till oskyddade nätverk (vilket självklart inte rekommenderas)?

Stoppa pressarna!!
Det var en gammal grej tydligen, något som var på tapeten i gymnasiet men senare fastslogs det att det inte var något lagbrott. Det var dataintrång det skulle röra sig om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av JamesBanana:

CS släppte artikeln först efter att internetsladden dragits ur hårddisken.

Ah så var otillgängligt.
Då har jag inget emot det, är inte så ja hurrar över det (är kluven på sånt här),
men gillar tanken att man går lite all-in när problemet är "löst" för ett visa vad problemet innebar och hur stort och viktigt det är att det inte sker om man säger så:)

Håller tummarna dom vidtar extreme åtgärder på säkerheten iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Ah så var otillgängligt.
Då har jag inget emot det, är inte så ja hurrar över det (är kluven på sånt här),
men gillar tanken att man går lite all-in när problemet är "löst" för ett visa vad problemet innebar och hur stort och viktigt det är att det inte sker om man säger så:)

Håller tummarna dom vidtar extreme åtgärder på säkerheten iaf!

Oavsett vad, så tycker jag att med den här inställningen:

Citat:

– Vi har kollat upp detta med vår it, och det du säger är helt omöjligt, säger Davide Nyblom, vd på Medicall.

Men jag har ju filerna framför mig nu?
– Jag har kollat med vår it och det kan inte hända.

Vill du att jag ska spela upp en fil?
Här lägger Davide Nyblom på luren.

Så får man skylla sig själv. Det blir ett sätt att uppmärksamma dem på det allvarliga i situationen.

Tror det här blir intressant. Rättväsendet har ju uppvisat en bristande förståelse för tekniken (tpb-rättegången etc) om och om igen.

Permalänk
Medlem

@phedd: Åklagaren lär lägga ner fallet, precis som vid tidigare fall när folk publicerat grejer på webbservrar de inte ville skulle läcka ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ja, det fanns en DNS-pekare. Bland annat därför det blev sånt driv runt Tommys yttranden om att det var en maskin som blev oavsiktligt ansluten till internet. Om det hade varit en självklarhet att CS begått dataintrång så hade de anmälts av regionerna. Hade det funnits någon grund för anmälan om anstiftan hade även shodan.io anmälts.

Sen nej, det finns inga lagar som beskriver vad som är lagligt att göra. 1 kap, 1 § och 10 § YGL inskränks fortfarande av andra lagar, då det är olagligt att hota folk, uppvigling o.s.v. Det finns bara lagar om hur det är olagligt att uttrycka sig, inte om hur du gör det lagligt.

Den tekniska aspekten kan vi diskutera och det verkar som jag har missförstått den. Vad gäller det juridiska sidospåret har du dock rakt upp och ned fel. Du försöker snarast tillämpa brottsbalkens portalparagraf universellt men det är inte så juridiken ser ut generellt. Alltså, du pratar om legalitetsprincipens straffrättsliga betydelse medan den har en mycket vidare betydelse inom andra rättsområden. Talar vi svensk rätt är den bästa sammanfattningen jag kan komma på att ”land ska med lag byggas”. Att du inte kan dömas till straff för något som inte står i brottsbalken har liksom inget med saken att göra. Du kan begå olagliga gärningar som inte är straffbara och när det gäller vissa rättigheter har jag redan visar att de står tydligt definierade i lag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vill minnas ett fall där (om jag minns helt rätt) journalister hittade den nya redovisningen för ett företag som redan var upplagd på företagets server, då den var namngiven på samma sätt som tidigare redovisningar. Företaget stämde och journalisterna blev friade.

Edit: kom ihåg i stort sett rätt

Det var faktiskt den händelsen jag tänkte på när jag skrev min kommentar, kul att du tänkte på samma

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Smidigt.