Hur ordna fotodatum på gamla scannade foton?

Permalänk
Medlem

Hur ordna fotodatum på gamla scannade foton?

Jag använder onedrive för att lagra foton. I huvudarkivet på min dator finns rätta datum men de ändras när de synkroniseras till molnet (de finns dock lagrade även där i mina tidsbundna mappar). Problemet är att när jag visar foton i appens fotovisare på mobil eller ipad så är det omöjligt att hitta mina scannade gamla foton. (När jag söker på nätet får man intrycket att Microsoft vägrar att göra ngt åt eller svara på frågor)
Hur löser du detta problem (det gäller tusentals foton)? Fungerar andra molntjänster bättre t.ex. Google foto, Dropbox m.fl. ?

Permalänk
Medlem

Vad exakt är problemet, är det att app/Ipad inte synkar in de äldre bilderna eller är det att det är fel datum på filerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Ferrat: Onedrivemolnet ändrar datumet som finns i bilden på hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mzac:

@Ferrat: Onedrivemolnet ändrar datumet som finns i bilden på hårddisken.

Inte säker men tror de precis som Windows sätter skapat datum för att kunna avgöra när något blev backupat/synkat senast.
Om de gör så är det nog svårt, risken är att även de andra gör på liknande sätt men du kan ju testa de andra och se om någon annan löser det på annat sätt.
Om du inte hittar någon så skulle jag nog rekommendera att försöka hitta ett annat sätt att sortera, typ enskilda mappar med datum som namn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jag skulle hitta ett program som kan skriva in EXIF data i filen baserat på filnamn etc... Då har Apple något korrekt att läsa ifrån oavsett hur filen synkas etc!

Jag fick göra detta själv efter problem med malware som skrev sönder fildatum! Men då åt andra hållet att ändra datum på filerna efter EXIF!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag är 100% med på vad som händer och vad som önskas men om du inte redan har datum i filnamnet vore det kanske möjligt att lägga till datumet de skapades till filnamnet?

Annars finns det ju, som nämnts ovan, även fält i EXIF där man kan se "date taken", där tex en kamera lägger in det datum som bilden togs och detta ligger ju kvar där oavsett om filen ändrats/synkats efter det. Det ställer ju dock krav på att programmet som visar bilderna har funktionalitet för att titta där och att man kan sortera efter "date taken" och det är ju inte säkert att appen du använder har.

Permalänk
Medlem

Fixat på mitt sätt (hoppas jag)

Inspirerad av min frågeställning tänkte jag mer. Mitt problem löses nu av en kombinarion av Onedrive och Google foto! Mina foton och filmer lagras i Onedrive i mappform (skippar deras fotovisare) och hittar lätt bilder där.
För att visa bilder enkelt använder jag Google foto, som fungerar utmärkt. Fotona dit laddar jag upp med rätt datum i exif så får jag en kronologisk visning av dem.
Mitt problem var att fotonas exif ändras (oberoende av vad jag vill) när de synkas till dessa appar. I onedrive även om fotona laddas upp till deras moln. Så funkar tydligen inte Google foto för på dit uppladdade foton ändras inte datumet!
Nu kan jag hämta och spara (back up) orginal bilder enkelt i Onedrive och göra bildspel m.m. och har tillgång till Officepaketet plus mycket lagringsutrymme för mig och familj.
Vill jag visa bilder går det mycket bättre med GF i mobil (på Tvn) eller läsplatta. Den fungerar mycket smidigare på de flesta sätt än onedrives.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mzac:

Inspirerad av min frågeställning tänkte jag mer. Mitt problem löses nu av en kombinarion av Onedrive och Google foto! Mina foton och filmer lagras i Onedrive i mappform (skippar deras fotovisare) och hittar lätt bilder där.
För att visa bilder enkelt använder jag Google foto, som fungerar utmärkt. Fotona dit laddar jag upp med rätt datum i exif så får jag en kronologisk visning av dem.
Mitt problem var att fotonas exif ändras (oberoende av vad jag vill) när de synkas till dessa appar. I onedrive även om fotona laddas upp till deras moln. Så funkar tydligen inte Google foto för på dit uppladdade foton ändras inte datumet!
Nu kan jag hämta och spara (back up) orginal bilder enkelt i Onedrive och göra bildspel m.m. och har tillgång till Officepaketet plus mycket lagringsutrymme för mig och familj.
Vill jag visa bilder går det mycket bättre med GF i mobil (på Tvn) eller läsplatta. Den fungerar mycket smidigare på de flesta sätt än onedrives.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag använder OneDrive för att lagra backup på alla mina ca 8000 bilder. Och nej, OneDrive ändrar inte i EXIF överhuvudtaget.
Det är något du har fått i bakfoten allt det här.

Jag får uppfattningen att du inte alls har någon information om datum i EXIF i bilderna.
Skannar du en bild så lägger normalt skanningsprogrammet in någon EXIF-information alls mer än vilken mjukvara det är samt lite info om JPEG (eller vad för format du nu sparar bilderna i). Detta då din skannade bild faktiskt inte "vet" när bilden är tagen.
Hänger du med? Om du tar ett kort med en kemisk film den 22/2 år 2001 och sedan skannar den idag den 22/2 år 2019 så vet ju inte skannerprogrammet om när bilden är tagen. Alltså finns det inte någon anledning för skannerprogrammet att lägga in någon info när bilden är tagen i EXIF-informationen.

Det verkar som det är datumet vid senaste ändring i filnivå som du får ändrat när du sparar ner filerna till OneDrive.

Du behöver få in datumen i EXIF och/eller i själva filnamnet. Då kommer du allt fungera som det ska.
Det finns en uppsjö olika EXIF-läsare/skrivare. Själv använder jag PhotoShop Bridge för att namnge mina filer via just datumet när mina digitala bilder är tagna från EXIF:s information när bilden är tagen (detta sparas från kameran vid själva fototillfället).

Så jag döper alltid om mina digitala bilder så här:

[2019-02-02 125333] exempel.jpg
[2019-02-02 125521] exempel.jpg.
[2019-02-02 161558] exempel.jpg.

Då får jag info när bilden är tagen, vilket klockslag samt sedan en kort beskrivning av bilden.
Just beskrivningen är inte alltid jag skriver. Men just datumet har jag en batch i PhotoShop Bridge som kan döpa om alla filer i en mapp direkt till datumet med hakparenteserna.

För mina äldre kort som jag tog med kemisk rulle har jag namngett filerna för hand.
Då jag inte vet mer än vilket år bilden är tagen så har jag där istället namngett med år och sedan den ordningen varje rulle är tagen med en bokstav, första rullen tagen år 1996 namger jag med A, andra rullen med B osv.
Sedan så blir det enbart ett löpnummer på varje kortserie i samma rulle.

Alltså:

[1996 A001] exempel.jpg
[1996 A002] exempel.jpg
[1996 A003] exempel.jpg
....
[1996 A036] exempel.jpg
[1996 B001] exempel.jpg
[1996 B002] exempel.jpg
[1996 B003] exempel.jpg
....
[1996 B036] exempel.jpg

osv.

På detta vis får jag åtminstone korten i rätt ordning. Jag har haft funderingar att lägga in året bilden är tagen i EXIF-informationen men detta har inte blivit av.

Så börja med att namnge dina bilder först och främst. Sedan om du vill kan du via någon EXIF-skrivare lägga in informationen i EXIF-informationen.

EDIT:
Här kan du läsa om vad EXIF är för något: https://sv.wikipedia.org/wiki/Exchangeable_image_file_format

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |