HJÄLP Krypterad mapp kommer ej åt filerna

Permalänk
Medlem

HJÄLP Krypterad mapp kommer ej åt filerna

Hej, är i halvt upplösningstillstånd då jag inte kan komma åt alla mina bilder. Ska ge en så detsljerad förklsring jag kan.
Mitt system såg ut som så (hdd-mässigt) hade 2 sata diskar och en pata disk där jag förvarade alla bilder. Inhandlade en ssd för att ha som system disk, men för att köra den i ahci och inte ide mode så var pata disken tvungen att pensioneras. Så efter lite omstuvning och flyttande så var pata disken tömd, och urkopplad. Installerar Windows och allt flyter på i önskad takt.
Ser sen till min förtvivlan att jag inte kan komma åt alla mina bilder då de ska vara krypterade (minns ej att jag krypterat ALLA bilder. Och nu får jag inte tillgång till alla mina kamera bilder.
Har testat att byta ägarerätten, men utan positivt resultat, har även hittat en nyckel som inte verkar vilja funka, så nu till min fråga.

Har nån upplevt detta och kan jag gräva fram denna nyckel/certifikat med ett fil-återskapnings program som t ex Recuva. Då bildmappen förnäravarande ligger på den disk som var min OS disk innan ssd:n.

Tror jag fick med allt väsentligt.

Tacksam för alla svar

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Medlem

Står det att filerna är krypterade eller står det att du inte har åtkomst till dom?

Om det är en behörighetsfråga har du redan kommit halvvägs, som ägare till en fil/mapp etc har du rättigheten att ändra behörigheter. Du skulle därför kunna byta så att du / alla har full behörighet genom att ändra översta mappens behörigheter att ärvas nedåt. Det tar en stund att gå igenom alla filer men det är en engångsgrej.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Hej
Vad hände med din gamla systemdisk? Var det PATA-disken?

Permalänk
Medlem

@Gurk: Texten till filerna är gröna, men när jag försöker öppna dem står de bara att jag inte besitter behörighet för filen. Okej så då kanske de inte är som jag fruktade ändå (hoppas jag)

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Medlem

@FANTEN: Inget egentligen ville bara ha en ssd istället för en vanlig sata disk pata disken var bara till för bilder och programinstallations filer osv

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pjurta86:

@FANTEN: Inget egentligen ville bara ha en ssd istället för en vanlig sata disk pata disken var bara till för bilder och programinstallations filer osv

ah. Har du kvar din gamla windowsinstallation på en av SATA-diskarna?? Alltså var en av sata-diskarna din system-disk?
Borde du isåfall inte kunna få tag på certifikatet/krypteringsnyckeln där eller kanske t.o.m. plugga in den disken igen som systemdisk? För att sedan i nästa steg försöka komma åt dom krypterade filerna.

Permalänk
Medlem

@FANTEN: Saken är den att disken som var min system disk nu är formaterad och huserar nu bilderna.

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Medlem

Börja om , är filerna krypterade eller har du bara inte läsrättigheter till dom ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Har du inte behörighet att se bilderna men de inte är krypterade kan du prova ta behörighet. Denna reggfil lägger till ett menyval där du lätt kan göra detta.

Permalänk
Medlem

Ska ta en koll på detta när jag kommer hem 👍 men när jag pillade hemma så var först själva grundmappen bilder, grön sen fick jag den att vara vanlig svart text men inte undermappar och bilder. Ska testa det där när jag kommer hem så får vi se om de löser allt

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Medlem

@Pjurta86:
Om du fick mappen att få svart text istället för grön på te.x detta vis Green Files in Windows Explorer: What they are, and how to fix them
Så kan det vara att det bara ändrade på huvud mappen och inte på under mappar, du måste då troligtvis upprepa proceduren på under mapparna, och eventuellt filer i dessa.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Får mapparna svarta igen, men filerna vill fan inte. Tycker ju att om mappen är krypterad och den "hävs" så borde de ju gälla filerna också :/

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Medlem

@Pjurta86: dom gånger jag sett liknande situationer har jag kört in en pinne med ubuntu och startat med den, då har jag full tillgång till filerna, är det så att filerna är skadade och orsakar problemet har ubuntu/linux bra verktyg för att återskapa dom.
ingen aning om det fungerar i ditt fall men kan ju vara värt att testa.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pjurta86:

@Belzader: Får mapparna svarta igen, men filerna vill fan inte. Tycker ju att om mappen är krypterad och den "hävs" så borde de ju gälla filerna också :/

Man kan tycka det, men så är det Inte alltid, Windows kan vara otroligt petigt när det kommer till rättighet till mappar och under mappar/filer i dem...
Har råkat ut för flera gånger att jag har full rättighet till mappar, men inte till under mappar/filer i dem

Precis som aragon skriver, så kan Linux vara en lösning i sådana fall, om man inte vill hålla på att editera rättigheter, vilket kräver att man vet vad man pysslar med, annars kan man strula till det ordentligt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag gör ett försök med linux/ubuntu, och hoppas att de fixar biffen. Återkommer efter att jag provat 👌

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Man kan tycka det, men så är det Inte alltid, Windows kan vara otroligt petigt när det kommer till rättighet till mappar och under mappar/filer i dem...
Har råkat ut för flera gånger att jag har full rättighet till mappar, men inte till under mappar/filer i dem

Precis som aragon skriver, så kan Linux vara en lösning i sådana fall, om man inte vill hålla på att editera rättigheter, vilket kräver att man vet vad man pysslar med, annars kan man strula till det ordentligt.

Det är en stor styrka i filsystemet att ha olika behörigheter per enskilt objekt, men det är inte svårt att ändra alla i samma mapp och underliggande mappar. En enkel kryssruta om att det skall ärvas/ersättas i underliggande objekt är vad du gör. Det som förvirrar folk är arv och att när man exempelvis flyttar en fil i samma partition så skapas det (egentligen) inte en ny fil, och därmed sätts inte nya behörigheter.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Belzader:

Man kan tycka det, men så är det Inte alltid, Windows kan vara otroligt petigt när det kommer till rättighet till mappar och under mappar/filer i dem...
Har råkat ut för flera gånger att jag har full rättighet till mappar, men inte till under mappar/filer i dem

Precis som aragon skriver, så kan Linux vara en lösning i sådana fall, om man inte vill hålla på att editera rättigheter, vilket kräver att man vet vad man pysslar med, annars kan man strula till det ordentligt.

På Linux kan man också sätta rättigheter på enstaka filer, och jag lovar att det kan bli fel där också

Med det sagt så är "traditionella" UNIX-behörigheter mycket lättare att förstå än Windows-ACL:er. (Men det finns ACL:er på Linux också om man vill.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

På Linux kan man också sätta rättigheter på enstaka filer, och jag lovar att det kan bli fel där också

Med det sagt så är "traditionella" UNIX-behörigheter mycket lättare att förstå än Windows-ACL:er. (Men det finns ACL:er på Linux också om man vill.)

Det är windows med, men dom har stökat till interfacet. Förr var det fält (motsvarande "-C" eller "C" i unix) som man bockade i för "list use read execute, write delete ownership och permission"). Det ligger kvar i bakgrunden men syns inte... Det är bara att åka med och lära sig.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pjurta86:

@FANTEN: Saken är den att disken som var min system disk nu är formaterad och huserar nu bilderna.

Skrivet av Pjurta86:

@Belzader: Får mapparna svarta igen, men filerna vill fan inte. Tycker ju att om mappen är krypterad och den "hävs" så borde de ju gälla filerna också :/

För det första, har du verkligen tömt originaldisken ? I så fall bör du koppla ut alla kablar ur den omedelbart tills du vet om du ska utföra dataräddning eller inte!

Vad använde du för program för att kryptera filerna/disken från början ? Är filerna verkligen krypterade eller kan de helt enkelt vara skadade pga att du kopierade dem på nått olämpligt sätt och inte verifierade att kopian blev ok ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Disken d'a'r bilderna f'o'rst lag, har jag bara flyttat filerna ifran och den 'a'r urkopplad. Ursprungliga systemdisken 'a'r formaterad och huserar nu filerna.
Om dem vart/ar krypterade sa ar det med windows egna, alltsa att man bara fyller i att kryptera mapp/fil. Konstiga ar att jag hade en annan map som jag vet jag krypterat men den har jag en nyckel till.
Sitter med en linux sticka i nu Ubuntu, men far inte atgang till filerna anda.
Ska in i windows och kolla vad programmet heter som jag anvande, har de inte pa tungan.

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Medlem

EaseUS Data Recovery Wizard, är programmet jag använt för att söka igenom hårddisken. Det vill säga den som engång var min systemdisk.
Har även fått tips om att testa Recuva

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Medlem

felmeddelandet får jag när jag ska säkerhetskopieranyckeln.

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Rekordmedlem

Det är lite för sent att försöka återställa en nyckel i efterhand och du borde ju ha kommit ihåg om du krypterat från början, var filerna krypterade så måste du låsa upp dem och var de inte krypterade så kan det bero på ett hårdvarufel så de är skadade men de är nog antagligen borta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Ungefär vad jag var orolig för :/ men man tycker ju att man borde ha tillgång till den, men kannju bara vara jag. Men om jag kopplar in den gamla disken och lägger över bilderna på den, kan de ge mig tillgång till dem?

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pjurta86:

@mrqaffe: Ungefär vad jag var orolig för :/ men man tycker ju att man borde ha tillgång till den, men kannju bara vara jag. Men om jag kopplar in den gamla disken och lägger över bilderna på den, kan de ge mig tillgång till dem?

Tror inte den gamla diken kan ge dig åtkomst om du förstört installationen på den, du hade nog behövt återställa den gamla datorn och tanka ut bilderna eller så skulle du skapat en "kryptonyckel" innan när den gamla installationen var i fungerande läge.
Möjligen kan du få hjälp av ett dataräddningsföretag men chansen är nog liten men du kan ju alltid fråga dem om det finns en chans.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Jag får kolla om det finns den möjligheten, fan då det är den här jävla ssd:ns fel, blev så jävla exalterad att jag körde på av bara farten utan att tänka.

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)