Högtalare för metal och "punchy" bas

Permalänk
Medlem

Är det baskaggetrycket man är ute efter så är det stora midbasar som gäller. Och att stora basar är "långsamma" är en myt. De snabbaste basarna jag har hört har varit 15-18" och med rejäla motorer och inte gjorda för att spela lägre än kanske 35-40Hz. Man får helt enkelt inte samma tryck med små element. Visst, jag kan spela jävligt högt med mina Morel CAW638 element (två stycken per högtalare) men det blir inte mycket till fysiskt tryck tyvärr eftersom konarean bara är ungefär 55% av ett 8" element som i sin tur inte heller är speciellt stort. Till exempel så har ett 15" element ungefär 7ggr mer konarea än vad mina 6" element har. Det gör stor skillnad om man vill åt fysiskt tryck.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Ja konarea gör skillnad, om man jämför med gitarrförstärkare så kan jag med min 1x12 spela så jag får ont i öronen. Med min 4x12 kan jag spela så jag får ont i bröst och mage. Inte för att något av det är att rekommendera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Även jag vill rekommendera Alto TS3 serien, har kört TS215 i två-tre år på klubbar här och var, riktigt bra! Personligen gillar jag inte basen i Cervin Vegas grejer, är alldeles för rund coh överdimensionerad för mig.

OM du vill ha PA med bra snärt behöver du sällan gå under 50Hz, detta då själva snärten i en Baskagge ligger strax ovanför det. All lågbas därunder är Elbas och baskaggens flås.
De flesta basar med lite kvalitet även på hemma sidan klarar av att leverera 50Hz (+-6) dB i sitt frekvensspann.

Men om vi ska gå in på lite billigare grejor som inte tar massor med plats, rekommenderar jag The Box pyrit 212, en bas som fått fantastiska reviews för små applikationer och med sina förhållandevis små element bör leverera bra snärt.

(Of topic)
Jag skulle vilja rekommendera (nästan) valfri D&b Audiotechnik subwoofer om du vill ha en PA-bas som spelar snärtigt, har kört en hel del med V-sub som presterat bra. Dock kostar den 40tkr + moms + slutsteg.

Jag vill dock hålla med hela högen som säger att det är en myt att stora basar är bumliga. Man får helt enkelt det man betalar för. Billiga TA18 från thomman spelar på bra, men är bumlig jämfört med V-sub som spelar med mer tryck.
T.ex J-infra (D&b) är en 3x 21" med bra tryck, inte så bumlig. om du däremot tar en B22 som är något mindre men med endast 2x 18" så är den bra mycket bumligare!

Med det sagt, alla basar som passar budget och inte är av skräpmärken kommer låta helt okej! Tänk dock på att itne vrida upp basen för mycket, blir lätt sura grannar och dålig balans i ljudet.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Skrivet av Nbwu:

Men om vi ska gå in på lite billigare grejor som inte tar massor med plats, rekommenderar jag The Box pyrit 212, en bas som fått fantastiska reviews för små applikationer och med sina förhållandevis små element bör leverera bra snärt.

Skriv gärna en rad om den basen om du testat den själv. Sugen på den själv till min lilla brokiga pa-samling.

Skicka gärna ett pm om du tycker det inte hör till tråden.

Ha d!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn