Arctic Freezer 50 TR är semi-passiv kylare för Ryzen Threadripper

Permalänk
Melding Plague

Arctic Freezer 50 TR är semi-passiv kylare för Ryzen Threadripper

Under ett spelevent i Leipzig avtäcker Arctic en prototyp av kylaren Freezer 50 TR. Det handlar om två gedigna kylflänsar i aluminium samt semi-passiv drift för Ryzen Threadripper.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu är det ju bara en prototyp men den där var inte vacker enligt mig.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Hedersmedlem

Jäkla massa plastkåpor som tar upp extra plats. Jag vet inte riktigt...
Har själv en noctua nh-d14 som är tämligen skrymmande så storleken funkar väl (med ett mini-itx moderkort).
Men föredrar att platsen tas upp av kylflänsar hellre än plasthöljen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jäkla massa plastkåpor som tar upp extra plats. Jag vet inte riktigt...
Har själv en nh-d14 som är tämligen skrymmande så storleken funkar väl (med ett mini-itx moderkort).
Men föredrar att platsen tas upp av kylflänsar hellre än plasthöljen.

Verkligen ett problem idag. Särskillt på kylflänsar till VRM. Asus med flera har börjat fatta grejen och sätter dit rejäla kylflänsar men så täcker de över skiten med skrymmande plastkåpor som sabbar luftflödet, visst det ser väl kanske bättre ut men en kylfläns skall i första hand avleda värme, inte se häftig ut!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

''Är du sugen på en luftkylare modell större, eller kör du hellre vattenkylning? Dela dina tankar i kommentarsfältet!''

Luftkylning alla dagar i veckan.

Kört vattenkylning och det slutar alltid att man går tillbaka till luftkylning.. ''It just works''

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Traditionella kylare > AIOs. Dom enda gångerna jag kan se någon vidare vits med en AIO är väl om man är ute efter ett väldigt kompakt system

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av VadSaDu:

''Är du sugen på en luftkylare modell större, eller kör du hellre vattenkylning? Dela dina tankar i kommentarsfältet!''

Luftkylning alla dagar i veckan.

Kört vattenkylning och det slutar alltid att man går tillbaka till luftkylning.. ''It just works''

Så sant som det är sagt! Bonuspoäng om den "vattenkylda" datorn numera är både luftkyld och monterad på en moderkortskartong tillfälligt-permanent.

Permalänk
Medlem

Har faktiskt deras 33 TR, den täcker inte hela Threadrippers IHS.
Tänkte bara påpeka det.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg kylare tycker jag. Luftkylare måste verkligen vara att föredra, eller stora är riskerna med vatten egentligen?

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

''Är du sugen på en luftkylare modell större, eller kör du hellre vattenkylning? Dela dina tankar i kommentarsfältet!''

Luftkylning alla dagar i veckan.

Kört vattenkylning och det slutar alltid att man går tillbaka till luftkylning.. ''It just works''

Känner tvärt om.. Byggde vattenkylning första gången runt 2005 o vill aldrig byta tillbaka.
Varje sommar när det blir varmt sitter man o myser när alla OC+kylproblem trådar dyker upp

Skrivet av waverider:

Riktigt snygg kylare tycker jag. Luftkylare måste verkligen vara att föredra, eller stora är riskerna med vatten egentligen?

Gör man det ordentligt (dra inte skruvar i plast som en idiot etc) så skulle jag säga nästa obefintliga.
Rätt dyrt dock jämförelsevis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boss302:

Känner tvärt om.. Byggde vattenkylning första gången runt 2005 o vill aldrig byta tillbaka.
Varje sommar när det blir varmt sitter man o myser när alla OC+kylproblem trådar dyker upp

Jag har då inga problem med OC+sommarvärmen med min Dark rock pro 4 och Accelero Twin.

Sen är det en skillnad på egenbyggd loop och en AIO-loop.

En bra luftkylnings setup kostar ~1600:- CPU+GPU.

Ska man bygga en egen vattenloop ~3000-6000:- och man behöver underhålla mer än att bara rensa bort damm.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jag har då inga problem med OC+sommarvärmen med min Dark rock pro 4 och Accelero Twin.

Nej men det beror ju på hur mycket energi man behöver kyla bort. Ljudnivå etc, Nackdelen med luftkylning är ju också att man inte får ut värmen ur lådan direkt
Avledningsytan jag har på 5*140 är svårt att få till med luft.

Citat:

Sen är det en skillnad på egenbyggd loop och en AIO-loop.

Helt klart.

Citat:

En bra luftkylnings setup kostar ~1600:- CPU+GPU.

Ska man bygga en egen vattenloop ~3000-6000:- och man behöver underhålla mer än att bara rensa bort damm.

Ja det är inte speciellt billigt.
Dock brukar man kunna använda prylarna även till nästa bygge. Speciellt om man som jag kör med gpu block på grafikkortet

Ang underhåll. Jag kör etylenglykol blandning o har tillräckligt långa (silikon)slangar så jag kan plocka ur komponenter utan att tömma. så det beror ju på hur man bygger.
Har även dammfilter överallt, då det är trist med underhåll.

Säger inte att det är för alla.. Bara att jag gillar vattenkylningen.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Jäkla massa plastkåpor som tar upp extra plats. Jag vet inte riktigt...
Har själv en noctua nh-d14 som är tämligen skrymmande så storleken funkar väl (med ett mini-itx moderkort).
Men föredrar att platsen tas upp av kylflänsar hellre än plasthöljen.

Fast plasthöljena styr luftflödet och kan göra kylaren effektivare, så inte alltid bara estetiskt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Fast plasthöljena styr luftflödet och kan göra kylaren effektivare, så inte alltid bara estetiskt.

Fair point

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled